کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نظام صنفی رایانه‌ای یک روز پس از انتخابات / آیا صنف آی‌تی کشور به بلوغ رسیده است؟

تصور کنید امروز چهارشنبه 29 آذر است و انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای به پایان رسیده؛ فارغ از اینکه چه نتیجه‌ای در انتخابات رخ داده، دقیقاً چه چیزی تغییر می‌کند؟ آیا مشکل تخصیص ارز فعالان صنف فاوای کشور حل شده؟ آیا مشکل دسترسی به اینترنت آزاد حل شده؟ آیا مشکل فیلترینگ حل شده؟ آیا چالش صنف با بیمه تأمین اجتماعی حل شده؟ آیا چالش‌ کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی و فین‌تکی بر سر اینماد حل شده؟

لیستی بلندبالا از بسیاری از چالش‌های موجود برای کسب‌وکارهای صنف فناوری کشور وجود دارد که فردای انتخابات هیچ‌کدام از این موارد تمام نمی‌شود. اما تنها چیزی که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، نگاهی است که از بیرون به انتخابات صنف وجود دارد. فارغ از فردای انتخابات و نتیجه‌ای که از دل آن خارج می‌شود، بسیاری از رفتارهای فعالان صنفی در طول این رقابت‌ها را از بیرون رصد می‌کنند. اینکه در طول رقابت‌ها افراد چگونه با یکدیگر برخورد کردند و واکنش‌ها به نتایج انتخابات چه خواهد بود، نکات بسیار مهمی هستند که قضاوت‌ها در خصوص صنف را رقم می‌زنند.

به نظر می‌رسد صنف آی‌تی کشور به بلوغی دست یافته که بتواند انتخاباتی با حضور حداکثری اعضای خود داشته باشد و فهرست‌هایی وارد انتخابات شود که تمامی اعضای آن را بتوان شایسته حضور در هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای دانست. هنگامی که یک رقابت سالم در انتخابات یک صنف شکل بگیرد، فارغ از اینکه چه نتیجه‌ای در آن رخ می‌دهد، یک سیگنال قوی به خارج از آن مخابره می‌کند که این صنف دیگر به بلوغ خود رسیده است.

زمانی که یک صنف به بلوغ خود می‌رسد، راحت‌تر می‌تواند با نهادهای حاکمیتی تعامل کند، راحت‌تر وارد مذاکره می‌شود و راحت‌تر می‌تواند از اعضای صنف و مطالبات آنها دفاع کند.

نمی‌دانم بزرگانی که در روز صفر تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای حضور داشتند، تصور می‌کردند که دایره فعالیت آنها تا این حد بزرگ ‌می‌شود یا خیر، اما اینکه نهادی صنفی در حوزه آی‌تی در 23 سال پیش مصوبه خود را از مجلس می‌گیرد و آیین‌نامه آن چند سال بعد در دولت به تصویب می‌رسد، دیدگاهی بسیار مترقی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد با تمام فشارها و رویکردهای متعدد نسبت به فضای صنف آی‌تی و همچنین اقتصاد دیجیتال در طول این سال‌ها دوام آورده است.

انتخابات دور هفتم هیئت‌مدیره نصر می‌تواند گامی دیگر در مسیر رشد و شکوفایی صنف به شمار آید و عملکرد صنف پس از انتخابات و نگاهی که به نصر پس از مجمع شکل می‌گیرد نیز بسیار تعیین‌کننده خواهد بود ؛اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، صنف فاوای کشور دیگر به بلوغ رسیده است و دیگر هیچ‌کس یا نهادی نمی‌تواند به راحتی این صنف را نادیده بگیرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ly1z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.