کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فرهنگ سازمانی عملکرد شرکت را هدایت می‌کند

شرکت‌هایی که از نظر کارمندان، مکان‌هایی برتر برای فعالیت بودند چه ویژگی‌هایی داشتند؟

همه‌گیری زمانی کافی در اختیار افراد قرار داد تا وضعیت زندگی و شغل خود را مورد ارزیابی قرار دهند. در همین مدت بود که بسیاری از افرادی که احساس ناکامی می‌کردند یا گمان می‌بردند به اندازه کافی پاداش دریافت نکرده‌اند، تصمیم گرفتند شغل خود را ترک کنند و اتفاقی به نام «استعفای بزرگ» به وقوع پیوست.

از آنجا که کارکنان به دنبال افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود تعادل بین کار و زندگی بودند، کارفرمایان خود را با دو گزینه مواجه کردند؛ سازگاری با نیازهای متغیر نیروی کار خود یا خطر مهاجرت انبوه کارکنان که به طور بالقوه می‌تواند آنها را با معضل پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی‌مانده مواجه کند.


عنصر کلیدی انعطاف


برای اینکه دریابیم کدام یک از شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ، طی این زمان پرفراز و نشیب کار بزرگی انجام داده‌اند، پلتفرم تعامل کارکنان اینرگیج به همراه کارفرمایان مستقر در نیوجرسی، با بیش از 50 کارمند ارتباط برقرار کرده و آنها را مورد بررسی قرار دادند تا مکان‌های کاری برتر این ایالت را مشخص کنند.

باب هلبیگ، مدیر مشارکت‌های رسانه‌ای اینرگیج مستقر در پنسیلوانیا، توضیح داد که این داده‌ها می‌تواند به کارفرمایان کمک کند تا سلامت شرکت خود را ارزیابی کنند، زیرا یافته‌ها دستاوردها را تأیید می‌کند، مشکلات را آشکار می‌سازد و به ایجاد پایه‌ای برای اهداف جدید یاری می‌رساند.

هلبیگ می‌گوید: «ما از 6197 شرکت دعوت کردیم تا در این ارزیابی شرکت کنند و در نهایت 149 شرکت را مورد بررسی قرار دادیم. شرکت‌های مورد بررسی 79661 نفر را در نیوجرسی استخدام کرده‌اند. 42498 کارمند در این شرکت‌ها فرم نظرسنجی را دریافت کرده و 20135 نفر به آن پاسخ دادند.

بر اساس نتایج، منصفانه است که بگوییم سال 2021 سال تأمل بود.» لیزا بلک، مدیر علوم داده در اینرگیج می‌گوید: «مردم در این سال از خود می‌پرسیدند آیا واقعاً این همان کاری است که من می‌خواهم در زندگی‌ام انجام دهم؟»

از آنجا که روند رایج در نیمه اول سال 2020 عدم اطمینان در بازار کار بود و همه‌گیری باعث اخراج گسترده کارکنان شد، مردم در سال 2020 خواهان امنیت روانی بودند و از جست‌و‌جوی فرصت‌های جدید کاری اجتناب می‌کردند.

بلکه در این باره می‌گوید: «مردم در سال 2020 همین که توانسته بودند شغل خود را نگه دارند، خوشحال بودند، اما در سال 2021 اوضاع تغییر کرد. بسیاری از کارمندان دیگر نمی‌خواستند در رفت‌و‌آمد میان محل کار و خانه باشند و انعطاف‌پذیری دورکاری را دوست داشتند. برای همین اگر کارفرمایان آنها را به دفاتر فرامی‌خواندند، در برابر این خواسته مقاومت می‌کردند.»


اهمیت رضایت کارکنان


فمیلی فرست فاندینگ چهار سال متوالی در فهرست شرکت‌های برتر قرار داشته است. یک پاسخ‌دهنده ناشناس در نظرسنجی گفته است: «همه ما در قالب یک تیم کار می‌کنیم، نه علیه یکدیگر. من احساس نمی‌کنم بیش از حد کار می‌کنم و می‌توانم بین کار و زندگی خانوادگی بسیار بهتر از قبل تعادل برقرار کنم. واقعاً از اینکه بخشی از خانواده فمیلی فرست فاندینگ هستم، قدردانی می‌کنم.»

