کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
فاطمه شایگان / از نظر «کاریزما» مجوز سندباکس توکنیزاسیون هم برای بازار داراییهای دیجیتال و هم بازار سرمایه جذاب است؛ به این دلیل که آشتی و پیوندی بین بازار سرمایه که در گذشته آن را به صورت سنتی داشتیم، شکل گرفته است. فاطمه جعفری، مدیر گروه پروژه کاریزما به بهانه رویداد ۹ ژانویه درباره بازار سرمایه که به یک بخش آیندهمحور و فناورانه تبدیل شده است، میگوید: «اواخر سال ۱۳۸۹ با آنلاین شدن بازار سهام، ورود سرمایهگذاران خرد به بازار شروع شد که در حال حاضر ۴۰ میلیون کاربر سجامی در آن وجود دارد. این نقش را میتوانیم در نسل زد داشته باشیم؛ یعنی نسل آیندهای که با دارایی دیجیتال و مفهوم آن ارتباط گرفته و بهعنوان ذینفعان آینده بازار سرمایه در حال ورود هستند.»
او در ادامه خاطرنشان میکند: «خیلی خوشبین هستیم که در آینده بتوانیم با کمک دارایی دیجیتال امکان معاملات را برای سرمایهگذاران خارجی فراهم کنیم تا سرمایهگذاریهای جدیدی در آن اتفاق بیفتد. کاریزما به لحاظ مالی و فناوری شرکت پیشرویی است که در حوزه مالی و بانکی، سرمایهگذاری، سازمان بورس و بیمه فعال است. از لحاظ فناوری نیز یک شرکت ۲۰۰نفره است که روی زیرساختهای فنی فعالیت میکنند و همیشه روی فناوری با چشماندازی از آینده سرمایهگذاری کرده است.»
تفاوت نسل زد و بازار سرمایه
فاطمه جعفری با اشاره به تفاوت نسل زد و ذهنیت آنها نسبت به بازار سرمایه بیان میکند: «این نسل با فناوری بزرگ شدهاند و نمیتوانند محدودیت را بشناسند، زیرا از روز اول با این فناوری رشد کردهاند؛ بنابراین باید با ذهنیت آنها، محصول و ابزار مالی را ارائه یا توسعه دهیم. موضوعاتی مانند فروش دارایی در لحظه یا تبدیل آن و… در این ابزار جدید قابل انجام است. ما سعی کردیم محدودیتهای بازار مالی سنتی گذشته را برداریم تا بتوانیم با این نسل ارتباط برقرار کنیم.»
ارزیابی بازیگران شناختهشده بازار سرمایه
طبق صحبتهای جعفری ورود بازیگران به بازار سرمایه بسیار خوشیمن است، زیرا نهادها یاد گرفتهاند که با رگولاتور تعاملات بیشتری داشته باشند و بر مبنای آن ابزارسازی کنند. در واقع باید نیاز بازار و فناوریهای جدید و همچنین نگرانی نهادهای ناظر را ببینیم. ما نظام کارکرد پولیبانکی و سرمایهگذاری را میدانیم و تمایل داریم با فناوری جدید به نیاز بازار نسلهای جدید پاسخ دهیم. در این راستا نگرانیهای رگولاتور را نیز درک میکنیم، اما بعضی از این نگرانیها برای کسی که در دنیای فناوری فعالیت میکند ممکن است آزاردهنده باشد.»
ارتباطات با رگولاتوری
مدیر گروه پروژه کاریزما با اشاره به اینکه تعامل، رواداری و درک مسائلی هستند که ارتباط با رگولاتوری را به جلو هدایت میکنند، تأکید میکند: «اگر رگولاتور صحبتی میکند، از یک نگرانی ناشی میشود که اگر بتوانیم آن را درک کنیم، میتوانیم کارها را بهتر پیش ببریم. رگولاتور نیز باید همیشه ناظر باشد و فناوری و فضاهای جدید را بررسی کند و پا پیش بگذارد تا بتواند تعامل کند.»
او ادامه میدهد: «من این اهمیت را دوطرفه میبینم. در واقع هم کسبوکارها درک کردند که این فضا، فضای خوبی برای بازی است و هم رگولاتور با توجه به نیازهایی که به سمت آن آمده این موضوع را میبیند. چیزی که از ارتباط رگولاتور حس کردم این است که اگر درخواست خوبی داشته باشد و با برنامه و چهارچوب باشد، میتواند بسیار کارساز شود و کاملاً وجود این آمادگی را حس میکند. جامعه و نهادهای مختلف و کسبوکارها هر سه پذیرش ذهنی این موضوع را دارند.»
معرفی پلتفرم کاریزماایکس
پلتفرم کاریزماایکس برای این هدف راهاندازی شده که دارایی پایهای که اکنون در بازار مالی وجود دارد، با سه صندوقی که در سندباکس مجوز گرفتهاند لیست شود تا کاربران بتوانند این توکنها را خریداری کنند. مدیر گروه پروژه کاریزما در اینباره میگوید: «این داراییهای پایه همان سه صندوق هستند که روی شبکه بلاکچین به صورت توکن معامله میشوند. این بازار ۲۴ساعته است و از لحاظ بازارگردانی هم میتواند سرعت بهتری از بازار پایهای و همچنین نقدشوندگی داشته باشد. بعد از عبور از دوره سندباکس، داراییهای دیگری را نیز اضافه خواهیم کرد. همچنین امکان معامله غیر از ریال برای داراییهای دیگر با سرعت عمل بیشتری اتفاق خواهد افتاد تا بتوانیم سرمایهگذار خارجی را هم به این بازار جذب کنیم.»
شایان ذکر است، کاریزما یکی از اسپانسرهای رویداد ۹ ژانویه است. این رویداد در روزهای ۱۹ و ۲۰ دیماه برگزار میشود و علاقهمندان برای حضور در این رویداد دو روزه میتوانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبتنام خود را انجام دهند. مخاطبان کارنگ برای شرکت در رویداد ۹ ژانویه میتوانند با کد تخفیف karang، از ۵۰ درصد تخفیف برای هنگام خرید بلیت برخوردار شوند. شایان ذکر است که فقط تعداد محدود ۵۰ نفر میتوانند از این کد استفاده کنند.