کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل سروش‌پلاس در گفت‌وگو با کارنگ بازداشت خود را تکذیب کرد / چنین احضارهایی در اکوسیستم طبیعی است

روز سیزدهم آذرماه بسیاری از رسانه‌ها از بازداشت مدیرعامل پیام‌رسان سروش‌پلاس خبر دادند، اما همان روز پلتفرم سروش‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای خبر بازداشت مدیرعامل خود را نادرست عنوان کرد و توضیح داد که موضوع احضار فرهاد مرادی جهت پاره‌ای از توضیحات درباره پالایش محتوای این پیام‌رسان در دادسرای ارشاد بوده است. فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش‌پلاس در گفت‌وگو با «کارنگ» بر نادرست بودن خبر بازداشت خود تأکید می‌کند. او ضمن بیان اینکه سروش‌پلاس خود را ملزم به رعایت قوانین می‌داند و در همین راستا همواره پاسخگوی مراجع ذیصلاح بوده، عنوان می‌کند که قوانین کشور در زمینه پلتفرم‌های پیام‌رسان دارای نقص‌ است و نیاز به کامل شدن دارد.

اخیراً خبری مبنی بر بازداشت شما در رسانه‌ها منتشر شد، اما سروش‌پلاس در بیانیه خود این موضوع را رد کرده است. ماجرا چه بود؟

این یک احضار بود؛ مانند همه موضوعاتی که در این زمینه‌ها همیشه وجود داشته است. در اکوسیستم این‌گونه احضارها طبیعی است و معمولاً در بازه‌هایی برای ارائه توضیحاتی از ما خواسته می‌شود که حضور پیدا کنیم. این بار نیز برای موضوع محتوا و پالایش آن احضار شده بودم، اما متأسفانه نحوه برخورد و عدم یکپارچگی در مراجع، این روزها اذیت‌کننده است.

اما در متن خبر یک خبرگزاری‌ نزدیک به قوه قضائیه نیز از لفظ بازداشت یکی از مدیرعامل‌های پیام‌رسان‌های داخلی استفاده شده و عنوان شده بود که با قرار وثیقه آزاد شده‌اید.

ما موضوع را بازداشت نمی‌دانیم و آن را تکذیب می‌کنیم. اتفاقی که افتاد یک احضار بود. این موضوع متأسفانه در اکوسیستم اتفاق مرسومی است و سایر اعضای اکوسیستم نیز برای ارائه توضیحات چنین احضارهایی دارند. سروش‌پلاس باید پاره‌ای توضیحات در خصوص موضوع پالایش محتوا ارائه می‌داد که این کار نیز صورت گرفت.

سروش‌پلاس در بیانیه‌ خود درباره این خبر، موضوع انحصارطلبی عده‌ای را مطرح و این موضوع را مرتبط با آن عنوان کرده بود. این انحصار در چه زمینه‌ای است و از سوی  چه کسانی اتفاق می‌افتد؟

در اکوسیستم این‌گونه است که بخش‌های خصوصی با مشکلات زیادی دست‌‌وپنچه نرم می‌کنند. با تمام مسائلی که وجود دارد، ما در سروش‌پلاس سعی کردیم در حوزه پیام‌رسان‌ها به کار خود ادامه دهیم و عده‌ای از جوانان بااستعداد و نخبه را در این حوزه جمع کرده‌ایم. این اتفاقات باعث دلسردی ماست و باعث می‌شود کار ما سخت‌تر شود. موضوع هم فقط این است که ما اصلاً متوجه نشدیم که چرا خبر مرتبط با این احضار به این شکل منتشر شد، در حالی که اتفاق جدیدی نیست. پیش از این هم مدیرعامل‌های زیادی درباره این چنین احضارهایی صحبت کرده بودند اما رسانه‌ای شدن این موضوع خیلی عجیب بود. به هر حال این فکر به وجود می‌آید دوستانی که در اکوسیستم با توسعه بخش خصوصی و پیشرفت کسب‌وکارها مشکل دارند و دوست دارند همه چیز در اختیار خودشان باشد، به دنبال این هستند که از چنین فضایی سود ببرند. برای ما عجیب بود چرا یک موضوعی که همیشه در حال اتفاق افتادن است باید به این شکل در رسانه‌ها منتشر شود. هرچند خود این مسئله احضار هم جای صحبت دارد و باید یک نظم و مبنایی داشته باشد.

