قوی‌ترین ابزار برای مبارزه با فساد به‌کارگیری فاواست

در مسیر شفافیت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یادداشتی از امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور\ اهمیت و فواید فاوا را بسیار گفته‌اند و همه شکلش را مطبوع و همه‌جایش را خوش دانسته‌اند، پس بیش از این گفتن، زیره به کرمان بردن است و چون از این مقوله می‌گویند، از کلام ایشان سراسر شهد و شکر می‌ریزد، ولی سهم بعضی از امور از این شهد و شکر برای ما به ‌اندازه سهم مگسی بوده است.

چون در کشورهای پیشرفته این فناوری، آنان را از سیل بلا گذرانده، در اینجا نیز بسیاری خاطر خویش به تمنای به‌کارگیری و توسعه آن خوش کرده‌اند و چون سرعت پیشرفت این فناوری بسیار است، بیم آن می‌رود که هرگونه غفلت ما را از کاروان به‌راه‌افتاده عقب اندازد.

وقت آن رسیده که دولت و بخش خصوصی دست در دست هم نهند و با عزمی راسخ در راستای به‌کارگیری و توسعه این فناوری گام بردارند و بیش از این چون دو مسکین سرگردان دور هم نچرخند و نپیچند. دولت زیرساخت‌های لازمه را فراهم سازد، فرهنگ درست استفاده از این دستاورد بشری را ترویج دهد، تجارت الکترونیک را که به لطف کرونای منحوس رونق گرفته، تقویت کند، ‌قوانین لازمه را تدوین کند، در آموزش نیروی انسانی مورد نیاز که این روزها کمیاب شده‌اند، سرمایه‌گذاری کند و از همه مهم‌تر به سمت شفافیت گام بردارد و بداند که همه می‌دانند قوی‌ترین ابزار برای مبارزه با فساد به‌کارگیری فاواست و کوتاهی در به‌کارگیری این فناوری تقویت فاسدان و جریان فساد است و به هر در دیگری رفتن، اندیشه‌ای تباه است.

ملت نیز در طرح سؤالاتی که پاسخش روشنایی و نور و رفاه و آسایش به همراه می‌آورد، دریغ نورزد. مثلاً بودجه‌های دولت چقدر است، به کدامین دستگاه‌ها پرداخت می‌شود و به چه میزان و از آن مهم‌تر آنها چگونه این مبالغ را هزینه می‌کنند. آیا این هزینه‌ها منجر به نتیجه می‌شود؟ یا اگر فردی قصد معامله‌ای با فرد ناشناسى را داشت، آیا سامانه‌هایی وجود دارند که اعتبار فرد ناشناس را مشخص کنند و از بار سنگین قوه قضائیه بکاهند؟

آیا سامانه‌ای وجود دارد که وضعیت پرداخت مالیات شرکت‌ها از دولتی و خصوصی و خصولتی را اعلام کند؟

چرا مثلاً شهرداری تقاضای مجوز برای ساخت ساختمانی را در سایتی منتشر نمی‌کند که ذی‌نفعان و همسایگان ببینند و نظر دهند و اگر شکایتی دارند، اعلام کنند. میزان یارانه پرداختی ماهیانه چقدر است؟ و چقدر جهت ایجاد سامانه‌ای که عدالت در پرداخت را حکم‌فرما کند، هزینه شده است؟

چه بانکی چقدر و به چه افرادی وام داده است و وام‌گیرندگان با وام دریافتی چه کرده‌اند و هزاران سؤال دیگر تا فاوا پاسخش را امکان‌پذیر کند. امید است به‌زودی فاوا را به بخت نیک ببینیم که هم ملت شاد شود و هم گره‌های کار دولت باز.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rfcr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.