کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل اسپید ضمن اعلام خبر افتتاح هاب‌های جدید این شرکت مطرح کرد / زنان همپای مردان، بازوان توانای اسپید

لجستیک و زیرساخت‌های مرتبط با آن یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه هر اقتصادی است. در چند سال اخیر در کشور ما نیز به دلیل توسعه اقتصاد دیجیتال در حوزه‌های مختلف، لجستیک تبدیل به یکی از موارد مهم در اقتصاد دیجیتال به‌ویژه تجارت الکترونیکی شده است. یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه اسپید است که به کسب‌وکارهای متفاوت، خدمات لجستیک ارائه می‌دهد. اخیراً این شرکت اقدام به راه‌اندازی سه هاب جدید در شهر تهران کرده است. به همین بهانه به سراغ مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید رفته‌ایم تا با او از اهداف راه‌اندازی‌ این هاب‌ها و همچنین شرایط توسعه صنعت لجستیک نوآورانه در چند ماه گذشته صحبت کنیم. علمایی در این گفت‌وگو عنوان می‌کند که اسپید قصد دارد با تمرکز روی شهر تهران کیفیت خدمات خود را افزیش دهد، اما به‌زودی هاب‌های دیگری در سایر مناطق کشور که تقاضاهای زیادی دارند نیز راه‌اندازی خواهد کرد.

در حال حاضر اسپید در کدام‌ شهرهای کشور فعالیت دارد و برنامه آن برای توسعه فعالیت‌های خود در آینده به چه صورت است؟

سامانه توزیع و پخش اسپید که چندسالی است بازوی ثابتی برای لجستیک کسب‌وکارها بوده،‌ در راستای خدمات‌رسانی بهتر به همراهان اسپید همواره در زمینه‌های مختلف برنامه توسعه‌ای داشته و خواهد داشت. اسپید فعلاً تمرکز خود را بر سرویس‌دهی هرچه بهتر در تهران گذاشته که تاکنون در حوزه گسترش جغرافیایی موفق شده در  تهران جهت تحویل سریع‌تر و هوشمندانه‌تر بسته‌ها، علاوه بر شعبه مرکزی، مراکزی را در شرق، غرب و شمال تهران بر اساس میزان تقاضای بالاتر این مناطق ایجاد کند. این توسعه جغرافیایی، محدود به این استان نبوده و در آینده شاهد گسترش بیشتر دامنه فعالیت اسپید خواهیم بود. 

چه نیازی باعث راه‌اندازی سه شعبه دیگر اسپید در شهر تهران شده است؟ امکان دارد آماری از میزان فعالیت‌های اسپید در پایتخت و همچنین دیگر شهرهای کشور ارائه دهید؟

افزایش سفارش‌ها و ترافیک شهری می‌تواند باعث تأخیر در تحویل بسته‌ها شود و به دلیل زمان‌بر بودن، هزینه‌های اضافی برای شرکت‌های لجستیک ایجاد کند. مشتریان از شرکت‌های لجستیک انتظار دارند که بسته‌ها به صورت تحویل در همان روز (same day delivery) باشد و در زمان مشخص تحویل مقصد شود. این چالش ممکن است به دلیل مشکلات ترافیک، ناتوانی در تأمین نیروی کار کافی و سایر عوامل رخ دهد. ما برای کاهش این چالش‌ها و به حداقل رساندن مسیر طی‌شده توسط سفیران، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و هزینه‌های حمل‌و‌نقل و دغدغه‌های این‌چنینی، در این مناطق با تمرکز بالای مشتری، به‌اصطلاح هاب‌هایی ایجاد کردیم. در مورد آمار فعالیت در پایتخت، می‌توان گفت رشد زیادی را شاهد بودیم. در مورد شهرهای دیگر با تقاضاهای بالا نیز به‌زودی هاب‌های اسپید در آنها فعال خواهد شد‌.

اسپید همیشه روی استفاده از توانمندی زنان در حوزه لجستیک تأکید داشته؛ آیا در شعبه‌های جدید نیز این رویکرد حفظ شده است؟

مجموعه اسپید در سالیان گذشته همواره در راستای تقویت و فرهنگ‌سازی حضور بانوان در تمامی عرصه‌ها و همچنین در حوزه فعالیت خود کوشیده است. با افتخار می‌توان گفت که بیش از نیمی از کارمندان اسپید در بخش‌های عملیات و ستاد را بانوان تشکیل می‌دهند و این مجموعه برای ایجاد انگیزه در بانوان توانمند در تلاش است که اداره یکی از شعب  اسپید را بانوان به‌تنهایی انجام دهند و ظرافت در فرایندهای عملکردی دقیق‌تر را از خود به نمایش بگذارند. در تعهدات اسپید آمده‌ است که در کنار توسعه‌ خدمات حمل‌ونقل، برای پیشروی در توازن جنسیتی و حمایت از زنان در این صنعت پیش‌قدم باشد. مروری بر کارنامه اسپید و بانوان جذب‌شده در این سال‌ها نشان می‌دهد که بر سر این  تعهد مانده‌ایم. شرکت اسپید از بانوان دعوت به همکاری می‌کند؛ باشد که نقش کوچکی در توانمندسازی زن ایرانی ایفا کند.

