کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مانعی به نام مجوز

گفت‌و‌گو با فهیمه فرهمند که در آموزشگاه زبان انگلیسی خود به دنبال روش‌های نوین و منحصربه‌فرد آموزشی است

وقتی می‌گوییم نوآوری در تدریس، چه چیزی به ذهن متبادر می‌شود؟ روش‌های خلاقانه و جذاب برای بیان مفاهیم کسل‌کننده و تکراری؟ گفت‌و‌گوی این شماره کارنگ با زنی است که در کسب‌وکارش، درخت خلاقیت را از ریشه اصلاح کرده و برای جذابیت بیشتر، منابع کسل‌کننده را حذف کرده است. فهیمه فرهمند، مدیر آموزشگاه زبان انگلیسی باتیس در مشهد است که در این مصاحبه از کسب‌وکار و مسیر شغلی‌اش گفته است.

این زن 27 ساله، در 19سالگی ازدواج کرده و در رشته آموزش زبان انگلیسی مدرک کارشناسی ارشد گرفته است، اما در زمانی که دانشجوی دکترا بوده، از ادامه تحصیل انصراف داده است. فرهمند دوره‌های تألیف محتوای آموزشی و تربیت مدرس را خارج از کشور گذرانده‌ و مؤلف کتاب‌های آموزشی است.

او قریب به 60 عنوان کتاب در بخش کودک و دانشگاهی دارد، ویراستار کتاب‌های متعددی در حوزه آموزش بوده و با شیوه‌های مدرن روز، افراد زیادی را جهت تدریس آموزش داده است.

کسب‌و‌کار شما در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
من مدیر یک مؤسسه آموزشی – انتشاراتی زبان انگلیسی به نام باتیس هستم. ما به‌صورت تخصصی در زمینه آموزش زبان به کودکان فعالیت می‌کنیم.

در همین حوزه کتاب‌هایی را نیز تألیف و چاپ کرده‌ایم. کتاب‌های باتیس مناسب با الگوهای یادگیری کودکان ایرانی طراحی شده و این منابع بر اساس متدهای روز دنیا ولی متناسب با فرهنگ و شیوه یادگیری ایران توسط آموزشگاه ما، برای اولین بار در ایران، تألیف شده است و توسط مدرسین آموزشگاه تدریس می‌شود. ما علاوه بر آموزش مستقیم کودکان در آموزشگاه باتیس، در مهدکودک‌ها نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

کتاب و مؤسسه آموزش زبان در کشور بسیار زیاد است. چه نیازی را در جامعه دیدید که حس کردید اگر کسب‌وکاری در این زمینه راه بیندازید، موفق می‌شوید؟
موضوع پایان‌نامه من در زمینه محتوای آموزشی بود و من تعدادی از کتاب‌های وارداتی آموزش زبان را مورد بررسی قرار دادم و مشکلات این کتاب‌ها را چه در زمینه فرهنگی و چه زمینه الگوهای یادگیری شناسایی کردم. ایده باتیس از همان‌جا شکل گرفت.

نکته مهم این است که زبان انگلیسی در کشور ما یک زبان خارجی محسوب می‌شود، در حالی که همه کتاب‌های وارداتی برای کودکانی که زبان دوم آنها انگلیسی است، طراحی شده است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم آموزش را از سطح کتاب‌ها تغییر دهیم تا نتیجه بهتری بگیریم.

مزیت رقابتی شما کتاب‌هاست؟
در حقیقت یکی از مزیت‌های رقابتی ما کتاب‌ها هستند. برای آموزش زبان، ما به سه رکن کتاب، مدرس و محیط اتکا می‌کنیم.

علاوه بر کتاب‌ها، مدرسین هم طبق روش مناسب آموزش می‌بینند و در رابطه با محیط نیز، ما تعامل خوبی با خانواده‌ها داریم و یکسری منبع آموزشی به صورت سرگرمی‌های داخل منزل به والدین می‌دهیم که کودک در خانه همان منابع رو ببیند و بشنود و در معرض زبان انگلیسی قرار بگیرد.