چاد باریس، مدیر شعبه این شرکت می‌گوید که فمیلی فرست فاندینگ به دلیل فرهنگ مثبت، مأموریت جسورانه برای کمک به دیگران و اشتیاق برای ارائه خدمات استثنایی، همیشه یک محل کار برتر باقی می‌ماند. کمپانی اس. دبلیو. کی. تکنولوژی به دلیل تعهدی که به ایجاد رضایت در کارکنان دارد، در لیست مکان‌های کاری برتر در سال 2022 قرار گرفته است. به گفته سلیا استون، مدیر ارشد منابع انسانی این شرکت، همین تعهد سبب شده تا کمپانی آنها از چالش دوساله همه‌گیری، قوی‌تر از گذشته خارج شود.

استون می‌گوید: «وضعیت اقتصادی طی دو سال گذشته به طرز دردناکی غیرقابل پیش‌بینی بود. اما ما به جای اینکه داده‌ها یا روندهای بازار را تعقیب کنیم، ترجیح دادیم روی رضایت کارمندان خود متمرکز شویم. به همین دلیل عمیقاً در فرهنگ سازمانی خود کاوش کردیم.»

یکی از کارمندان اس. دبلیو. کی. تکنولوژی در توضیح اینکه چرا شغل خود را دوست دارد، گفته است: «من می‌توانم ایده‌ها و پروژه‌هایی را پیشنهاد کنم و آنها را برای بهتر کردن شرکت اجرا کنم. من تیم بزرگی دارم که در کارشان عالی هستند. هدف‌گذاری می‌کنیم و به آنها می‌رسیم. خیلی هیجان‌انگیز است.»


مراقبت از سلامت خود و دیگران


از آنجا که همه‌گیری، مردم را نسبت به سلامت خود نگران کرده بود، شرکت‌هایی که به سلامتی کارمندان خود اهمیت می‌دادند، ارزش بالاتری پیدا کردند. خصوصاً اگر مأموریت کلی آن شرکت‌ها، در راستای برنامه‌های مراقبتی بود. بریجور سنیور هلث کر که سه سال متوالی در میان شرکت‌های برتر از نظر شغلی قرار گرفته است، در چنین وضعیتی قرار دارد.

جسیکا پلیگرینو تسوکالاس، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و استراتژی این شرکت می‌گوید: «در این سازمان، مأموریت ما مراقبت از مردم، مانند خانواده خودمان است و این هم در مورد مشتریان و هم کارمندان‌مان صدق می‌کند. مراقبت‌های بهداشتی این روزها یک حوزه چالش‌برانگیز است، اما ما از کارمندان شگفت‌انگیز خود که در تبدیل بریجور به یکی از برترین شرکت‌های مراقبت از سالمندان در ایالت کمک می‌کنند، سپاس‌گزاریم و مراقب سلامتی آنها هستیم.»


کارمندان؛ دارایی باارزش هر شرکت


مارتی مک گان، مالک شرکت خدمات مالی پی‌سی‌آی مستقر در رد بنک می‌گوید از اینکه می‌بیند این شرکت کوچک به عنوان یک محل کار برتر شناخته شده، بسیار خوشحال است. او می‌گوید: «ما در اینجا فضای راحتی ایجاد کرده‌ایم تا کارمندان خود را به خلاقیت، همکاری بیشتر با اعضای تیم و رشد تشویق کنیم و همگی در کنار یکدیگر پیشرفت کنیم.» جوزف پانبیانکو، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت آنی مک می‌گوید فراتر از همه چیزهایی که این شرکت به دست آورده و برنامه‌های جدیدی که در راستای آنها تلاش می‌کند، کارمندان قرار دارند که باارزش‌ترین دارایی شرکت را تشکیل می‌دهند.


مراقبت از فرهنگ سازمانی


با افزایش رقابت برای استخدام و حفظ استعدادها، وجه تمایز قرار گرفتن در لیست مکان‌های کاری برتر بسیار ارزشمند است، زیرا کارمندان به دنبال شرکت‌هایی هستند که در این زمینه شاخص باشند.

اریک روبینو، مدیرعامل اینرگیج، می‌گوید: «شرکت‌ها باید به طور مداوم و با شیوه‌های معتبر، برند کارفرمایی خود را به جویندگان کار معرفی کنند. بهبود تجربه کارمند باید در لیست مأموریت‌های حیاتی هر سازمانی باشد. با نشان دادن فرهنگ اصیل خود از طریق ارائه برند کارفرمایی، می‌توانید آن دسته از جویندگان کار را جذب کنید که فرهنگ شما را تکمیل می‌کنند. در نهایت فرهنگ شما عملکرد شرکت را هدایت می‌کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7vq7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.