کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مشاور وزیر ارتباطات: در توسعه فیبر نوری، تمرکزمان اول پوشش و بعد اتصال است

پوشش ۲۰ میلیون فیبر نوری تا پایان کار دولت سیزدهم از وعده‌های اصلی وزیر ارتباطات از زمان شروع به کارش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است. با این حال سایت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها نشان می‌دهد که تا این لحظه سه میلیون و ۴۷ هزار و ۷۴۴ خانوار تحت پوشش فیبر نوری درآمده‌اند و از این میان تعداد پورت منصوبه فیبر نوری تنها یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۷ پورت است و تعداد سرویس‌گیرندگان فیبر نوری هم فقط ۱۹۹ هزار و ۶۰۶ کاربر هستند.

دلایل مختلفی برای کند پیش رفتن پروژه توسعه فیبر نوری در کشور عنوان می‌شود که در کنار همکاری نکردن شهرداری‌ها و استانداری‌ها و همچنین کمبود سرمایه در این بخش، محدودیت‌های اینترنتی هم یکی از دلایل برای عدم رغبت کاربران برای رفتن به سوی استفاده از فیبر نوری عنوان می‌شود. 

صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر ارتباطات و مجری طرح توسعه فیبر نوری کشور در گفت‌وگو با «کارنگ» در مقابل این سؤال که چگونه قرار است مشکل محدودیت اینترنت بر سر راه توسعه فیبر نوری در کشور برداشته شود، اعلام می‌کند که برداشتن این مشکل وظیفه آنها نیست و تنها تمرکز آنها روی ایجاد پوشش و اتصال فیبر نوری در کشور است.

هرچند از نظر برخی اپراتورهای اینترنتی محدودیت‌های اینترنتی توسعه پروژه فیبر نوری را زیر سؤال برده، اما عباسی شاهکو بسیار امیدوار است که به خاطر تقسیم کار خوبی که بین اپراتورها اتفاق افتاده، تا پایان سال ۱۴۰۳، ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری در کشور ایجاد شود که در نهایت از این میزان پوشش، شش میلیون کاربر نیز سرویس‌گیرنده فیبر باشند. 

مجری طرح توسعه فیبر نوری در کشور در پاسخ به این سؤال که با وجود محدودیت‌های اینترنت و اختلال روی آن چگونه به رسیدن به این آمار امیدوار است به کارنگ گفت: «ما برای وصل‌کردن آمده‌ایم. بحث محتوا و عرضه آن با نهادهای دیگر است و سیاستگذاری‌های دیگری در این زمینه نیاز است که وظیفه ما نیست.»

به باور او توسعه فیبر نوری در کشور فارغ از هرگونه تصمیم‌گیری لازم است؛ چراکه در کنار توسعه شبکه به توسعه ورود فناوری‌های دیگر در کشور مانند 5G هم کمک می‌کند. او تأکید می‌کند با توسعه فیبر نوری که از شروع کار دولت سیزدهم اتفاق افتاده آنها در کنار اینکه امکان ارائه سرعت‌های چندبرابر فعلی را دارند برای توسعه 5G نیز بسیار آماده‌اند. 


حل مشکل سرمایه‌گذاری


اپراتورهای ارتباطی در کنار مشکل محدودیت‌های اینترنت بر سر راه توسعه فیبر نوری، کمبود سرمایه در این بخش را از عوامل دیگر معرفی می‌کنند که می‌تواند رشد استفاده از فیبر نوری در کشور را با مشکل مواجه کند.

با این حال صادق عباسی شاهکوه معتقد است با دو مصوبه دولت یعنی تخصیص هشت درصد از درآمد اپراتورهای موبایل و سه درصد از درآمد اپراتورهای ثابت و همچنین تشکیل حساب توسعه فیبر نوری مشکل سرمایه‌گذاری در این بخش حل خواهد شد. 

او در این مورد توضیح داد: «سال گذشته دولت آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که به واسطه آن هشت درصد از درآمد اپراتورهای همراه، برای این پروژه صرف شود، اما موانع اجرایی در خصوص آن وجود داشت ‌‌و به همین دلیل در بودجه سال ۱۴۰۲، ظرفیت جدیدی برای توسعه فیبر نوری پیش‌بینی شد. در یکشنبه گذشته آیین‌نامه آن در دولت به تصویب رسید و هفته گذشته هم ابلاغ شد. با راه‌اندازی حساب توسعه فیبر نوری در کشور که همین الان دولت مبلغ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع مالی در آن پیش‌بینی کرده است، پروژه توسعه فیبر نوری شتاب خواهد گرفت.»


یارانه به مردم برای توسعه فیبر نوری


بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که تجهیزات لازم برای راه‌اندازی سرویس فیبر نوری خانگی بین دو تا سه میلیون هزینه دارد و آنها در حال پیگیری مدلی هستند که این میزان هزینه از سمت شرکت‌های بخش خصوصی به شکل اقساط و قرارداد بلندمدت مانند ۳۶ماهه در اختیار کاربران قرار گیرد.

در همین زمینه عباسی شاهکوه در پاسخ به این سؤال که این وعده وزیر به کجا رسیده و چگونه قرار است به کاربران برای خرید تجهیزات فیبر نوری کمک شود گفت: «برنامه‌ریزی‌ در این زمینه به این شکل است تا تمامی یارانه‌های توسعه فیبر نوری به اپراتورها داده شود. ما یارانه را دو بخش تقسیم کرده‌ایم؛ یک بخش آن برای پوشش تا 300متری منازل است و یک بخش دیگر نیز برای اتصال است.»

او در توضیح بیشتر این اتفاق اعلام کرد: «زمانی که دولت به اپراتور برای اتصال یارانه می‌دهد، معنی آن این است که اپراتور می‌تواند با قیمتی کمتر به کاربر خدمات ارائه کند و به‌نوعی یارانه غیرمستقیم برای کاربران سرویس فیبر نوری در نظر گرفته شده است. این به این معنی است که اپراتور برای اتصال باید مشترک را راضی کند و تا مشترک سرویس نگیرد، اتصال معنی ندارد و یارانه‌ای نیز اختصاص داده نمی‌شود. این‌گونه باید مردم را برای اتصال راضی کند و درواقع یارانه آن را به مردم می‌دهیم و  کمک می‌کنیم تا قیمتش از طرف کاربر قابل‌قبول‌تر باشد. در حال‌ حاضر برخی اپراتورها مودم رایگان یا امانی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که از همان یارانه دو میلیون تومانی برای اتصال است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3vhh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.