کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بلندپروازی سمبوسه‌فروش در بازار خرده‌فروشی

سموسا؛ تجارتی که از یک مغازه کوچک شروع شد

یک تجارت سمبوسه در پی سفارش‌های روبه‌رشد در بریتانیا و خارج از این کشور، از طرح‌های خود برای تأسیس کارخانه دوم رونمایی کرده است. «سموسا» مستقر در پونتی کلان، در سال 2009 توسط یک زن و شوهر، سخی و گلدی ساندو تأسیس شد.

داستان تجارت این زوج به دهه 1970 در کانادا برمی‌گردد؛ زمانی که آنها برای اولین بار فروش سمبوسه به مشتریان را از فروشگاه مواد غذایی خود در تورنتو آغاز کردند. این زوج در دهه 1980 به بریتانیا بازگشتند و مغازه‌های محلی کوچک متعددی را در پایتخت افتتاح کردند.

این کسب‌وکار به قدری موفق بوده که این خانواده بار دیگر به دنبال گسترش آن است. پسر آنها و مدیر عملیات، تی ساندو که اکنون این تجارت را به همراه والدینش اداره می‌کند، گفت: «ما از آشپزخانه مرکزی در پشت مغازه خلیج کاردیف سمبوسه درست می‌کردیم و سپس در تمام مغازه‌هایمان می‌فروختیم. مردم می‌آمدند و برای مهمانی‌ها و مراسم خود به ما سفارش می‌دادند. از آنجا به نوعی جرقه این ایده برای انجام کاری متفاوت زده شد.»

آنها در سال 2009 تصمیم گرفتند سموسا را راه‌اندازی کنند. مغازه‌های خود را در کاردیف فروختند و یک کارخانه در پونتیکلون با 12 پرسنل افتتاح کردند و قبل از گسترش دامنه کارشان به ساخت ترشی‌ها، چاتنی‌ها، سس‌ها و غذاهای آماده، تولید سمبوسه را شروع کردند.

امروزه، این تجارت در سراسر ولز و بریتانیا فروش دارد و آنها محصولات خود را به بازارهایی در هلند، اسپانیا، سنگاپور و به‌زودی امارات و بلژیک صادر می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که گردش مالی سالانه آن در پایان امسال بین 700 هزار تا 750 هزار پوند باشد.

تی گفت: «ما شروع به جذب چند مشتری دیگر کردیم و یکی از اولین مشتریان بزرگ ما کاستل هاول بود. ما سمبوسه منجمد را به آنها عرضه کردیم و سپس از طریق سود حاصل از فروش آن، طیف وسیعی از غذاهای آماده، چاشنی‌ها و پیاز تخم‌مرغ‌های اسکاچ باجی را که اکنون بسیار محبوب هستند، توسعه دادیم.»

این کسب‌وکار قصد دارد تا اواخر امسال با افتتاح دومین کارخانه مواد غذایی در مرتیر تیدفیل، تولید غذاهای آماده و محصولات میان‌وعده خود را گسترش دهد. سایت جدید 2500 فوت مربعی در شهرک صنعتی پنت مستقر خواهد شد و چهار تا شش کارگر جدید استخدام خواهد کرد.

هنگامی که سموسا برای اولین بار راه‌اندازی شد، عمدتاً خدمات پذیرایی ارائه می‌داد و به سهم ناچیزی از بازار خرده‌فروشی بسنده کرده بود. اما هنگام همه‌گیری که بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست داد، خانواده مجبور شد تجارت خود را در بازار خرده‌فروشی متمرکز کند.

تی افزود: «ما یکسری محصولات غذایی سرد ارائه دادیم که شامل هفت ظرف غذای گیاهی جدید بود. ما همچنین تخم‌مرغ‌های اسکاچ باجی پیاز خود را برای خرده‌فروشی تغییر دادیم و طیف جدیدی از ترشی‌ها، چاتنی‌ها و سس‌ها را عرضه کردیم.» از آن زمان محصولات سموسا در سوپرمارکت‌های بزرگ عرضه می‌شود و فروشگاه‌های موریسونز در ولز و اوکادو و کستکو در سطح ملی، این مواد غذایی را به فروش می‌رسانند.


این شرکت همچنین ایده‌های بلندپروازانه‌ای برای رشد سبد صادراتی خود دارد؛ اگرچه در حال حاضر ظرفیت صادراتی آن ناچیز است. تی گفت: «صادرات یک چالش بزرگ است. صادرات هر چیزی همیشه به معنی یافتن شریک مناسب در آن بازار است.» اما در داخل ولز، این کسب‌وکار با همکاری بانک توسعه ولز و برنامه شتاب‌دهنده بانک نات‌وست، حمایت و سرمایه‌گذاری دریافت کرده است. این شرکت همچنین توانسته از مزایایی که دولت ولز به کارآفرینان ارائه می‌دهد، استفاده کند؛ به‌ویژه شرکت در رویدادهای تجاری دولت ولز مانند تیست ولز.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o0g0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.