کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اعلام کرد / اکوسیستم نوآوری نیازمند بازطراحی است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اعلام کرد کشور نیازمند بازطراحی اکوسیستم نوآوری و فناوری است. به گفته روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، یکی از مواردی که در بازطراحی اکوسیستم نوآوری به آن احتیاج داریم، بازطراحی واژگان مختلف این اکوسیستم است تا خط‌کشی‌ها و مرزهای آن مشخص شود.

به گفته او، اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند. دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد که در گذشته با رشد کمی اکوسیستم نوآوری مواجه بودیم؛ به‌طور‌ی‌که تعداد پارک‌های فناوری کشور به ۵۵ رسیده، اما امروز باید به سمت کیفی‌سازی آن گام برداشته شود.

به گزارش روابط‌ عمومی پارک فناوری پردیس، نشست هم‌اندیشی مدیران شتاب‌دهنده‌‌ها و مراکز نوآوری با حضور دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

به باور صفاری‌نیا، در حال‌ حاضر اصلی‌ترین نقش‌ها در اکوسیستم نوآوری و فناوری، نقش شتاب‌دهنده‌هاست.

همچنین فیروزآبادی با اشاره به گسترش فضای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و تجارب به‌دست‌آمده در یک دهه گذشته تأکید کرد که نیازمند بازطراحی اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور هستیم.

او در این مورد گفت: «اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند و در این راستا نقش شتاب‌دهنده‌ها و مدیران مراکز نوآوری بسیار راهبردی است. روش تعامل با نخبگان را خود نخبگان بهتر می‌دانند؛ بنابراین ساخت اکوسیستم جدید نوآوری و فناوری باید با حضور و نظردهی خود اعضای این اکوسیستم و مشارکت نخبگان باشد.»

به گفته فیروزآبادی، یکی از مواردی که در بازطراحی اکوسیستم نوآوری به آن احتیاج داریم، بازطراحی واژگان مختلف این اکوسیستم است تا خط‌کشی‌ها و مرزهای آن مشخص شود.

رئیس بنیاد نخبگان ادامه داد: «در گذشته با رشد کمی اکوسیستم نوآوری مواجه بودیم؛ به‌طوری‌که تعداد پارک‌های فناوری کشور به ۵۵ رسیده و باید به سمت کیفی‌سازی آن گام برداریم.»

دهقانی فیروزآبادی از مسئولان پارک فناوری پردیس خواست تا ضمن استمرار این جلسه‌ها، شتاب‌دهنده‌های تخصصی حوزه‌های مختلف را کنار هم جمع کنند و از آنها برای رفع مشکلات اکوسیستم نوآوری و فناوری کمک بگیرند.


مدیرانی که هنوز با اکوسیستم فناوری آشنا نیستند


مهدی عظیمیان، رئیس مرکز شتاب‌دهی نوآوری پارک فناوری پردیس نیز با اشاره به تأسیس این مرکز از سال 1393 گفت: «در حال حاضر ۲۴ فضای کار اشتراکی و ۷۱ شتاب‌دهنده عضو مرکز هستند و تصویب دستورالعمل‌های حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و فضای کار اشتراکی و پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به ایشان، همچنین کمک به دانش‌بنیان‌ شدن آنها از اقدامات مرکز شتاب‌دهی نوآوری در هشت سال گذشته بوده است.»

در ادامه این نشست، جمعی از مدیران شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

فریدپور، از شتاب‌دهنده «آرکاپ» که در ارومیه مستقر است، دیگر سخنران این نشست بود که گفت: «در شهرهای کوچک فرهنگ‌سازی مناسبی در سطح مدیران مراکز رشد و پارک‌ها و سایر دستگاه‌ها در اکوسیستم فناوری و نوآوری صورت نگرفته و گاه موازی‌کاری برخی از نهادها، رقابت‌های منفی و مخرب ایجاد کرده است.»

او ناآشنایی مدیران و نهادهای معین در اکوسیستم فناوری و نوآوری را یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد.

در همین زمینه، قرایی از شتاب‌دهنده «راه ابریشم» نیز اعلام کرد که فرهنگ‌سازی مناسب اکوسیستم نوآوری و فناوری در مدارس و بین دانش‌آموزان صورت نگرفته و به‌ دنبال آن در دانشگاه‌ها نیز کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

صداقت، مدیر شتاب‌دهنده «خانه نوآوری» نیز در این نشست از ایجاد توقع بیش از حد از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت و توضیح داد: «تأکید بیش از حد و بدون انجام تحقیقات لازم بر موضوع اقتصاد دانش‌بنیان، ضمن ایجاد توقع نابجا در بین مردم، باعث حضور افرادی در این حوزه می‌شود که بدون دانش و مهارت کافی وارد این حوزه شده‌اند. از طرفی بودجه نیز متناسب با توقع ایجادشده تخصیص نیافته که باید پیگیری شود.»

معتضدی از شتاب‌دهنده «نیروی غرب» نیز دخالت شدید دولت در اکوسیستم نوآوری و فناوری را یکی از سختی‌های کار در این فضا برشمرد و گفت: «در این اکوسیستم به شرکت‌های خصوصی توجه خاصی نشده و باید راه برای حضور شرکت‌های خصوصی هموار شود.»

«تسهیل ارتباطات بین‌المللی» نکته‌ای بود که حقیقی از فضای کار اشتراکی «رایمون‌مدیا» به آن اشاره و اعلام کرد: «فضای کار اشتراکی برای پوشش رویدادها و دورهمی‌ها ایجاد شده، اما در حال حاضر شتاب‌دهنده‌های این حوزه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. تسهیل ارتباطات بین‌المللی و رفع کمبودهای نیروی انسانی می‌تواند به اقتصاد این حوزه نیز کمک کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/n72y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.