کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

معاون فنی زیرساخت: سامانه‌ای جدید جایگزین سایت رصد IXP می‌شود

سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران (IXP) که وضعیت ترافیک داخلی را نشان می‌دهد از ابتدای بهمن از دسترس خارج شده است. این سایت زمانی از دسترس خارج شد که به منبعی برای رسانه‌ها برای نشان دادن وضعیت اختلال‌ها و قطعی‌ها روی شبکه داخلی تبدیل شده بود. حالا سهراب آغ‌بیات، معاون فنی مدیرعامل شرکت زیرساخت در گفت‌وگو با «کارنگ» اعلام می‌کند که آنها سایت را از دسترس خارج نکرده‌اند و پیمانکار این وب‌سایت به دلیل به‌روز نبودن اطلاعات، آن را غیرفعال کرده است.

آغ‌بیات اعلام می‌کند اطلاعات این سامانه دیگر دقیق نبوده و به همین دلیل نمی‌توانسته به مرجعی برای اعلام اختلال‌ها یا قطعی‌ها تبدیل شود. او در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی راه شفافیت برای رسیدن به اطلاعات شبکه داخلی چیست، اعلام می‌کند که در تلاش هستند تا یک سامانه مانیتورینگ جدید راه‌اندازی کنند که دقت عمل بسیار بالاتری دارد و به‌زودی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

بیش از هشت ماه است که اختلال و محدودیت اینترنت به بخش جدایی‌ناپذیر استفاده از این سرویس در کشور تبدیل شده است. در این بین علاوه بر محدودیت روی پهنای باند بین‌الملل، گاهی خبرهایی در خصوص اختلال و قطعی روی پهنای‌ باند داخلی نیز گزارش می‌شود.

 برای نمونه بهمن‌ماه بود که به‌ صورت سریالی، مشکل روی ترافیک داخلی دسترسی به سرویس‌های مختلف را یا غیرممکن یا با سختی همراه کرد. در این بین داده‌های سایت IXP به خوبی نشان می‌داد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و کاهش میزان پهنای‌ باند داخلی عامل اصلی اختلال‌هاست.

همچنین بعد از رسانه‌ای شدن این اختلال‌ها و نمایش وضعیت ترافیک از طریق سایت IXP توسط وب‌سایت‌های خبری، روابط عمومی زیرساخت هم با تأخیر در اطلاعیه‌هایی کوتاه اعلام می‌کرد که «به دلیل بروز مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه، شاهد افت موقت کیفیت سرویس IXP خواهیم بود.»

در نهایت هم بعد از این اطلاعیه‌ها وب‌سایت رصد IXP از دسترس خارج شد و این از دسترس خارج شدن از بیش از پنج ماه گذشته تاکنون ادامه دارد.


داده‌های IXP دیگر دقیق نبود


شرکت ارتباطات زیرساخت در پیگیری کارنگ برای دلیل از دسترس خارج شدن وب‌سایت رصد IXP اعلام می‌کند که دیگر اطلاعات این وب‌سایت دقیق نبوده و برای همین این سایت از کار افتاده است، اما قرار است به زودی سامانه‌ای دقیق‌تر برای رصد وضعیت ترافیک داخلی در اختیار عموم قرار بگیرد.

سهراب آغ‌بیات، معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد جزئیات این اتفاق به کارنگ می‌گوید: «این سامانه دیگر دقیق نبود. به خاطر اینکه سرویس IXP در سال ۹۵ راه‌اندازی شد و این سایت مربوط به آن زمان است و اعلام کردیم که مشتریان بحث مربوط به تنظیمات سرویس را از طریق این سایت دنبال کنند و بتوانند سرویسی که دریافت می‌کنند را ملاحظه کنند و از طرفی مردم هم می‌توانستند از طریق این سایت از وضعیت شبکه داخلی کشور باخبر شوند، اما حالا با توجه به توسعه‌ای که روی شبکه IXP داشتیم این سایت دیگر جوابگو نبود.»

او در مورد چرایی این موضوع اعلام کرد: «چون نمی‌توانست به‌روزرسانی شود، همچنین اطلاعاتی که داشت خیلی محدود شده بود. در حال حاضر شرکت زیرساخت در تمام پاپ‌های بین‌الملل سرویس IXP راه‌اندازی کرده که هم بحث ترافیک بین‌الملل و هم تبادل ترافیک داخل کشور را کنترل کنیم و کیفیت ارائه سرویس را بالا ببریم. بنابراین آن سایت عملاً قدیمی شده بود و به‌عنوان مرجع نمی‌توانست استفاده شود.»

آغ‌بیات در واکنش به این سؤال که چرا از ابتدا این توضیحات ارائه نشده و وب‌سایت بعد از تبدیل شدن به مرجع رسانه‌ها در خصوص اختلال‌ها از دسترس خارج شده توضیح داد: «سایت را ما نبستیم، از پیمانکاری که با آن ارتباط داشتیم و سایت را مدیریت می‌کرد خواستیم سایت را به‌روزرسانی کند که این به‌روزرسانی هم برای او به‌عنوان مجری کار مشکل بود و هم من نمی‌توانستم اطلاعات جدیدم را در اختیارش قرار بدهم، چون دیگر پیمانکار من نبود.»


سامانه‌ رصد جدید در راه است


در حالی وب‌سایت IXP از دسترس خارج شده که در بیش از پنج ماه گذشته مرجعی برای رصد وضعیت ترافیک داخلی و اختلال‌هایی که روی شبکه داخلی به وجود می‌آید وجود ندارد.

معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گوید به زودی قرار است سامانه‌ای جدید برای رصد وضعیت ترافیک داخلی در اختیار شرکت‌های سرویس‌گیرنده از این شرکت و همچنین مردم قرار بگیرد، البته او اعلام نمی‌کند که این سامانه قرار است چه زمانی رونمایی شود.

آغ‌بیات در این زمینه می‌گوید: «در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا یک سامانه مانیتورینگ جدید راه‌اندازی کنیم که دقت عمل خیلی بالایی دارد و ان‌شالله در دسترس عموم هم قرار خواهیم داد. شما الان هم روی سایت شرکت ارتباطات زیرساخت بروید، وضعیت شبکه داخلی و بین‌الملل را می‌توانید مشاهده کنید. در کنار این اطلاعات در حال آماده کردن اطلاعات نمایش IXP هستیم تا شفاف‌سازی در این زمینه را بیشتر کنیم.»

او در پاسخ به این سؤال که این سامانه جدید چه زمانی راه‌اندازی می‌شود، تنها به این موضوع اکتفا می‌کند که به‌زودی اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/c9rf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.