کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به حماسه‌آفرینی اخیر سم آلتمن، مدیرعامل شرکت اوپن‌ای‌آی / چرا رفت و چرا برگشت؟

در چند روز گذشته اتفاقات دراماتیک زیادی در اتاق هیئت‌مدیره یکی از شرکت‌های سیلیکون‌ولی افتاد. این اتفاقات در کل صنعت هوش مصنوعی سروصدای زیادی به پا کرد. در روزهای گذشته، سم آلتمن، رهبر برجسته صنعت هوش مصنوعی و سازنده چت جی‌پی‌تی از شرکت OpenAI برکنار شد و پس از اعتراض و مخالفت سرمایه‌گذاران و کارکنان، به این شرکت بازگشت. آلتمن، صبح چهارشنبه ۲۲ نوامبر، پنج روز پس از اینکه توسط هیئت‌مدیره برکنار شد، اعلام کرد که به‌عنوان مدیرعامل به OpenAI باز خواهد گشت. با بازگشت آلتمن به شرکت، اغلب اعضای هیئت‌مدیره تغییر کردند. بازنگری اتفاقات اخیر می‌تواند درس‌های زیادی به ما درباره آینده فناوری پررونق هوش مصنوعی بیاموزد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این اتفاقات می‌پردازیم.


 چرا سم آلتمن اخراج شد؟


 هیئت‌مدیره OpenAI روز جمعه ۱۷ نوامبر به طور ناگهانی تصمیم گرفت که سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت را اخراج کند. هیئت‌مدیره اعلام کرد که سم آلتمن در ارتباط خود با هیئت‌مدیره صادق نبود و این عدم صداقت مانع هیئت‌مدیره در انجام مسئولیت‌هایش شده است. به گفته مدیران OpenAI، هیئت‌مدیره دلایل اخراج آلتمن را حتی در روزهای پس از خروج او هم مشخص نکرد. البته باید اشاره کرد این اولین‌باری نبود که آلتمن از سازمانی که رهبری آن را بر عهده داشت اخراج می‌شد. این اخراج‌ها به شهرت او در سیلیکون‌ولی دامن زده‌اند و در این مرکز از آلتمن با عنوان یک شخصیت قطبی یاد می‌شود. آلتمن در همان روز و اندکی پس از اینکه اخراج شد در توییتر خود نوشت: «زمانی را که در OpenAI بودم، دوست دارم. دوران تصدی من در آن شرکت برایم متحول‌کننده بود.»

 مایکروسافت، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار OpenAI، به‌سرعت اعلام کرد که آلتمن را برای رهبری تحقیقات هوش مصنوعی به همراه رئیس سابق OpenAI، گرگ براکمن، استخدام کرده است. لازم به ذکر است براکمن روز جمعه در همبستگی با آلتمن از OpenAI استعفا داد. اما آلتمن به مذاکره با OpenAI برای بازگشت به شرکت ادامه داد.


 چرا آلتمن به OpenAI بازگشت؟


 پس از مخالفت قابل‌ توجه کارمندان و سرمایه‌گذاران، آلتمن در صبح چهارشنبه ۲۲ نوامبر به‌عنوان مدیرعامل به OpenAI بازگردانده شد. به نظر می‌رسد در پی بازگشت آلتمن به شرکت، براکمن نیز قصد برگشتن دارد.

 پس از اخراج آلتمن، تقریباً همه کارکنان OpenAI نامه‌ای تنظیم کردند و خواستار بازگشت او شدند. آنها تهدید کردند در صورت عدم بازگشت آلتمن، OpenAI را ترک می‌کنند و به مایکروسافت می‌پیوندند. ۷۰۰ نفر از ۷۷۰ پرسنل این شرکت خواستار استعفای هیئت‌مدیره فعلی و بازگرداندن آلتمن به کار شدند. آنها در نامه خود نوشتند: «اقدامات شما آشکار کرده است که شما قادر به نظارت بر OpenAI نیستید. ما نمی‌توانیم برای/ یا با افرادی که فاقد شایستگی، قضاوت و مراقبت از مأموریت و کارمندان ما هستند کار کنیم.»


