کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل مزدکس مطرح کرد / فعلاً با دیفای مخالفم

محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی مزدکس در مورد اخذ مجوز سندباکس توسط این پلتفرم و تأثیر این موضوع بر اکوسیستم دارایی دیجیتال گفت: «همان‌طور که می‌دانید فضا در حال تغییر است. قبل از آن، فضا مقداری استارتاپی بود و بحث‌های جهانی در آن مطرح می‌شد، اما اکنون در دنیا نیز صنعت مالی سنتی در حال ترکیب با فضای بلاکچین نوین است. تریدمارک آن این است که روی بلاکچین، بازار مالی آینده را طراحی ‌کند. فرق آن هم این است که در این اتفاق، بازار مالی به صورت خاص با یکسری محدودیت‌ها روبه‌رو بود؛ ازجمله اینکه زمان معاملاتی محدودی داشت زیرا اساساً برای اقتصادهای دیجیتال طراحی نشده بود و ابزارها و دارایی‌های آن (asset) طوری بود که فقط در دنیای واقعی کاربرد داشت.»

او در ادامه توضیح داد: «برای مثال بورسی‌های آنها برای هشت ساعت فعالیت می‌کردند و تسویه‌شان با تأخیر همراه بود، ولی بعدها که بیت‌کوین به‌ وجود آمد و بحث‌های فناوری بلاکچین و اسمارت‌کانترکت‌ها با اتریوم معرفی شد و همچنین داستان ICOها اتفاق افتاد، تازه در ذهن‌ فعالان این صدا به وجود آمد که در استفاده از این فناوری چه تفاوتی وجود دارد و چقدر می‌توانند از این زیرساخت‌ها استفاده کنند تا زیرساخت‌های قدیمی خود را به‌روز کنند. پس یکی از مسائل مربوط به زیرساخت است که بازارها؛ مخصوصاً بورس دنیا و در دنیا بانک‌ها نیز به سمت CBDC می‌روند.»


حرکت به سمت دیجیتالی کردن دارایی‌ها


 مدیرعامل مزدکس در مورد حرکت دنیا به سمت دیجیتالی کردن دارایی‌ها اظهار کرد: «طبق گزارشی که صندوق بین‌المللی پول داده بود، 94 بانک در حال راه‌اندازی CBDCهای خود هستند. زیرساخت‌های بازار بورس و سهام در دنیا نیز در حال ورود به سمت توکنایز کردن هستند و مشکلات‌شان را با این روش از بین می‌برند. زیرساخت که به‌روز‌رسانی شود، نسل بعدی بازار مالی فقط زیرساختش آماده شده است. بعد از آن، کلاس‌های دارایی که قبلاً بازار ثانویه نداشتند یا خیلی نقدینگی پایینی داشته‌اند، توکنایز می‌شوند و مدیران دارایی‌ها به‌راحتی می‌توانند در محدوده وسیعی از دارایی‌ها مدیریت کنند.»


حوزه‌هایی که اکوسیستم دارایی دیجیتال باید روی آنها تمرکز کند


محمد قاسمی در مورد حوزه‌هایی که اکوسیستم دارایی دیجیتال باید روی آنها تمرکز کند توضیح داد: «حوزه رمزارز با صرافی‌ها و تبادل‌ها شناخته شده و در دنیا نیز عموماً به همین صورت بوده است. اما اتفاقی که در دنیا در حال رخ‌دادن است و در ایران هم روند باید به این سو باشد، کلاس دارایی است. یعنی کلاس دارایی کریپتو یکی از زیرشاخه‌های دارایی دیجیتال است و به نظر من صنعت ما می‌تواند از پتانسیلی که دارد به نفع کریپتو و صنایع واقعی استفاده کند و این موضوع ایجاد یک نوع هم‌افزایی است تا مسائل‌شان را حل کند. برای مثال این هم‌افزایی می‌تواند به زیرساخت‌های بورس برای حل مسائلش کمک کند. همچنین قطعاً در زمینه‌های مالی یا صنایع مالی دیگر هم بلاکچین می‌تواند کمک کند. در واقع بحث کاربردپذیری مطرح است.»