به صورت کلی نظارت روی محتوایی که در پیام‌رسان شما منتشر می‌شود به چه شکل است؟

ما یک پیام‌رسان هستیم و محتوای روی پلتفرم ما تولید کاربران است. مانند تمام پلتفرم‌های UGC داخلی و بین‌المللی ما نیز بستری برای انتشار محتوا فراهم کردیم و یکسری مکانیسم‌ها در نظر گرفتیم تا بتوانیم محتوای نامناسب را کنترل کنیم. این محتوای نامناسب شامل محتوای مستهجن، ترویج خشونت، کودک‌آزاری، توهین به ادیان و… است که استاندارد مشخصی دارد. تقریباً این موارد در تمام پلتفرم‌های این حوزه رعایت می‌شود و سروش‌پلاس نیز به این استانداردها پایبند است. ما با چند روش کار نظارت بر محتوا را انجام می‌دهیم. روش اول مانند سایر محصولات UGC گزارش کاربران است. روش دیگر استفاده از ابزارهای فناوری و هوش مصنوعی است. سروش‌پلاس نیز با استفاده از این ابزار سعی می‌کند الگوهای غیرمتعارف و مواردی که منجر به نارضایتی کاربران می‌شود، از محتوای غیراخلاقی گرفته تا مواردی مانند تروریسم و… را شناسایی کند. یک روش دیگر هم در راستای پیشگیری و ایجاد یک فضای امن، این است که برخی کلیدواژه‌های مرتبط با محتوای نامناسب مسدود شوند. در این زمینه ما نیز حدود ۱۳ هزار کلیدواژه را مسدود و فضای جست‌وجو را پاک و امن‌تر کرده‌ایم.

ارتباط و تعامل شما با نهادهای مرتبط با این حوزه مانند قوه قضائیه به چه شیوه‌ای است؟

هر کسب‌وکاری در کشور پاسخگوی مراجع ذیصلاح است. در این زمینه کارگروه محتوای مجرمانه را داریم که پاسخگوی آن هستیم. همچنین مرکز ملی برخی کارگروه‌ها را دارد. ما در جلسات مختلف آنها شرکت می‌کنیم و گزارش‌های لازم را ارائه می‌دهیم و آنچه را از لحاظ قانونی لازم است رعایت می‌کنیم. ما این موضوع را به‌عنوان خط قرمز خود در نظر گرفته‌ایم که قانونمند باشیم. به جز این موارد ما خود را نسبت به خواسته و نیاز کاربران هم متعهد می‌دانیم. کاربران پیام‌رسان نیز علاقه‌مند به یک فضای امن و پاک هستند که از این جهت نیز سعی می‌کنیم به این تعهدات با استفاده از روش‌ها و ابزارهایی که داریم پایبند باشیم.

آیا برای پیام‌رسان‌ها موضوع نظارت بر انتشار محتوای غیراخلاقی و جلوگیری از آن، فقط مرتبط با کانال‌های عمومی است یا گروه‌ها و چت‌های دونفره را نیز در بر می‌گیرد؟

متأسفانه قوانین در این فضا کامل نیست و بخشی از آسیبی که متوجه ماست به دلیل نقص قوانین است، زیرا همه موارد به طور کامل پوشش داده نشده است. اما آن چیزی که در سطح حاکمیت و سروش‌پلاس مطرح است، این است که کانال‌های فضاهای عمومی در نظر گرفته می‌شوند و گروه‌ها با تعداد اعضای زیر پنج هزار نفر [fm3] و چت‌های دونفره فضای خصوصی به حساب می‌آیند. با فضای خصوصی باید مطابق قوانین و مقررات حریم خصوصی برخورد شود و فضای عمومی نیز با قوانین عمومی.

