کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

معرفی برترین روندهای کنگره جهانی موبایل بارسلون 2023

ثریا حقی / کنگره جهانی موبایل بارسلون (Mobile World Congress (MWC))، بزرگترین رویداد اکوسیستم اتصال و صنعت موبایل دنیا است که طیف گسترده‌ای از تولید کنندگان، ارائه دهندگان فناوری و علاقه‌مندان در آن گرد هم می‌آیند.

در این کنگره، که از ۲۷ فوریه (دوشنبه ۸ اسفند) تا ۲ مارس (پنجشنبه ۱۱ اسفند) در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شده، بیش از 100 هزار نفر شرکت کرده‌اند که ماحصل آن، برگزاری کنفرانس‌ها، رونمایی از نوآوری‌ها و ارائه برترین روندهای فناوری در سال پیش رو است.

مهم‌ترین روندهای فناوری سال 2023 کنگره جهانی موبایل، روندهای زیر بوده‌اند:


فناوری 5G


یکی از مهم‌ترین روندها که مانند سال‌های قبل بر کنگره جهانی موبایل امسال حاکم بود، 5G است. فناوری مدرنی که نویدبخش سرعت بالای اینترنت و تأخیرهای کمتر برای کاربران است. فناوری 5G از این نظر بیشتر از دیگر روندها مورد توجه بوده، که در سایه آن استقبال از فناوری‌های دیگر نظیر واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، وسایل نقلیه خودران و اینترنت اشیا نیز افزایش پیدا می‌کند.

درواقع، فناوری 5G بسیاری از فناوری‌ها و نوآوری‌های دیگر در سراسر اکوسیستم را شکوفا می‌کند. اینترنت، در حال حاضر برای توسعه بسیاری از فناوری‌های نوین دیگر بستر اصلی است و از این رو توسعه آن می‌تواند زمینه‌ساز توسعه دیگر فناوری‌ها نیز باشد. به نظر می‌رسد که جهان، با فناوری 5G و موج عظیمی از داده‌های جدیدِ در حال گردآوری، سعی دارد نحوه اتصال در جهان را از نو تعریف کند.

زمانی‌که توسعه نرم‌افزاری، نوآوری دیجیتال و فناوری 5G درهم تنیده می‌شوند، ضمن توسعه پلتفرم‌های هوشمندتر تلفن همراه، مدل‌های تجاری جدید و خارق‌العاده‌ای ظهور می‌کنند که می‌توانند تمام صنایع را تحت‌تاثیر قرار دهند. البته، جهان به 5G نیز بسنده نکرده و با حرکت به سمت 6G و محاسبات کوانتومی، سعی دارد شبکه‌ای کارآمدتر ایجاد کند.

گری بارتون (Gary Barton)، مدیر تحقیقات در شرکت داده و تجزیه‌و‌تحلیل گلوبال دیتا (GlobalData) مستقر در لندن می‌گوید «کنگره جهانی موبایل بارسلون سال‌ها است که روی فناوری 5G تمرکز کرده، اما امسال سالی است که در مورد کاربردهای واقعی این فناوری و شرکت‌هایی صحبت می‌کنیم که به جای کنجکاوی منفعل صِرف، واقعاً علاقه نشان می‌دهند».


فناوری همه‌جانبه


فناوری همه‌جانبه (Immersive) و 5G، اساساً شیوه زندگی، کار، استفاده از داده‌ها و رسانه‌ها را دستخوش تحول کرده‌اند. از آن‌جا که فناوری‌های مدرن و پیشرفته، نقاط تماس جدیدی را در سفر مشتری ایجاد می‌کنند، با انطباق بیشتر مدل‌های کسب‌وکار با این فناوری‌ها می‌توان امیدور بود که در آینده‌ای نه چندان دور، تجربه کاربری به شدت بهبود پیدا کند.

توسعه واقعیت افزوده و متاورس، در کنار فناوری 5G، که از جمله مهم‌ترین روندهای مورد بحث در کنگره جهانی موبایل امسال بوده‌اند، کلید جدیدترین و عجیب‌ترین نوآوری‌های تکنولوژیک در سال‌های پیش رو خواهند بود. شکی نیست که طی پنج سال آتی، تجربه مشتری کاملاً متحول خواهد شد.

پیش از این فیلم‌هایی مثل بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) یا ماتریکس (The Matrix)، پتانسیل فوق‌العاده فناوری همه‌جانبه را نشان داده‌اند. فناوری که می‌تواند با ادغام دنیای واقعی و مجازی، تجربه منحصربه‌فرد و قدرتمندی برای کاربر ایجاد کند. هم‌پوشانی فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با 5G، احتمالاً مرزهای زندگی ما را از زوایای مختلف، خودرو، کار، ورزش و موارد دیگر تغییر خواهد داد.


فناوری هوش مصنوعی


باتوجه به این‌که مدتی است تمرکز کل اکوسیستم به سمت فناوری هوش مصنوعی جلب شده، دور از انتظار نیست اگر یکی از روندهای مهم کنگره جهانی موبایل نیز به این فناوری اختصاص داشته باشد. با ظهور چت‌ جی‌پی‌تی (Chat GPT)، در حال حاضر بسیاری از غول‌های فناوری جهان توسعه هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و نمایشگاه بارسلون نیز میزبان برخی نوآوری‌های مبتنی بر این فناوری بوده.

البته، انتظار می‌رفت نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نمایشگاه امسال، بسیار بیشتر از این باشند، اما باتوجه به این‌که کنگره جهانی موبایل بارسلون بیشتر روی نوآوری‌های سخت‌افزاری تمرکز دارد، غیبت هوش مصنوعی به چشم می‌خورد.

تصور کنید بتوانید بدون این‌که به اینترنت دسترسی داشته باشید، صرفاً با استفاده از گوشی تلفن همراه هوشمندتان قابلیت تولید محتوا داشته باشید. یا در حالی که خارج از شبکه هستید، با یک ربات هوشمند چت کنید. مطمئناً هوش مصنوعی یکی از فناوری‌هایی است که قرار است زندگی ما در سال‌های آینده را هیجا‌ن‌انگیزتر کند.


فین‌تک


با ظهور بلاکچین، رمزارزها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، نمی‌توان منکر این حقیقت شد که فین‌تک، معنا و مفهومی کاملاً جدید پیدا کرده و به سرعت در حال متحول کردن صنعت مالی است.

اگرچه فناوری‌های مالی مفهوم جدیدی نیست و سال‌های سال‌ است با آن سروکار داریم، اما به نظر می‌رسد به‌ویژه طی سال‌های اخیر، همه‌گیری بانکداری موبایلی و پذیرش آن در نسل‌های مختلف رشد بیشتری پیدا کرده است. رفتار کاربران به شدت تغییر یافته و استقبال آن‌ها از رمزارزها، تجارت توکن‌های غیرقابل تعویض و غیره، باعث به وجود آمدن فرصت‌ها و در عین حال ریسک‌هایی جدید در حوزه فین‌تک شده است.

بدون شک، بانکداری موبایلی و رمزارزها، دیگر صرفاً راه‌کاری برای پرداخت نیستند. این فناوری‌ها، ظهور کرده‌اند تا پا فراتر از صنعت پرداخت گذاشته، کل تعاملات در اقتصاد دیجیتال جهانی را تغییر دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mypw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.