کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیر منابع انسانی دیجی‌اکسپرس در گفت‌وگو با کارنگ عنوان کرد / نسل جدید می‌خواهد انتخاب‌کننده باشد نه انتخاب‌شونده

یکی از مسائلی که اخیراً‌ زیاد در حوزه منابع انسانی درباره آن صحبت می‌شود، ورود نسل جدید به فضای بازار کار و تفاوت‌هایی است که این نیروهای کار با نسل‌های پیشین دارند. به اعتقاد کارشناسان، شرایط زیستی متفاوتی که این نسل به واسطه زندگی در عصر گستردگی اینترنت داشته‌، موجب شده توانایی‌ها و خواسته‌های متفاوتی در فضای کاری داشته باشند و کارفرمایان باید چنین مواردی را در نظر داشته باشند.

«مجید صمیمیت»، مدیر منابع انسانی دیجی‌اکسپرس نیز معتقد است یکی از تفاوت‌های برجسته نسل زد (Z) این است که آنها ترجیح می‌دهند برای ورود به یک فضای کاری، رویکردی انتخاب‌کننده داشته باشند تا اینکه انتخاب شوند. او کاهش ماندگاری نیروهای کار و افزایش رقابت میان شرکت‌ها در حوزه منابع انسانی را یکی از چالش‌های این حوزه در مواجهه با نسل جدید عنوان می‌کند.

او با توجه به اینکه دیجی‌اکسپرس در حوزه لجستیک فعالیت می‌کند، درباره تنوع نیروهای مرتبط با این حوزه به «کارنگ» می‌گوید: «در زمینه منابع انسانی در شرکت‌های نوآور لجستیک به چند موضوع می‌توان اشاره کرد که مهم‌ترین آنها جذب و نگهداشت است. موضوع جذب در حوزه کاری ما عمدتاً در دو حوزه صورت می‌گیرد: جذب نیروی متخصص و جذب نیروی عملیاتی. به عبارتی نیروهای متخصص، از جنس افرادی هستند که موضوعات نوآورانه لجستیک بر مبنای فناوری را دنبال می‌کنند و نیروهای عملیاتی عمدتاً کسانی هستند که در ناوگان و به‌عنوان راننده کار می‌کنند که رقابت در این حوزه نیز بسیار بالا و فزاینده است.»

مجید صمیمیت در ادامه عنوان می‌کند: «چشم‌انداز ما در دیجی‌اکسپرس، توسعه هوشمند لجستیک مبتنی بر فناوری است؛ به این معنی که ما با اضافه کردن ناوگان، لجستیک خود را توسعه نمی‌دهیم بلکه از طریق ارائه راهکارهای نوین و هوشمند فناوری، توسعه را در دستور کار خود دادیم تا بتوانیم قابلیت گسترده شدن و مقیاس‌پذیری ایجاد کنیم.»

مدیر منابع انسانی دیجی‌اکسپرس درباره منابع انسانی در حوزه‌های مبتنی بر فناوری خاطرنشان می‌کند که در این حوزه‌ها به دلیل ایجاد موج مهاجرتی فراگیر، ما نیز درگیر چالش‌های فراوانی برای جذب نیروی کار هستیم.

صمیمیت با اشاره به تجربه حضور این شرکت در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف، درباره نسل  زد که در حال ورود به بازار کار کشور هستند، بیان می‌کند: «این دوره از نمایشگاه کار با سال‌های پیشین یک تفاوت بسیار عمده داشت و آن این بود که کارجویان زیادی از نسل زد در آن حضور داشتند. این موضوع نشان‌دهنده تمایل به استقلال و انتخاب از سنین پایین در نسل جدید است؛ برای این نسل انتخاب کردن، بسیار مهم‌تر از انتخاب شدن است.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «در گذشته هنگامی که کارجویان برای سازمان‌های مختلف درخواست همکاری می‌فرستادند، احتمال زیادی وجود داشت که در صورت پذیرش، در آن سازمان مشغول به کار شوند، حال اینکه امروزه در نسل جدید، کارجویان برای خود حق انتخابی بر اساس سلایق‌شان قائل هستند و کار کردن و ماندن به هر قیمت و در هر شرکتی را انتخاب نمی‌کنند؛ این موضوع از یک سو منجر به کاهش ماندگاری نیروی انسانی و از سوی دیگر، باعث ایجاد رقابت چشم‌گیر سازمان‌ها برای ارتقای حوزه برند کارفرمایی شده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cbbj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.