کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مراقب این اشتباهات باشید

شش اشتباه تریدرهای تازه‌کار که در سال 2022 باید از آنها اجتناب کنید

اینکه در سال ۲۰۲۲ کدام رمزارزها رشدهای چند صد درصدی خواهند داشت، بر کسی روشن نیست و اغلب افراد بر مبنی تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و ده‌ها پارامتر دیگر پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهند، ولی هیچ‌کدام صد درصدی نیست و بسیاری از افراد نیز فقط با پیروی کورکورانه، سعی بر مشارکت در این سودها دارند و همین باعث می‌شود اشتباهات مرگباری را مرتکب شوند که به قیمت از دست رفتن کل دارایی‌شان در این حوزه تمام می‌شود که در این یادداشت سعی می‌کنم خیلی کوتاه شما را نسبت به این اشتباهات آگاه کنم.

اولین اشتباه، «نداشتن برنامه معاملاتی» است که باعث می‌شود افراد هیچ چشم‌انداز و مسیری برای معاملات‌شان نداشته باشند و باری به هر جهت عمل کنند. همین موضوع باعث دست‌زدن به اشتباه بعدی یعنی «انجام معاملات احساسی» می‌شود؛ معاملاتی که هیچ منطق و معیاری ندارد، جز اینکه فرد تحت تأثیر صحبت‌های سایرین قرار گرفته است.

این رفتار که اغلب با ضررهای سنگین برای فرد همراه است، زنجیروار اشتباه بعدی یعنی «معامله یا هدف جبران ضررهای قبلی» را با خود به همراه می‌آورد. افراد در چنین مواقعی، دست به رفتارهای پرریسک می‌زنند، با این هدف که سودش آن‌قدر زیاد باشد که حتی ضرر معاملات قبلی را جبران کند و از آنجایی که در این مرحله افراد اغلب دید درستی از عواقب تصمیمی که می‌گیرند، ندارند، ضررهای وارده را چندین‌برابر می‌کنند.

«مشخص‌نکردن حد سود و ضرر قبل از معامله» خود می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که فرد را دچار استرس و دودلی و در نهایت اتخاذ تصمیم‌های هیجانی یا احساسی می‌کند. ممکن است برای فردی حد ضرر ۱۰ درصد و برای فرد دیگری این حد ضرر با توجه به آستانه تحمل ریسکی که دارد، ۵۰ درصد باشد.

در صورت مشخص‌نکردن این حد سود یا ضرر برای خودتان، برای خودتان بلاتکلیفی ایجاد می‌کنید و در پی آن مسیر را برای تأثیرپذیری احساسی از دیگران باز می‌کنید. در این مواقع یکی دیگر از اشتباهاتی که رخ می‌دهد، «پیروی از جمع» است که اغلب افراد بدون داشتن تحلیل درست از وضعیت، صرفاً رفتار جمع را تقلید می‌کنند؛ در صورتی که تریدرهای حرفه‌ای اغلب اوقات مسیری متفاوت یا خلاف جهت با آن چیزی که عموم افراد برمی‌گزینند را طی می‌کنند.

و اما «پدیده فومو» یا ترس از جا ماندن از بقیه مرگبارترین اتفاقی است که می‌تواند شما را تحت تأثیر اتخاذ تصمیمات اشتباه قرار دهد. این حس اغلب در زمان‌هایی که بازار دچار هیجانات شدید است به افراد دست می‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b8km
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.