رسانه اقتصاد نوآوری ایران

موج تغییـــــــــرات در راه است

با نُه روند غالب بر تکنولــــــــــوژی در دوران پساکرونا آشنا شوید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همه‌گیری جهانی کرونا سرعت مهاجرت فرایند بسیاری از فعالیت‌های جاری زندگی به پلتفرم‌های دیجیتال را به‌شدت تسهیل و تسریع کرده است. چگونگی زندگی، کار، خرید، خدماتی که دریافت می‌کنیم و… همگی زیر چتر گسترده این مهاجرت فناوری قرار دارند و به طور مستقیم از آن تأثیر می‌پذیرند. این تغییر لزوما همیشه مثبت نیست و در بسیاری از موارد مسیر بین عملکرد فعلی یک صنعت یا فرایند تا تغییرِ دیجیتال‌محور متصورشده برای آن با بهینه نبودن و ضعف‌های بسیاری همراه است. با این حال، کدام فناوری‌ها در آینده نزدیک مي‌توانند ذی‌نفع این تغییر باشند؟

با توجه به اینکه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ شاخص سرمایه‌گذاری جهانی افراد مستقل از رقم ۲۸۸ میلیارد دلار عبور کرد و رکورد تاریخ خود را شکست، بسیاری از ناظرین و کارشناسان الان را بهترین زمان برای تحلیل حرکت این سرمایه‌ها و آینده بازار و روند فناوری می‌دانند. در این مطلب به نه روند برتر به‌دست‌آمده از تحلیل این داده‌ها می‌پردازیم.

کار، خدا، عشق: زندگی مجازی
از تجارت آنلاین تا همایش‌های مجازی، دنیا در حال مهاجرت به صفحه‌های گوشی‌ها و کامپیوترهاست. بدون شک همه ما تأثیر این روند را در زندگی‌های خود حس کرده‌ایم. اما شتابی که این فرایند در طول همه‌گیری کرونا داشته، باعث شده تا انحصار ابرشرکت‌های سیلیکون‌ولی از نظر معنوی کم‌رنگ‌تر شود و این روند حالا بسیاری از استارتاپ‌ها در صنایع مختلف و از کشورهای گوناگون را نیز درگیر خود کرده است. این درگیری نه لزوما از روی میل به سود و پیشرفت، بلکه در جهان دوران کرونا و برای بقا در منظره بازار صورت گرفته است. این روند که به واسطه همه‌گیری کرونا شتاب گرفته، به نظر نمی‌آید بخواهد با پایان آن سرعت خود را از دست بدهد.

علم برای شام (فناوری غذا)
صنعت شش میلیون دلاری غذا در حال یک بازسازی اساسی و ریشه‌ای است تا بتواند پاسخگوی تقاضای روزافزون برای کمیت، کیفیت و پایداری باشد. یکی از چالش‌های اصلی صنعت غذا فراهم کردن منبعی جایگزین برای پروتئین در پاسخ به رشد وسیع جمعیت جهانی است. استارتاپ‌های نامداری در اروپا و آمریکا در حال حل کردن این معضل به کمک روش‌های نوآورانه هستند و پیشرفت‌های چشمگیری نیز در این زمینه به وجود آمده است.

پروتئین قابل کشت در قالب جلبک و شبه‌جلبک‌های خوراکی، پروتئین گیاهی، حشرات خوراکی، کاشت سلول گوشتی و تولید پروتئین از راه تخمیر از جمله این پیشرفت‌ها هستند که همکاری آن‌ها در درازمدت می‌تواند معضل‌های غذایی بشریت را حل کند.

خرده‌فروشان تا گردن غرق دیجیتال‌سازی
شخصی‌سازی، محلی‌سازی، خرید صوتی و ربات‌های همیار در خرید، ابزار آینده خرده‌فروشان هستند. ابزاری که به‌سرعت در حال ادغام فضای دیجیتال و تجارت در یک بسترند. سال‌هاست که خرید آنلاین در قالب ارائه کاتالوگ‌های دیجیتال مرسوم است. اما حالا روشن شده است که تجربه خرید واقعی به‌خوبی توسط عکس‌های دوبعدی ثابت و نقد و بررسی‌های اجمالی آنلاین منتقل نمی‌شود. حالا شاهد فروشگاه‌های آنلاینی هستیم که به صورت سه‌بعدی امکان تجربه مجازی محصولات خود را به مشتری می‌دهند، همزمان ربات پاسخگو دارند و بر اساس الگوی علاقه مشتری تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به او نشان می‌دهند. تحولاتی که می‌تواند زمینه‌ساز حذف فروشگاه‌های فیزیکی در مورد اقلام غیرضروری در آینده باشد.