 اعضای هیئت‌مدیره OpenAI چه کسانی هستند؟


 اعضای هیئت‌مدیره OpenAI شامل برت تیلور، رئیس سابق هیئت‌مدیره توییتر (قبل از تصاحب ایلان ماسک)؛ لری سامرز، وزیر خزانه‌داری سابق ایالات متحده؛ آدام دی آنجلو، مدیر اجرایی کوارا؛ آلتمن و براکمن هستند. این افراد به برکناری آلتمن رأی دادند.

 سامرز کسی بود که مدام در مورد هوش مصنوعی هشدار می‌داد و معتقد بود این فناوری قبل از اینکه انتظارش را داشته باشیم در بازار کار اختلال ایجاد می‌کند. سامرز در هیئت‌مدیره بلاک (یک شرکت پرداخت که توسط بنیان‌گذار توییتر جک دورسی تأسیس شده است) و شرکت نرم‌افزاری اسکیل‌سافت کورپ نقش‌های مهمی بر عهده دارد.

 سامرز در سال ۲۰۱۷، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دونالد ترامپ را به دلیل اظهاراتی که نشان می‌داد هوش مصنوعی برای نیم قرن یا بیشتر جایگزین مشاغل در ایالات متحده نخواهد شد، مورد انتقاد قرار داد. سامرز در پاسخ به اظهارات منوچین در مقاله‌ای نوشت: «نظر منوچین درباره عدم تأثیر فناوری بر مشاغل، برای اقتصاد تقریباً معادل انکار تغییرات آب‌وهوایی برای زیست‌شناسی است.»

 سامرز پنج سال هم ریاست دانشگاه آکسفورد را به عهده داشت که دوره پرفرازونشیبی بود. او در سال ۲۰۰۶ به دنبال شورش کارکنان به دلیل اظهارنظرهایش در مورد عدم حضور زنان در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات استعفا داد. سامرز گفته بود که شکاف جنسیتی ممکن است ناشی از تفاوت‌های ذاتی بین زن و مرد باشد. البته بعداً به‌ خاطر گفته‌های خود عذرخواهی کرد.

 بر اساس گزارش‌ها قرار است به جز دی آنجلو، سایر اعضای هیئت‌مدیره OpenAI جایگزین شوند. اعضای جدید هیئت‌مدیره ایلیا سوتسکور، دانشمند کامپیوتر؛ هلن تونر، مدیر استراتژی دانشگاه جورج تاون و تاشا مک کاولی، مدیر شرکت رند هستند.


 مایکروسافت در این قضایا چه نقشی دارد؟


 مایکروسافت، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار OpenAI، پس از اخراج آلتمن و براکمن، نسبت به استخدام این دو تن برای رهبری یک تیم پیشرفته هوش مصنوعی اقدام کرد. پس از بازگشت آلتمن به OpenAI، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرد که از تغییر هیئت‌مدیره OpenAI خوشحال است. نادلا در توییتر نوشت: «ما با آلتمن و براکمن صحبت و توافق کرده‌ایم که نقشی کلیدی در تیم رهبری OpenAI داشته باشند تا اطمینان حاصل کنیم که OpenAI به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و بر اساس مأموریت‌هایش عمل می‌کند.»


 درباره OpenAI


 OpenAI شرکت سازنده چت جی‌پی‌تی یک چت‌بات محبوب است که دنیای فناوری را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد و به توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه هوش مصنوعی منجر شد. OpenAI در سال ۲۰۱۵ در سانفرانسیسکو با هدف ایجاد هوش عمومی مصنوعی، نرم‌افزاری که به اندازه انسان هوشمند است، تأسیس شد و مأموریت اصلی آن جلوگیری از انحصار هوش مصنوعی پیشرفته توسط شرکت‌های بزرگ بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gvjj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.