مسیر توسعه پایدار از توانمندسازی زنان می‌گذرد

مؤسسه مهر ماندگار در نشستی، تجربیات خود را در زمینه توسعه مناطق محروم به اشتراک گذاشت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سال‌هاست مؤسسات خیریه و افراد خیر به صورت داوطلبانه برای آبادانی و توسعه شهرهای محروم کشور دست به کار شده‌اند. همه این مؤسسات دغدغه مهمی دارند و آن انجام کارهایی است که توسعه را به صورت متوازن و ماندگار ایجاد کند.

پنجشنبه گذشته «مؤسسه خیریه مهر ‌ماندگار ناصری» جمعی از فعالان حوزه کسب‌و‌کار و کنشگران اجتماعی را دعوت کرد تا به بررسی تجربه‌های این مؤسسه در مسیر توسعه منطقه جنگارک استان سیستان و بلوچستان بپردازد و ایده‌ها و راهکارهای خلاقانه‌ای پیرامون اجرای توسعه پایدار در این منطقه را به اشتراک گذارند.

طی گزارش پروژه‌های انجام‌شده توسط مؤسسه مهر ماندگار، ساختن مدرسه، احداث خانه‌های مسکونی، ساخت پل و اقداماتی برای بهبود وضعیت آب آشامیدنی، باعث بهبود کیفیت سطح زندگی ساکنان منطقه شده است، اما پیشرفت محسوس و مشهود در اعتمادبه‌نفس و تغییر دیدگاه زنان و دختران منطقه بوده است، به طوری که به گفته مدیر آموزش مهر ماندگار، در شروع کار، دختران و زنان این منطقه محروم، هویتی مستقل برای خود برنمی‌شمردند و وقتی از مادران درباره تعداد فرزندنشان سؤال می‌شد، آنان فقط تعداد پسران‌شان را می‌گفتند. اما اکنون دختران اعتمادبه‌نفس معرفی خود و گفتن از آرزو‌هایشان را به دست آورده‌اند.

در این نشست از روش‌های بسیاری مانند فعالیت‌های محیط زیستی، آموزشی، بهداشتی و… برای توسعه منطقه صحبت شد، اما نظر مشترک همه فعالان این بود:

برای انجام کارهای بزرگ و سازنده باید در ابتدا با مردم مناطق محروم همزیستی کنیم و مدتی را در آن فضا تنفس کنیم تا بتوانیم اقدامات درست را شناسایی کنیم.

باید شبکه‌سازی درستی بین خیرین و مؤسسات فعال انجام شود تا بتوانند تجربه‌های درست و نادرست خود را به اشتراک بگذارند و هدر رفتن هزینه‌ها را برای یکدیگر تقلیل دهند.

داشتن رویکرد باکیفیت و بلندمدت در توسعه مناطق محروم یا افرادی که در این مناطق ساکن هستند، می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری از رویکردهای هیجانی و کم‌عمق داشته باشد.

مؤسسات خیریه نباید با بخشندگی‌های سطحی، روستاهای محروم را به مناطق اعانه‌بگیر تبدیل کنند و باید با شناخت پتانسیل‌های خاص منطقه، مهارت‌آموزی و ایجاد فضای اشتغال، علاوه بر درآمدزایی، عزت نفس اهالی منطقه را نیز قوت بخشند.

توسعه های ناموزون در مناطق محروم باعث ایجاد تضاد در افراد شده است. گاهی اوقات تمرکز بیش از اندازه یک خیریه بر محیط آموزشی باعث شده در یک روستای کوچک، مدارس بسیار مدرنی وجود داشته باشد، در صورتی که بخش‏های دیگر روستا در محرومیت بسیار زیادی هستند. نگاه همه‌جانبه و ارتقای پله به پله می‌تواند تأثیرات محکم‌تری در مناطق محروم ایجاد کند.

شبکه‌سازی زنان در مناطق کم‌برخوردار و مناطق محروم با سایر زنان فعال کسب‌وکار به واسطه فضای آنلاین کسب‌و‌کار بیشتر از ‎پیش امکان دارد و زنان نیز می‌توانند با جامعه همجنس خود راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. این فرصت باعث شده تا کسب‌وکارهایی که توسط زنان تأسیس شده، در صورت تمایل به انجام مسئولیت اجتماعی یا استفاده از پتانسیل‌های خاص روستاها، شبکه‌سازی، مهارت‌آموزی و فروش محصولات را در برنامه خود قرار دهند.

توانمند سازی همراستای فرهنگ و با کمترین تعارض در قدم‌های ابتدایی موجب می‌شود تا بتوانیم با آرامش و پیوسته به اهداف والای آبادانی دست‌ یابیم. این اقدامات قدم بزرگی در توسعه فردی زنان و بالطبع توسعه جامعه خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/u87v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.