کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نتیجه یک ممنوعیت کوچ به ناکجا!

ممنوعیت ماینینگ روسیه؛ آغازگر موج جدیدی از مهاجرت ماینرها از این کشور شده است

از پایان سال ۲۰۲۱ تاکنون بانک مرکزی روسیه با تمام قوا در حال لابی‌گری برای ممنوعیت کلی فعالیت‌های رمزارز بوده است؛ امری که با موفقیت در قانون این کشور ثبت شد، اما حالا بانک مرکزی به‌دنبال کوبیدن آخرین میخ در تابوت فعالان رمزارز است.

فعالیت‌های ماینینگ لزوماً جزء فعالیت‌های رمزارزی محسوب نمی‌شوند و تاکنون نیز اقدامی علیه ماینرها صورت نگرفته است، اما حالا شرایط در آستانه تغییر است. این نهاد دولتی در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، با اشاره به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه ماینینگ نه‌تنها خطری برای ثبات مالی، بلکه خطری برای امنیت شغلی مردم روس است، خواستار ممنوعیت این کار شد.

بر اساس داده‌های دانشگاه کمبریج، روسیه سومین میزبان بزرگ ماینرها در جهان است و این ممنوعیت می‌تواند ضربه مهلک دیگری بر بازار تضعیف‌شده رمزارزی باشد. قابل ذکر است که روسیه هنگامی که چین فعالیت‌های ماینینگ را ممنوع کرد، به سومین مرکز ماینینگ در جهان تبدیل شد.

«نیک کارتر»، از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری رمزارزی «کسل آیلند» در این‌باره می‌گوید: «من نظر مطمئنی در مورد اینکه آیا روسیه قصد سرکوب ماینینگ را به سبک چین دارد یا خیر، ندارم. اما اگر این کار را انجام دهند، قطعاً بر ماینرهای روسی که منبع اصلی انرژی مورد استفاده ماینینگ آنها زغال‌سنگ و گازهای طبیعی روسیه است، تأثیر شدیدی خواهد گذاشت.

این ممنوعیتی نیست که بتوان با تأمین مستقل انرژی آن را دور زد.» این اولین قدمی نیست که روسیه برای محدود کردن ماینرها برداشته است. پیش از این قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره تعرفه‌های سنگین‌تر قیمت انرژی برای ماینرها تصویب و به اجرا گذاشته شده بود. طبق گزارشی که در آن زمان منتشر شد، وزارت انرژی روسیه برآورد کرد که به‌دلیل افزایش عملیات ماینرها، مصرف انرژی سالانه این کشور بیش از ۱۶۰ درصد در منطقه ایرکوتسک افزایش داشته است.

در این بین قزاقستان، دومین منطقه ماینری بزرگ در دنیا و شریک نزدیک روسیه، در حال حاضر با افزایش ناآرامی‌های مدنی و قطعی اینترنت دست‌وپنجه نرم می‌کند. این اتفاق بسیاری از کارشناسان را که پیش‌بینی کرده‌ بودند مقصد ماینرها روسیه خواهد بود، در گمانه‌زنی بیشتر فرو برده است.

کارتر در این مورد می‌گوید: «شکی نداشتم که ماینرهای قزاق به روسیه کوچ می‌کنند، اما حالا نه‌تنها من، بلکه فکر می‌کنم خود ماینرها هم نمی‌دانند برای ادامه ماینینگ به کجا می‌روند.در نهایت، با توجه به رویکرد نسبتاً منفی اتحادیه اروپا در قبال رمزارزها، به نظر می‌رسد که تنها مکان امن برای استخراج، ایالات متحده یا کانادا باشد، البته در این کشورها هم قوانین ایالتی برای هر منطقه متفاوت است و تمام کشور مشمول این ایمنی برای ماینرها نمی‌شود.»

هرچند ممنوعیت ماینینگ در چین در زمان خود باعث فروش شدید در بازار شد، به نظر می‌آید بازارها تحت تأثیر اخبار مربوط به روسیه قرار نگرفتند و بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته 2.4 درصد رشد داشته است.

«آنتو پارویان»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری رمزارزی ARK36 در این‌باره می‌گوید: «روسیه تنها میزبان کمی بیش از ۱۰ درصد از قدرت استخراج فعلی بیت‌کوین است. اگر این ممنوعیت در نهایت اجرا شود – که ممکن است مدتی هم طول بکشد – ممکن است ماینرهای روسی مجبور شوند عملیات خود را به جای دیگری منتقل کنند، اما هرگونه تأثیر این توسعه بر قیمت بیت‌کوین شاید شدید، اما بسیار کوتاه‌مدت خواهد بود.»

این تنها فعالیت روسیه نیست که بر جهان رمزارزی تأثیر می‌گذارد. فعالیت‌های ارتش این کشور در مرز اوکراین و احتمال جنگ میان دو کشور نیز آینده همکاری میان ریپل و بانک مرکزی اوکراین را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6lzy
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.