با دیفای مخالفم


مدیرعامل صرافی مزدکس درباره دیفای اظهار داشت: «من فکر می‌کنم یکدست بودن اتفاقاً خوب نیست و در تعامل، مباحثه و مذاکره است که مسائل حل می‌شود. من در حال حاضر مخالف دیفای هستم و ممکن است در سه یا چهار سال دیگر شرایط به گونه‌ای باشد و اتفاقاتی بیفتد که آن دیفای کمک‌کننده باشد که اکنون به نظر من این‌گونه نیست. یک دلیل عمده‌اش این است که وقتی شما فقط دیجیتالی فکر می‌کنید، از دنیای واقعی و ساز‌وکاری که جهان در چند صد سال و چند هزار سال ساخته، خارج می‌شوید. باید یک نوع سافت‌لندینگ و ابتدا یک سی‌دیفایی اتفاق بیفتد تا دنیای دیجیتال را به دنیای واقعی متصل کند و کم‌کم که این اتفاق افتاد، می‌توان به این فکر کرد که آیا می‌تواند مستقل باشد یا می‌تواند یکسری از دارایی‌ها را بدون نیاز به بحث real world assets انجام بدهد یا خیر.»

محمد قاسمی دلیل مخالفت خود با بحث دیفای را این‌گونه بیان کرد: «به نظر من اشتباه ما این است که می‌خواهیم پتانسیل موجود را کنار بگذاریم و یک پتانسیل دیگر بسازیم. مقیاس بازار مالی ایران در برابر مقیاس جهانی بسیار کوچک است. یکی از نهادهای مالی ۷۰ همت دارایی تحت مدیریت دارد؛ یعنی کلید در دست آنهاست. ما چطور وارد بازاری می‌شویم که سرجمع آن روزی یکی دو همت معاملات و بسیار کوچک‌تر از این حرف‌هاست. پس بهتر است ببینیم از این فناوری چه کاربردی برای صنایع مالی تعریف کنیم تا آنها هم وارد بازی شوند. در واقع بازی را مؤثرتر، بزرگ‌تر و به نفع همه کنیم.»


صنایعی که به بحث بلاکچین و رمزارز ورود می‌کنند


قاسمی در پاسخ به این سؤال که کدام صنایع زودتر وارد بازار بلاکچین و رمزارزها می‌شوند توضیح داد: «من همیشه این سؤال را از خودم می‌پرسیدم که وقتی بیت‌کوین آمد، چه زمانی و به خاطر چه نیازی آمد. در سال ۲۰۰۸ سقوط مالی دنیا اتفاق افتاد و در سال ۲۰۰۹ بیت‌کوین شکل گرفت و هدفش این بود که در بحث‌ بانک‌ها و بازار بورس ریسک را به‌ درستی تقسیم و مدیریت نمی‌کردند و منافع را به خوبی نمی‌دیدند و این آمد تا منافعی را که به سمت خودشان است تغییر دهد؛ یعنی خاستگاه آن، صنعت مالی است. پس بلاکچین، کریپتو یا بیت‌کوین برای متحول‌کردن صنعت مالی پدید آمده است، البته در درجه اول. من فکر می‌کنم نزدیک‌ترین صنعت در این کار، صنایع مالی است؛ از بحث بورس گرفته تا بحث‌های بانکی.»

مدیرعامل صرافی مزدکس در ادامه خاطرنشان کرد: «اما صنعت مالی با داستان توکنایز کردن از صنعت بورسی که فقط سهام باشد، در حال خارج شدن است و وارد حوزه‌ای می‌شود که ملک یا کامودیتی‌ها و کالا حتماً در آینده در بحث بازارها بسیار فعال‌تر می‌شوند. بعد از صنعت مالی فکر می‌کنم صنعت ملک است که دنیا نیز خیلی بر آن متمرکز است.»


مباحثی که نیاز است در رویداد نهم ژانویه مطرح شود


او در مورد اینکه تمایل دارد در رویداد نهم ژانویه چه مباحثی مطرح شود گفت: «من خیلی دوست دارم بدانم دیدگاه‌ها کدام هستند و خیلی دوست ندارم بدانم دغدغه‌ها چیست، چون بالاخره یک‌جایی مطرح می‌شوند. خیلی برایم فرقی ندارد که چه کسی چه کاری را انجام داده زیرا تا الان هر کاری که انجام شده در باکس فعلی بوده ولی اینکه چه کاری می‌شود انجام داد که یک نوآوری برهم‌زننده باشد و به نفع همه، برایم جذاب است.»

محمد قاسمی در مورد رویکرد محافظه‌کارانه خود در صرافی مزدکس گفت: «من کماکان همین عقیده را دارم و فکر می‌کنم چون بیشتر از دو دهه در جایی کار کرده‌ام که نگاه، نگاه محافظه‌کارانه بوده است. در کل صنعت مالی بورس، همه نهادهای مالی و شرکتی آن همین‌گونه است و من نیز شاید عادت کرده‌ام که این‌طور باشم. حتی اگر بوران شود هم باز به نظر بنده یک کلاس دارایی است که خوب است، اما باید در کنار کلاس‌های دارایی دیگری قرار بگیرد و به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و ترید باشد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/takl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.