کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیران شرکت ارتباطات دوران اعلام کردند: برگزاری دوره‌های آموزشی خاص برای دانشجویان خارجی

مهاجرت افراد توانمند حوزه آی‌تی در سال‌های اخیر، تبدیل به یک بحران بزرگ برای شرکت‌های ایرانی شده است. این موضوع، زمینه نشستی با عنوان بحران منابع انسانی در حوزه آی‌تی، راهکارها و پیشنهادها شد. در این نشست مدیران گروه دوران از ابتکار خود برای برگزاری دوره‌های آموزشی گفتند تا بتوانند زمینه‌ساز حضور افراد علاقه‌مند به این حوزه در بازار کار باشند.

همچنین در این نشست اعلام شد که دوران در تلاش برای برگزاری دوره‌های آموزشی خود برای دانشجویان بازارهای منطقه از جمله عراق است.


مهاجرت متخصص‌ها و ضرورت تربیت جانشین


در ابتدای این نشست، حسین ممقانی، مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران با اشاره به تاریخ این شرکت گفت که در حال حاضر بیش از چهار هزار مشتری دارند که بسیاری از وزارتخانه‌ها، شرکت‌های بزرگ، مخابرات و ارتباطات، بانک‌ها و صنایع نفتی و پتروشیمی را شامل می‌شود و بزرگترین پروژه‌های امنیتی را در این شرکت اجرا کرده‌اند.

ممقانی به اهمیت آموزش نیروهای جدید اشاره کرد و گفت: «کرونا نیاز بشر به آی‌تی را بیشتر کرد و چه در داخل و چه در خارج، شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا و آمازون فرصت رشد پیدا کردند. سرعت تربیت نیرو در دانشگاه هم پاسخگوی نیاز بازار نبود. بحث مهاجرت قبل از کرونا بود و بعد از کرونا بیشتر هم شد. نیروی انسانی ایرانی ارزان بود.‌ خصوصاً در حوزه برنامه‌نویسی که افراد هم به صورت فیزیکی و هم به صورت آنلاین، با شرکت‌های بین‌المللی همکاری می‌کردند و با رمزارزها هم پرداخت مالی ساده می‌شد.»

مدیرعامل شرکت نوآوران ادامه داد: «دو راهکار وجود داشت: یکی کوچک کردن بیزینس و راه دوم، ارائه راهکار. در آکادمی با تعداد زیادی از افراد مصاحبه کردیم، ۷۱ نفر انتخاب شدند، به این افراد مسیر شغلی دادیم و کل این افراد جذب بازار کار شدند و حالا می‌خواهیم این کار را گسترش دهیم.»


مسیر شش‌ساله


امیرحسین دادگر، مدیر دوران‌آکادمی با اشاره به گسترش فعالیت این مجموعه از سال ۹۸ گفت زمانی که آموزش عمومی در این مجموعه شروع شد، رقیبان قدرتمندی داشتیم؛ بنابراین یک مهندسی معکوس انجام داده‌اند. تمرکز خود را روی بالاترین دوره‌ها گذاشته‌اند و موفق شده‌اند وارد بازار شوند. به گفته او آنها در حوزه آی‌تی، شش حوزه آموزشی دارند که در قالب ۴۵۰ عنوان آموزش تخصصی ارائه می‌شود.

دادگر با اشاره به دوران کرونا و چالش‌های ایجادشده در آن مقطع زمانی گفت: «کار در دوران کرونا سخت بود چون نیاز به امکانات و ابزار بود. اما تلاش کردیم فضایی فراهم کنیم که متقاضی از سیستم خانگی دسترسی به تجهیزات آموزشی و امکانات آنلاین داشته باشد و نیازی به هیج‌ ابزاری در خانه نداشته باشد. این خیلی به ما کمک کرد.»

