کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ماهیگیری از آب گل‌آلود

یعنی خیلی نامردی است آدم از همه‌جا بخورد؛ از اقتصاد بخورد، از مبادی رسمی بخورد، از مبادی غیررسمی بخورد…‌

۱

۵۰۰ میلیون شماره واتس‌اپی لو رفته و هک‌کننده کلهم شماره‌ها را به حراج گذاشته است. اگر شما هم به ۵۰۰ میلیون عدد درهم‌برهم نیازمندید، ستاره فلان هشتگ را شماره‌گیری بفرمایید.

۲

متن بالا یک آگهی تبلیغاتی بود. البته من که می‌دانم اوضاع مالی خواننده‌های این ستون از نویسنده‌اش هم بدتر است، اما این را هم می‌دانم که آن لالوها هستند کسانی که هنوز به تجارت عدد خوش‌بین‌اند و می‌شود ازشان پول واقعی کند.
درست است که بیت‌کوین و رفقا فعلاً از سرسره پایین نیامده‌‌اند و قسم خورده‌اند که تا پدر صاحب‌بچه خریداران خودشان را درنیاوردند، بی‌خیال نشوند، اما اینها دلیل نمی‌شود مردم ورشکست شده باشند و پول نداشته‌ باشند.

اتفاقاً پول دارند خوبش را هم دارند. فقط کسی که می‌خواهد پول دربیاورد، باید بلد باشد چطور از این معادن، طلا استخراج کند. حالا درست است که من دیر آمدم، اما شیر آمدم و می‌خواهم جبران مافات کنم و یک‌شبه پولدار شوم. حالا شده با ۵۰۰ میلیون شماره واتس‌اپی که راستش خودم عقلم نمی‌رسد می‌شود با آنها چه‌کار کرد.

۳

بله خب، مگر من چه‌ام کمتر از دوستانی است که با کمترین امکاناتی که در دست دارند بیشترین درآمد را کسب می‌کنند؟ طرف از یک میز اداری یک در یک در یک اداره پرت در یک شهرستان مرزی به اندازه مدیر ارشد مستقر در سیلیکون‌ولی پول درمی‌آورد، آن‌وقت شما چشم ندارید که من از این ستون دوزار کاسب شوم؟

۴

به هر حال از این ستون به آن ستون فرج است. اگرچه من هک‌کننده شماره‌های واتس‌اپی را نمی‌شناسم، اما مطمئنم اگر مشتری دست‌به‌نقدی که پای معامله خوابیده باشد پیدا کنم، خود آن بزرگوار با بنده که کوچک شما هستم، تماس می‌گیرد.

۵

درست است که این وسط باید یک «خاک تو سرت» حواله مارک زاکربرگ و واتس‌اپ و کل هیکل متا بکنیم، اما این دلیل نمی‌شود که ما از آب گل‌آلود ماهی نگیریم و نخواهیم این ۵۰۰ میلیون را به پول نزدیک نکنیم. تازه در جریان باشید که در میان این شماره‌ها، شماره ۳۰۰ هزار ایرانی بدشانس هم هست.

۶

یعنی خیلی نامردی است آدم از همه‌جا بخورد. از اقتصاد بخورد و روزی دو بار حقوقش مثل برف آب شود؛ از اجتماع بخورد و هر روز یک‌جور مشکل منشوری پوششی داشته باشد؛ از تلویزیون بخورد و برای جبران آن صحنه‌های بعد از گل، ۱۰ میلیارد بار صحنه آهسته گل ببیند‌؛ از مبادی رسمی بخورد که با مبادی غیررسمی همراهی کرده؛ از مبادی غیررسمی هم بخورد که زیادی با مبادی رسمی همکاری کرده و در نهایت از یک هکر خارجی که معلوم نیست در کدام مملکت خراب‌شده‌ای نشسته پشت میزش و کلاه سوییشرتش را روی سرش کشیده هم بخورد. آن هم برای چه؟ برای اینکه واتس‌اپ نصب کرده!

۷

فنجان نپسندیده یکی کاپ خوردیم
آن کاپ میانه کافی‌شاپ خوردیم
خوردیم ز هر طرف کم و بیش اما
یکباره در آن میان ز واتس‌اپ خوردیم

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/izo5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.