رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مسیر حضور پررنگ‌تر زنان در شرکت‌های نوآور

توصیه‌هایی برای تنوع جنسیتی در شرکت‌های فناوری محور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تحقیقات ثابت کرده است که ایجاد یک تیم با تنوع جنسیتی مزایای قابل توجهی برای کسب‌وکارهای نوآور و خلاق دارد؛ اما همواره این یک چالش مهم برای اکثر سازمان‌های فناوری اطلاعات بوده ‌است. در دسامبر ۲۰۲۱ مطالعه‌ای روی 64 هزار و 461 سؤال طرح‌شده توسط سایت Stack Overflowصورت پذیرفت که به نحو متمرکز اطلاعات را از متخصصان کامپیوتر و برنامه‌نویسان در شرکت‌های فناوری اطلاعات سراسر جهان اخذ می‌کرد.

طبق این پاسخ‌ها 4/71 درصد از کارمندان مرد بودند، 6/21 درصد جنسیت‌شان را مشخص نکردند و ۷ درصد را نیز زنان تشکیل می‌دادند. محققان در نظر داشتند که چرایی حضور کمرنگ زنان در این صنعت را کشف کنند. به همین دلیل تخصص‌های محبوب زنان و مردان را به تفکیک امتیازدهی کردند.

تخصص‌های محبوب زنان بازاریابی و فروش، متخصص داده، تحلیلگر، طراح، محقق، توسعه‌دهنده فرانت‌اند، تضمین کیفیت و مدرس بود. نقش‌هایی با محبوبیت متوسط عبارت بودند از مهندس داده، توسعه‌دهنده فول استک، توسعه‌دهنده موبایل و مدیر ارشد اجرایی.

تخصص‌های غیرمحبوب نیز توسعه‌دهنده بک‌اند، توسعه‌دهنده بازی، مدیر محصول و… . طبق این بررسی مشخص شد زنان به نقش‌های میان‌رشته‌ای و دارای ارتباط با سایر افراد رغبت بیشتری نشان می‌دهند و از تخصص‌های صرفاً کدنویسی کمتر استقبال می‌کنند. بر این اساس پیشنهادهایی برای تسهیل حضور زنان در شرکت‌های آی‌تی مطرح شده است.


نقش‌های درون سازمان خود را عمیقاً بشناسید


وظایف و مسئولیت‌ها را تجزیه و تحلیل کنید؛ درکی عمیق‌تر از وظایف و مسئولیت‌های روزانه تیم فعلی‌تان به دست آورید و در میان وظایفی که با نقش‌ها مطابقت دارد، وجوه مشترکی پیدا کنید که برای متقاضیان زن جذابیت بیشتری دارد.


جایگاه‌هایی میان‌رشته‌ای و متناسب با کسب‌و‌کار خود بسازید


نقش‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال یک مدیر محصول منابع انسانی هم به تخصص و پیشینه قبلی در حوزه منابع انسانی و هم به تخصص فنی مورد نیاز برای مدیریت محصول فناوری اطلاعات نیاز دارد. این رویکرد علاوه بر مزایای تنوع جنسیتی، شکاف‌های ارتباطی و تخصصی بین تیم‌ها را نیز پر می‌کند و به نتایج نهایی بهتر کسب‌وکار منجر می‌شود.


فرایند توسعه را به صورت جدی و هدفمند اجرا کنید


هنگامی که زنان بیشتری را با نقش‌های میان‌رشته‌ای به سازمان خود جذب کردید، به آنها فرصت‌های توسعه بدهید تا به سمت نقش‌هایی بروند که ماهیت «کدگذاری خشک» قوی‌تری دارند. از تیم منابع انسانی و فنی خود بخواهید که برنامه توسعه فنی برای آموزش زنان مستعد جهت مهارت‌های فنی جدید ارائه دهد تا شرایط مورد نیاز نقش جدید زنان ایجاد کند. در صورت لزوم چنین برنامه‌هایی را تشویق کنید. اطمینان حاصل کنید که از فرایند منتورینگ در این مسیر غافل نشده‌اید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1pfg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.