کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

متاورس و سلامت ما

همه آنچه می‌توان از ظرفیت‌های وب 3 برای حوزه سلامت انتظار داشت

آیا متاورس می‌تواند آینده مراقبت‌های بهداشتی باشد؟ فناوری‌های نوین نظیر متاورس، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی چه نقشی در پزشکی از راه دور دارند؟ دانش و فناوری‌های میان‌رشته‌ای چه کسب‌وکارهای جدیدی را در قالب خدمات مراقبتی و بهداشتی ایجاد می‌کند و آیا تجربه‌های متاورسی مشوق‌هایی برای خودمراقبتی خواهد بود؟


تله‌مدیسن یا پزشکی از راه دور


پزشکی از راه دور در دو سال گذشته به‌ویژه پس از همه‌گیری کووید 19 و از زمانی که محدودیت‌های قرنطینه اعمال شد، رشد زیادی داشته است. طبق تحقیقات اسنچر، تعداد مراکز درمانی ارائه‌دهنده خدمات درمانی از راه دور از 43 درصد قبل از همه‌گیری به 95 درصد پس از همه‌گیری افزایش یافته است. اکنون که متاورس با امکانات فراوان خود وارد بازی سلامت شده، این تعداد حتی بیشتر هم خواهد شد و تعداد زیادی از مشتریان در سراسر جهان شروع به استفاده از این فناوری برای دریافت مراقبت‌های حرفه‌ای خواهند کرد.

با افزایش پیشرفت‌های فناوری، مانند هوش مصنوعی، رباتیک و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، زنجیره عرضه و تقاضا، هر دو منطقه انتخاب‌ها را برای بیماران در فضای مجازی گسترش و الگوهای رفتاری مصرف‌کننده را تغییر داده‌اند. بخش پزشکی هم که همواره با نوآوری عجین شده و برای چندین دهه در حال پیشرفت بوده، آماده پذیرش این مفهوم جدید متاورس است.


ناگهان متاورس


شکی نیست که امروزه متاورس موضوع بسیار داغی است. این دنیای دیجیتالی به اشتراک گذاشته‌شده توسط فیس‌بوک و پلتفرم‌های متعدد دیگر که از بستر بلاکچین هم بهره می‌برند، پتانسیل این را دارد که شکل جدیدی از ارتباط و زیست بشری را رقم بزند و سطح کاملاً جدیدی از خدمات، از جمله سلامت از راه دور را به ارمغان بیاورد. همچنین پتانسیل بهبود در همه شاخه‌های مراقبت‌های بهداشتی، از سلامت روان و مراقبت‌های بهداشتی مجازی تا حتی روش‌های جراحی پیچیده را دارد.

متاورس یک فناوری وب3 است که از هوش‌ مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده می‌کند و همراه با اینترنت اشیا برای توانمندسازی پزشکان و پرستاران در خط مقدم بیماری همه‌گیر، برای فالوآپ بیماران پس از مراحل درمانی حضوری، رصد وضعیت بیماران بستری از طریق گجت‌ها، یا برای افزایش بهره‌وری تیم نجات و تسکین علائم استرس پس از سانحه استفاده می‌شود.

با متاورس، خدمات سنتی پزشکی از راه دور را می‌توان گسترش داد و به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی این امکان را می‌دهد که به‌راحتی بیماران را در یک محیط مجازی امن معاینه کنند و با موفقیت شرایط خاص را تشخیص داده و درمان کنند.


آینده متاورس در مراقبت‌های بهداشتی


دوقلوهای دیجیتال: همان‌طور که گفته شد یک دوقلوی دیجیتالی، مدل مجازی یا شبیه‌سازی یک فرایند، سیستم یا شیء را نشان می‌دهد که با استفاده از داده‌های دنیای واقعی تولید می‌شود. در مورد متاورس، دوقلوی دیجیتالی می‌تواند نماینده خود بیمار باشد که به‌عنوان «بدن آزمایشی» نیز شناخته می‌شود. پزشکان و متخصصان می‌توانند از این فناوری برای پیش‌بینی همه چیز، از واکنش‌های بیمار گرفته تا داروهای خاص و راه‌های بهبودی پس از جراحی استفاده کنند.

فناوری بلاکچین: بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که فناوری بلاکچین نقش کلیدی در مفهوم متاورس ایفا می‌کند و جوامع غیرمتمرکز را قادر می‌سازد تا وجود داشته باشند و با هم کار کنند. بلاکچین می‌تواند در مراقبت‌های بهداشتی، برای ایمن‌سازی داده‌های بسیار ارزشمند بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

همگرایی: همگرایی چندین فناوری با متاورس می‌تواند به این معنی باشد که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند بسته‌های درمانی و برنامه‌های درمانی مشترک را انجام دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jesu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.