کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مرد سفر باش؛ هم منتظر حادثه، هم فکر خطر باش

چرا بازار رمزارزها یک بازار کم‌عمق است که در مواجهه با آن باید محتاط بود؟

نه در ایران، که در تمام دنیا نیز هنوز بازار رمزارزها یک بازار کم‌عمق است و این کم‌عمق‌بودن هم خوب و هم بد است. خوب است چون این یعنی بازار با وجود تمام مسیری که تاکنون پیموده، هنوز جای کار دارد. بد است چون به همان نسبت، ریسک و مخاطرات یک بازار کم‌عمق آن را تهدید می‌کند.

کم‌عمق‌بودن بازار رمزارزها را می‌توان از صعود و سقوط جنگ روسیه و اوکراین هم متوجه شد؛ به‌طوری که با شروع این جنگ و پرتاب اولین موشک‌ها، بیت‌کوین با وجود اینکه در هفته‌های گذشته ریزش خونینی را تجربه کرده بود، دوباره ریزش نسبتاً سنگینی را تجربه کرد.

اما همین بازار ریزشی به محض اینکه خبرهایی مبنی بر اینکه کمپین‌هایی برای حمایت از اوکراین توسط رمزارزها در حال انجام است و این خبر که مردم اوکراین در حال تبدیل دارایی‌هایشان به بیت‌کوین هستند، دوباره روند صعودی به خود گرفت. اولین پیامی که این تصویر از بازار برای هر کسی باید داشته باشد، این است که تحت تأثیر هیجانات قرار نگیرند؛ چه برای خرید و چه برای فروش و اگر در این ایام دست به معامله می‌زنند، حتماً جوانب مختلف را بسنجند.

کم‌عمق‌بودن این بازار همان‌طور که اشاره کردم، هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این جهت که نشان از این دارد که این بازار هنوز به عمق کافی و فراگیری گسترده در سراسر دنیا نرسیده و این یعنی هنوز در حوزه‎های مختلف از لحاظ کسب‌وکاری جای کار و سرمایه‌گذاری دارد و می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

اما از طرف دیگر نمی‌توان خطرات یک بازار کم‌عمق را نادیده گرفت؛ بازاری که به‌سرعت به اتفاقات در سراسر دنیا واکنش نشان می‌دهد و حداقل فعلاً نمی‌توان همچون سایر بازارهای مالی انتظار ثبات از آن داشت. البته ناگفته نماند بسیاری این پویایی رمزارزها و واکنش آن نسبت به رویدادهای روز را نقطه قوتش می‌دانند، اما این حقیقتی است که بسیاری از مردم از آن آگاهی درستی ندارند و در این روزهای افت‌وخیز شاهد ورود یا خروجی هیجانی بسیاری هستیم که آخر و عاقبت خوشی برایشان ندارد.

توصیه‌ام به هر کسی که می‌خواهد وارد دنیای رمزارزها شود را از تیتر یادداشت استاد گرانقدرم علیرضا کتابدار در روزنامه همشهری وام می‌گیرم که گویای تمام آن چیزی است که باید بگویم: «مرد سفر باش؛ هم منتظر حادثه، هم فکر خطر باش.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y4om
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.