در ماه‌های اخیر، وضعیت بازار صنعت لجستیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پیش‌بینی شما از ماه‌های پایانی سال به چه شکل است؟

حوزه دلیوری برای کسب‌وکارها عملاً دو پیک اساسی را پشت سر گذاشت که اولی بازه کرونا و سپس فیلترینگ گسترده سال گذشته بود؛ با این حال شاهد برپاایستادن دوباره کسب‌وکارها بوده‌ایم و به تبع آن، حجم سفارشات لجستیکی در مجموع روبه‌رشد بوده‌ است. در ماه‌‌های پایانی سال نیز تجربه چندساله ما نشان می‌دهد که حجم سفارش‌ها در این حوزه به‌واسطه افزایش سفارش‌های خرید آخر سال و سایر مناسبت‌ها، دوبرابر خواهد شد که البته در عین شرایط سخت‌تر (سرما و بارندگی و…)، همواره برای نگه داشتن کیفیت سرویس در بالاترین حد خود، حتی در روزهای شلوغ آخر سال، تلاش کرده‌ایم.

با توجه به اینکه اخیراً بلک‌‌فرایدی را پشت سر گذاشتیم، تأثیر این رویداد روی کسب‌وکار شما به چه صورت بوده است؟

به‌ هر حال بخش مهمی از تکاپوی این روز متوجه SME (شرکت‌های کوچک و متوسط) است. در سال‌های قبل شاید برنده بلک‌فرایدی کسی بود که اقلاً در ادعا، تخفیف بیشتری می‌داد اما پس از خطاهای برخی کسب‌وکارها در لجستیک، به نظر عواملی چون تحویل به‌موقع و بدون خطا، اهمیت دوچندانی در انتخاب یک فروشگاه در بلک‌‌فرایدی پیدا کرده‌اند. از این جهت، کسب‌وکارهایی که لجستیک نسبتاً شلوغ خود در این روز را با اسپید پشت سر گذاشتند، به مراتب رضایت مشتری بالاتری در قیاس با برخی دیگر از سامانه‌ها داشتند.

با توجه به گسترش سوشال‌کامرس در سال‌های اخیر، بیشترین کسب‌وکارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و مشتری شما هستند، در کدام پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند؟ آیا از سوی پلتفرم‌های داخلی نیز در حوزه سوشال‌کامرس مشتری داشته‌اید؟

به نظر می‌رسد بیشترین کسب‌وکارها به‌ویژه SMEها همچنان در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده فعال هستند‌. ما تمرکزی روی شبکه‌های اجتماعی داخلی نداشته‌ایم‌ و به تبع آن، مشتری ما نیز از این پلتفرم‌ها نبوده است. اما با سامانه‌های حرفه‌ای‌تر و جامع‌تری نظیر باسلام (به صورت مقطعی)، دیجی‌کالا و پادرو (در حال حاضر) مشغول فعالیت هستیم.

نکته قابل توجه این‌ است که یکی از شاخصه‌های ما در همکاری با چنین سامانه‌هایی، هوشمندی و توجه آنها به توسعه پایدار بوده است‌. به عنوان نمونه، اخیراً پروژه سه‌جانبه‌ای را با پادرو و لاکرهای هوشمند جابار آغاز کرده‌ایم که فکر می‌کنیم سهم مهمی در کاهش ترافیک ناشی از لجستیک و دغدغه‌های جانبی مشتری‌های ما خواهد داشت.

در پایان اگر نکته‌ای مد نظر دارید بفرمایید.

معمولاً افرادی که در مورد اسپید تردید دارند وقتی نام کسب‌وکارهای بزرگی را می‌شنوند که مشتری چندساله اسپید هستند، (از فروشگاه‌های بزرگ و کسب‌وکارهای آنلاین و مؤسسات و سازمان‌ها) خاطرجمع می‌شوند که سطح خدمات این سامانه به قدری بالا بوده که برندهای بزرگ روی آن سرمایه‌گذاری کنند، خصوصاً نهادهایی نظیر بانک‌ها که در آنها سرعت و امنیت حرف اول را می‌زند و از مشتریان ثابت اسپید بوده‌اند. از آن‌سو، ناوگان اسپید هم فرصتی خوب برای افرادی‌ است که می‌خواهند در حوزه دلیوری فعالیت‌ کنند و تنش‌های موجود این حوزه را نداشته باشند. ما با ارائه بیمه، انتخاب مناطق کاری منعطف و دلخواه، ساعت کاری انعطاف‌پذیر و گارانتی حقوقی نسبتاً بالا، برای راحتی و آرامش‌ خاطر همکاران‌مان در ناوگان اسپید تلاش کرده و کوشیده‌ایم زمینه مناسبی برای رشد و پیشرفت حرفه‌ای آنها فراهم کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/snqn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.