آب زندگی است، آب کار است
بشر در تلاش است تا حیاتی‌ترین منبع طبیعی زمین را با امنیت و کیفیت برای همگان فراوان‌سازی کند. اصلی‌ترین پرچمداران در میان شیوه‌های محقق کردن این ایده، پاکسازی دریاچه‌ها و دیگر منابع آب شیرین با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها مانند سونار نسل ۴، حذف جلبک‌های مسموم با استفاده از امواج و بالا بردن امنیت و اطمینان شیوه‌های ذخیره‌سازی و انتقال آب است. کشاورزی هوشمند با اینکه مستقیما ارتباطی با این شیوه‌ها ندارد نیز نقش بسزایی در کاهش مصرف آب خواهد داشت.

لجستیک‌: جذاب‌تر از همیشه
کرونا بیش از هر زمان دیگری اهمیت حیاتی زنجیره‌های تأمین کالا و ذخیره‌سازی بهینه آن‌ها را به ما نشان داده است. این بخش یکی از کم‌تغییرترین قسمت‌ها در طول قرن گذشته بوده است. برای مثال شیوه استاندارد حمل کالا هنوز در قالب کانتینرهای استانداردسازی‌شده در دهه ۵۰ میلادی است. همه‌گیری فعلی به واسطه تقاضای کمرشکن و ناگهانی مشتریان باعث تورم شدید در بازار تجارت آنلاین شد و در عرض یک سال نرخ جهانی این شاخص را از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد رساند و در این روند بخش زیادی از چرخه زنجیره تأمین را نیز در هم شکست. حالا بسیاری از استارتاپ‌ها به دنبال بهینه‌سازی حداکثری شیوه‌های جابه‌جایی، ذخیره و تأمین مداوم کالا هستند. انبارهای دیجیتال و رباتیک از جمله روند‌های در حال تکامل در این زمینه‌اند.

فناوری اطلاعات: به سمت قله کوه
فناوری داده و اطلاعات بزرگ‌ترین رشد تاریخ خود را در طول یک سال و نیم همه‌گیری کرونا داشته است. بسیاری از باقی موارد این مطلب برای رشد مستمر و عملکرد سالم خود وابسته به فناوری اطلاعات هستند. ذخیره‌سازی اطلاعات روی شبکه‌های ابری و بلاکچین، ظرفیت فراوانی را برای آینده این فناوری ایجاد کرده و نقش مهمی را در انتقال مؤثر و بهینه داده‌ها، مخصوصا اطلاعات علمی ایجاد خواهد کرد.

تله‌مدیسین: درمان در خانه‌ها
آزمایش پزشکی در محل، ویزیت‌های آنلاین و نظارت از راه دور تنها شروع کار حرکت صنعت پزشکی به سوی قرن ۲۱ هستند. تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور شاید بیشتر از هر گزینه دیگری در این مطلب می‌تواند عمق تغییرات دیجیتال را در یک فرایند به تصویر بکشد. با معرفی ربات‌های جراح که توسط دکتر مسئول از راه دور کنترل می‌شود و پیشرفت مستمر فناوری‌های مذکور از طریق واقعیت مجازی، پزشک شما روز به روز به شما نزدیک‌تر می‌شود و روزی از تشخیص تا درمان را در خانه‌تان بدون حضور فیزیکی خود انجام خواهد داد.

کامپیوترهای محیطی در حال رسم آینده
هوش مصنوعی پیشرفته به طور همزمان در حال فشار آوردن و پیشرفت دادن کامپیوترهای فضامحور است. پیشرفتی که زد و بند میان انسان و کامپیوترها را به سطوح جدیدی خواهد برد. استارت‌آپ TetaVI برای مثال در حال کار کردن روی یک دستگاه ضبط محیطی ولومتریک است که با نهایت دقت مي‌تواند به ساخت هولوگرام بپردازد و تجربه مصرف رسانه‌ را روی هر پلتفرم هوشمندی باورپذیر کند و ارتقا ببخشد.

انرژی: هر روز سبزتر از دیروز
راه‌‌حل‌ها و ابداعات فزاینده در حوزه انرژی برای پایدارتر، به‌صرفه‌تر و پاکیزه‌تر کردن منابع آن در حال تبلور هستند. در حالی که در مورد انرژی سبز، بازیافت و موارد دیگر جریان اصلی در اخبار حوزه انرژی بی‌شک بارها شنیده‌اید، استارتاپ‌ها بار دیگر خارج از چهارچوب کلی‌نگری قدم نهاده‌اند و به دنبال راهکار‌هایی هستند که هرچند کوچکند اما پیاده‌سازی گسترده آن‌‌ها در کنار یکدیگر موجب تغییرات عظیمی خواهد شد. برای مثال استارتاپ داندلیون با اختراع کولرهایی که از شیوه جئوترمال و بدون نیاز به گاز برای خنک‌سازی استفاده می‌کند، می‌تواند مصرف انرژی برای کنترل دما در اماکن مسکونی را در جهان نصف کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uwxt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.