آیا قاعده‌ای برای اینکه یک گروه با چه تعداد عضو، جزو حریم خصوصی در نظر گرفته می‌شود، وجود دارد؟

این جزو مواردی است که هنوز برای آن عددی مشخص نشده، اما آن چیزی که گمان برده می‌شود این است که گروه‌های بالای پنج هزار عضو به‌عنوان فضای عمومی در نظر گرفته می‌شوند اما زیر این تعداد فضای خصوصی است.

آیا آماری از تعداد گروه‌هایی که در پیام‌رسان سروش‌پلاس، بالای پنج هزار کاربر عضو دارند، وجود دارد؟

تعداد گروه‌های بالای پنج هزار نفر آنچنان زیاد نیستند اما به صورت کلی ما حدود سه میلیون گروه و حدود ۳.۵ میلیون هم کانال در سروش‌پلاس داریم.

چه اندازه در قوانین ما به موضوع مسئولیت پلتفرم‌ها در قبال ذینفعانش ازجمله کاربران، سرمایه‌گذاران و همچنین رگولاتوری و نهادهای نظارتی و قضایی پرداخته شده است؟

این موضوعات شفاف نیست و گله ما هم این است. در این شرایط با توجه به بالا بودن نرخ مهاجرت و… مجموعه‌ای مانند سروش‌پلاس تلاش کرده فضایی ایجاد کند تا یک تعداد جوان بتوانند در حوزه‌ای که دارای فناوری پیشرفته و پیچیده‌ای است، فعالیت کنند، اما وقتی چنین اتفاق‌هایی می‌افتد فضای کار را برای کسب‌وکار دشوارتر می‌کند و ما را در تنگناهایی قرار می‌دهد که ادامه مسیر سخت‌تر شود. شما بروید در یک سوشال و دنبال محتوای نامناسب بگردید، چه اندازه زمان می‌برد تا بتوانید آن را کشف کنید؟ ما می‌گوییم باید چنین مؤلفه‌هایی در نظر گرفته شود. آیا کسی تاکنون چنین مؤلفه‌هایی را اندازه‌گیری کرده؟ اول باید چنین مواردی مشخص شود و بعد برای مثال بیایند و بگویند عملکرد سروش‌پلاس در این زمینه مناسب یا نامناسب بوده است. این موارد برای ما شفاف نیست. پیام‌رسان‌ها مثل همه جای دنیا همان‌طور که بستری برای انتشار محتوا فراهم کرده‌اند، بستر گزارش و برخورد با محتوای نامناسب را هم در نظر گرفته‌اند. همه بار حقوقی تولید محتوا را نباید سمت پلتفرم دانست. در دنیا قوانین در این زمینه به جلو رفته‌اند اما در اینجا هنوز به آن پختگی نرسیده‌ایم و شاهد برخوردهایی هستیم که گاهی سلیقه‌ای است یا مواردی که برای آن قانونی در نظر گرفته نشده است.

در متن خبری که منتشر شده، آمده بود که شما نسبت به احضاریه‌ها بی‌توجهی نشان دادید و این موضوع منجر به صدور حکم جلب شما شده است. آیا چنین چیزی وجود داشته است؟

خیلی نمی‌توانم وارد جزئیات شوم چون این موارد مرتبط با بحث‌های حقوقی است و از آن طریق باید پیگیری شود. اما به صورت کلی در یک بازه دو، سه هفته‌ای مواردی مطرح شده بود که من حضور هم داشتم و این‌گونه نبوده که بی‌توجهی از سمت سروش‌پلاس رخ داده باشد و حضور پیدا نکنیم. اما سر یک احضار که دوستان قوه قضائیه داشته‌اند و اختلاف سر همان یک مورد هم هست، ما مطرح کردیم که پیش از این نیز در این خصوص  ما مراجعه کرده بودیم اما به دلیل اینکه قاضی مربوطه مرخصی تشریف داشتند،‌ فرصت مصاحبت با ایشان فراهم نشد. اما برداشت دوستان چیز دیگری بود و از طریق وکلا در حال پیگیری این موضوع هستیم تا این یک مورد هم شفاف شود. همان‌طور که اشاره کردم در طول سال‌ها هر جا که براساس قانون نیاز بوده حضور داشته‌ایم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/21dn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.