کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام مطرح کرد / تبدیل منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام به قطب اقتصاد دیجیتال کشور

اکبر قنبرپور، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام و معاون وزیر ارتباطات، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی این مجموعه گفت.

قنبرپور در ابتدا مطرح کرد که منطقه ویژه ابتدا پروژه‌ای با هدف تبدیل‌شدن به فرودگاهی با اهداف پستی و مخابراتی و همچنین تبدیل‌شدن به هاب پستی منطقه بوده، اما در طول سال‌ها اهداف این منطقه اقتصادی تغییر کرد.

او سپس ادامه داد: «آنچه ما به‌عنوان یک شرکت دولتی و تحت نظارت وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد آن هستیم، ایجاد یک قطب اقتصاد دیجیتال در کشور است.»

قنبرپور همچنین در خصوص فعالیت‌های اقتصادی این مجموعه از جمله تولید گوشی‌های دکمه‌ای گفت: «تاکنون یک میلیون گوشی دکمه‌ای تولید شده و هدف، رساندن این رقم به دو تا سه میلیون است.»

از جمله مواردی که در این نشست مطرح شد معاف بودن شرکت‌ها از حقوق گمرکی بود که در مجموعه فرودگاه پیام فعالیت می‌کنند. همچنین این شرکت‌ها امکان این را دارند که تا دو سال کالاهای خود را در این مجموعه انبار کنند.


تبدیل شدن فرودگاه بین‌المللی پیام به قطب اقتصاد دیجیتال منطقه


مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در این نشست خبری در خصوص اهداف منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: «در درجه نخست قصد داریم تا زیرساخت‌های حضور شرکت‌هایی که در حوزه مرکز داده فعالیت می‌کنند را فراهم کنیم. به عبارتی ایجاد قطب مرکز داده هدفی است که ما در پیام آن را دنبال می‌کنیم. طبق نقشه طرح جامع شبکه ملی اطلاعات ایجاد سه قطب مرکز داده در کشور پیش‌بینی شده که یکی از این قطب‌ها در مرکز فرودگاه پیام است.»

قنبرپور ادامه داد: «در حال حاضر 18 شرکت مرکز داده، درخواست زمین در مجموعه پیام را داشتند و از این تعداد، سه شرکت دیتاسنترهای خود را راه‌اندازی کرده‌اند.»

او در خصوص پروژه دوم اقتصاد دیجیتال این منطقه گفت: «پروژه دوم تولید گوشی تلفن همراه در منطقه اقتصادی فرودگاه پیام است که 13 شرکت خصوصی برای تولید گوشی‌های دکمه‌ای اعلام همکاری کرده‌اند و تاکنون دو مجموعه توانسته‌اند خط تولید خود را راه‌اندازی کنند. پیش‌بینی ما برای سال 1402تولید حداقل یک میلیون گوشی همراه است. حداقل یک‌سوم این تعداد گوشی‌های هوشمند و مابقی گوشی‌های دکمه‌ای هستند.»

اکبر قنبرپور در ادامه گفت: «موضوع دیگری که ما در منطقه اقتصادی پیام به دنبال آن هستیم بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات است. ما به تجهیزات متنوعی در این زمینه نیازمندیم. تجهیزاتی چون تجهیزات شبکه و مخابراتی و ارتباطی که تعداد قابل توجهی از آنها بومی‌سازی شده است؛ بیش از 30 شرکت در این حوزه در منطقه اقتصادی پیام فعالیت می‌کنند و حدود 26 محصول در این زمینه با تیراژی نزدیک به یک میلیون تولید شده است.»

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام و معاون وزیر ارتباطات در خصوص اهداف دیگر توسعه‌ای در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور در منطقه آزاد پیام گفت: «هدف بعدی ایجاد گمرک تخصصی فاوا است که در اواخر سال تصویب شد. ارگان‌‌های مختلفی همچون گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموعه پست جمهوری اسلامی ایران، سازمان تنظیم مقررات و بخش‌های خصوصی که در حوزه آزمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند ما را در راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا همراهی می‌کنند.»

او درباره ایجاد شهر سیلیکون گفت: «ایجاد شهر سیلیکون برای شرکت‌هایی که در حوزه‌ سیلیکونی اعم از ذخیره‌سازها، پردازشگرها و سلول‌های خورشیدی فعالیت می‌کنند، صورت خواهد گرفت که می‌توانند تولیدات خود را در منطقه ویژه اقتصادی به انجام رسانند. در تلاشیم تا اکوسیستم بزرگی از تجهیزات سیلیکون پایه را راه‌اندازی کنیم.»


توسعه اکوسیستم استارتاپی در منطقه ویژه اقتصادی پیام


قنبرپور در ادامه توضیح داد: «به طور کلی می‌توان فعالیت‌های فرودگاه پیام را به سه دسته تقسیم کرد: دسته اول فعالیت‌های تولیدی و صنعتی است. حوزه دوم فعالیت‌های گمرکی و ترانزیتی است و دسته سوم فعالیت‌های فرودگاهی و ترانزیتی است.»

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در بخش آخر صحبت‌های خود با اشاره به همکاری این مجموعه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: «موضوع دیگری که مطرح شد ایجاد پارک فناوری هوانوردی در پیام است که مورد قبول معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز قرار گرفته است. توسعه اکوسیستم استارتاپی و نوآوری با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز از برنامه‌های دیگری است که در حال پیگیری آن هستیم و حدود دو هفته پیش توانستیم موافقت‌نامه‌ای را با مجموعه معاونت علمی منعقد کنیم.»

او در آخر ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال نمایشگاه فناوری هوایی در مجموعه پیام برگزار شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/avxo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.