کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

استودیوی معروف تحت تملک جف بزوس

آمازون‌پرایم چه وضعیتی دارد؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بعد از نتفلیکس، آمازون پرایم محبوب‌ترین پلتفرم تماشای آنلاین فیلم در جهان است. در آخرین گزارش سالانه 2020، جف بزوس مدیرعامل این شرکت به سرمایه‌گذاران مشخص شد که تعداد مشترکان سرویس آمازون پرایم تا ۲۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده که در مقایسه با آخرین نقطه عطف این سرویس در سال ۲۰۱۹ (۱۵۰ میلیون مشترک) ۳۳ درصد رشد داشته است. این پیشرفت‌ها سبب شد که همین یک ماه پیش، کمپانی آمازون با خرید استودیو مترو گلدوین مایر (MGM) با قیمت 45/8 میلیارد دلار، حق امتیاز فیلم‌های «جیمز باند»، «پلنگ صورتی» و «پلیس آهنی» را به دست آورد.

این خرید را می‌توان قدم محکم آمازون برای تقویت سرویس آنلاین آمازون پرایم در جهت مقابله با نتفلیکس و دیزنی پلاس دانست، زیرا از این پس آرشیو آثار قدیمی و جالب توجه آمازون پرایم گسترده‌تر از قبل خواهد شد و در کنار آن احتمالا شاهد پخش اختصاصی برخی فیلم‌های مهم مانند جیمز باند بعدی از این سرویس باشیم. همچنین بر اساس اخبار و شنیده‌ها تا چندی دیگر فیلم لایو اکشن پلنگ صورتی به کارگردانی جف فاولر جلوی دوربین خواهد رفت و بی‌تردید در روزگاری که فیلم‌های لایو اکشن از محبوبیت بسیاری برخوردارند، پخش اختصاصی لایو اکشن پلنگ صورتی برای یک سرویس آنلاین بسیار حائز اهمیت است.


علاوه‌ بر فیلم‌های ذکر شده، مترو گلدوین مایر در ساخت سریال‌های محبوبی همانند «سرگذشت ندیمه» و «وایکینگ‌ها» هم نقش داشته و پیش‌بینی می‌شود آمازون برنامه‌هایی برای دریافت کامل حق پخش اختصاصی این مجموعه‌ها نیز داشته باشد. در کنار این سریال‌ها آمازون می‌تواند با توجه به پتانسیل فیلم‌های مترو گلدوین مایر سریال‌های جالب توجهی تولید کند. به‌ عنوان نمونه چندی قبل سیلوستر استالونه اعلام کرده بود تمایل دارد داستان شخصیت‌های مجموعه راکی را در قالب یک سریال گسترش دهد.

شایان ذکر است امتیاز برخی از فیلم و سریال‌های اشاره‌شده در بالا به طور کامل در اختیار مترو گلدوین مایر نیست و آمازون برای دریافت حقوق کامل آن‌ها می‌بایست با سایر کمپانی‌ها مانند کلمبیا پیکچرز و دانژاک مذاکره و توافق کند. در نتیجه ممکن است هرگز شاهد پخش اختصاصی جیمز باند یا سرگذشت ندیمه از آمازون پرایم نباشیم، اما فیلم‌هایی مانند کرید 3 احتمالا تنها از طریق این سرویس آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

پس از خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هول فودز مارکت» در سال ۲۰۱۷ به مبلغ 7/13 میلیارد دلار، معامله MGM دومین خرید بزرگ آمازون محسوب می‌شود. MGM تحت نظر مایکل دلوکا در آینده چندین پروژه‌ امیدوارکننده از جمله فیلم‌های خانه گوچی (House of Gucci) ساخته ریدلی اسکات، کف خیس (Soggy Bottom) از پل توماس اندرسون و پروژه هیل مری (Project Hail Mary) اقتباسی از رمان اندی ویر با بازی رایان گاسلینگ را در دست ساخت دارد. خرید این استودیو، یعنی از این پس تمامی فیلم‌ها تحت امتیاز و با سرمایه‌گذاری آمازون منتشر خواهند شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/87iq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.