کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
دستورالعمل اجرایی حفاظت از دادهها و حریم خصوصی کاربران توسط مرکز ملی فضای مجازی منتشر شد.
این دستورالعمل با نام کامل «دستورالعمل اجرایی بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانهها و سکوهای فضای مجازی» در جلسه مورخ ۱۱ دیماه ۱۴۰۲ به تصویب رسیده و تمامی پلتفرمها موظف شدهاند در عرض دو ماه به مواد ابلاغیه عمل کنند.
در این مصوبه وظایف و قوانینی که ارائهدهندگان خدمات از طریق سکو و سامانه یا به عبارت دیگر پلتفرمها باید انجام دهند ذکر شده است. لازم به ذکر است تخطی از هر کدام از این قوانین مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد. به این صورت که هر کدام از پلتفرمها در صورتی که حریم خصوصی کاربران را به خطر بیندازند، باید خود پاسخگو باشند.
رگولاتوری به دنبال حفاظت از حریم خصوصی کاربران
آقامیری پیش از این اعلام کرده بود که جلسات زیادی با محوریت کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور که در مرکز ملی فعال است، برگزار شده و در آن ساعتها بحث و تبادل نظر برای رسیدن به یک سازوکار مشخص به منظور تدوین دستورالعملی برای حفظ حریم خصوصی کاربران انجام شده است.
براساس دستورالعمل منتشرشده توسط مرکز ملی فضای مجازی، پلتفرمها موظف شدهاند مواردی که مربوط به جمعآوری و پردازش و نگهداری دادهها میشود را به صورت شفاف به کاربران اعلام کنند. مثلاً دادههای ضروری برای ارائه توسط کاربر را مشخص کنند و از سویی دیگر برای کاربر در ارائه اطلاعات حق انتخاب بگذارند.
در ابلاغیه جدید ذکر شده است که باید حداقل داده و آن هم در موارد ضروری که مربوط به تکالیف قانونی میشود از کاربران دریافت شود. همچنین کاربران اگر بخواهند تمام حساب کاربری خود را حذف کنند، پلتفرم موظف است تمامی اطلاعات مربوطه را حذف کند. در این ابلاغیه ذکر شده است که اطلاعات هویتی کاربران باید رمزنگاری شود.
متن کامل این مصوبه را میتوانید از لینک زیر دریافت کنید.