با توجه به این سه مؤلفه، کودکانی که در مؤسسه ما آموزش می‌بینند، نسبت به سایر بچه‌ها خیلی زودتر توانایی صحبت کردن و استفاده از آموزه‌ها رو پیدا می‌کنند.

علاوه بر این نکات، چه نوآوری در کسب‌وکار باتیس می‌بینید؟
ما متریال آموزشی را فقط محدود به زبان روزمره نکرده‌ایم و بر اساس آخرین تئوری آموزشی دنیا، مباحث علوم، فناوری، ریاضیات، هنر و تفکر خلاق را هم در کتاب‌ها ارائه داده‌ایم.

علاوه بر این، بخشی از کتاب‌ها معطوف به ارزش‌های زندگی اجتماعی مانند احترام به پدر و مادر یا طبیعت است و در خصوص نهادینه شدن این ارزش‌ها، کلاس‌ها را به صورت دوره‌ای به این امور اختصاص می‌دهیم و علاوه بر ظاهر کلاس‌ها، تمارین و مباحث نیز پیرامون این ارزش‌ها طراحی می‌شود و این باعث منحصر‌به‌فرد شدن کار می‌شود.

در حال حاضر باتیس فقط در مشهد است؟
دفتر مرکزی ما مشهد است، اما در اکثر مراکز استان نماینده داریم و در مهدهای طرف قرارداد فعال هستیم. 60 مدرس در سراسر کشور داریم. در دوران کرونا نیز استقبال خوبی از کلاس‌های آنلاین شد و ماهانه 20 کلاس آنلاین تشکیل دادیم.

چه چشم‌اندازی برای این کار می‌بینید؟
آرزوی من این است که همه بچه‌های کشور از فرصت‌های یکسان آموزشی برخوردار باشند. حالا که روش و متریال آموزشی‌مان را امتحان کردیم و به مفید بودن آن مطمئن شدیم، وقت آن رسیده که با گسترش این کتاب‌ها و روش آموزشی، اینها را برای تقویت زبان به همه بچه‌های ایران عرضه کنیم و در مراکز آموزشی بسیار بیشتری این روش را تدریس کنیم. به این منظور هم‌اکنون در حال رایزنی با آموزش‌وپرورش هستیم.

چه مشکلاتی در مسیر فعالیت‌تان می‌بینید؟
مشکل اصلی کسب‌وکار ما مجوزهای قانونی است که فرایند اخذ آن بسیار زمان‌بر و فرسایشی است. از سوی دیگر هزینه‌های چاپ کتاب بسیار بالاست که این شامل هزینه‌های تصویرسازی و طراحی نیز می‌شود. اگر حمایت‌های دولتی را در این خصوص داشته باشیم، بخش زیادی از دغدغه ما کم می‌شود. من به خاطر سنم نیز بسیار به مشکل برمی‌خوردم. اکثر مجوزها را فقط به افراد بالای 30 سال می‌دهند که دقیقاً نمی‌دانم به چه دلیلی این قانون گذاشته شده است؟

چه توصیه‌ای به زنانی دارید که می‌خواهند کسب‌و‌کار خود را شروع کنند؟
از ایده‌آل‌گرایی بپرهیزید. صبر نکنید تا همه چیز عالی و کامل باشد و بعد شروع کنید. من طی این چند سال فعالیت فهمیدم که هیچ چیزی آنچنان کامل نمی‌شود که بگوییم دیگر بهتر از این نیست. اگر صبر کنیم تا ایده‌آل رخ بدهد، احتمالاً هرگز شروع نمی‌کنیم. اگر شروع کنید، می‌توانید کار را به 100 درصد برسانید. اگر شروع نکنید، اتفاقی نمی‌افتد. چنانچه دوست دارید کار خودتان را شروع کنید، نترسید و از دایره امن خود خارج شوید.

نکته آخری که لازم می‌دانم بگویم این است که همراه بسیار مهم است. قدر همراهان همدل خود را بدانید. خوشبختانه همسر من همراه بسیار خوبی هستند. در زمان مجردی خواهر بزرگم در بسیاری از بزنگاه‌ها من را همراهی کرد تا ادامه دهم و پس از ازدواج نیز همسرم با همراهی من، تحمل سختی‌های مسیر را برایم آسان کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bgkr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.