وی با اشاره به موفقیت‌های فعلی دوران اعلام کرد: «در حال حاضر از اساتید برتر و برند ۱۸۰ استاد استفاده می‌کنیم و آزمون‌های بین‌المللی را سرویس‌دهی و برگزار می‌کنیم. هم آنلاین و هم آفلاین و هم حضوری از اینها استفاده کردیم و جذب افرادی از ایرانیان کشورهای دیگر داریم که به خاطر هزینه‌های مناسب‌تر از خدمات ما استفاده می‌کنند. همچنین دو آموزشگاه بین‌المللی با ما همکاری می‌کنند و افرادی که اصرار داشتند مدرک رسمی داشته باشند، از این طریق می‌توانند مدرک خود را دریافت کنند.»

او ادامه داد: «برای مجموعه‌های داخلی نیز مجوزهای لازم را تهیه کردیم، مثل مجوز امنیت برای کارکنان دولت، مجوز پدافند غیرعامل و… و همه مجوزهای لازم را داریم. افرادی که دوره را به پایان برسانند می‌توانند گواهی‌نامه فارسی برای شرکت‌های دولتی، گواهی‌نامه انگلیسی و همچنین گواهینامه تأیید مهارت دریافت کنند که به افرادی تعلق می‌گیرد که از لحاظ فنی و توانمندی اجرایی، مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند.»

دادگر با اشاره به همکاری با ۸۰ درصد بانک‌ها و تعداد زیادی از شرکت‌های ‌نفت و گازی و پتروشیمی، پرداخت و… گفت امروز موفقیت آنها به جایی رسیده که حتی شرکت‌های رقیب نیز با آنها همکاری می‌کنند و دوره‌های آموزشی ۲۸ شرکت رقیب و همکار با آکادمی دوران در این مجموعه برگزار می‌شود.


همیشه در کنار دانشجویان هستیم


آرش اسلامی، مسئول و مشاور کنترل پروژه طرح آموزش توانمندسازی نیز در این برنامه اعلام کرد: «اولین نکته در برنامه‌های تدارک دیده‌شده این است که برنامه‌ها شایستگی‌محور باشد؛ هم دانش و هم مهارت آموزش داده شود. او در این زمینه گفت: «چیزی که من روی آن اصرار دارم، خصوصیات رفتاری است. ما زمان زیادی را صرف می‌کنیم که رفتار سازمانی اینها را تغییر بدهیم. در این پروژه در تمامی لحظات کنار کارآموزان هستیم.‌ حتی زمانی که سناریوی عملی را انجام می‌دهند، مدرسان آنها را راهنمایی می‌کنند تا به اهداف خود برسند.»

او با تأکید بر اینکه دوره‌ها همه رفرنس بین‌المللی دارند، اعلام کرد:‌ «مباحث هم به صورت تئوری است و هم حوزه‌های عملی را پوشش می‌دهد. در کنار آن اگر سازمانی از ما نیروهای متخصص بخواهد که طبق یک نیازسنجی انجام می‌دهیم، دوره‌های آموزشی مرتبط را تدوین می‌کنیم و کارهای مربوط به بررسی و چک را انجام خواهیم داد.»


آموزش برای همه


حسین ممقانی در پاسخ به سؤال خبرنگار «کارنگ» درباره اینکه آیا افراد غیرایرانی می‌توانند از امکانات آموزشی این مجموعه برخوردار شوند، گفت: «برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا با همکاری دانشگاه‌هایی که دانشجوی خارجی دارند؛ به‌خصوص دانشجویان عراقی، برنامه‌های مشترکی داشته باشند و به زودی برنامه‌ای با همکاری دانشگاه آزاد تهران جنوب برگزار می‌کنند و یکی از اهداف آنها در حال حاضر بازار عراق است.»

دادگر نیز گفت: «دانشجویان افغان اگر شناسنامه نداشته باشند، بعدها برای استخدام دچار مشکل می‌شوند.»

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا برنامه‌های آموزشی این مؤسسه برای افرادی که نمی‌خواهند کارمند باشند و دنبال راه‌اندازی استارتاپ خود هستند هم مفید است، گفت: «این افراد هم می‌توانند از مشاوره‌های این مجموعه بهره ببرند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zmrt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.