نقطه کانونی هدف‌گذاری و طراحی کسب‌وکار

سازوکار درست ترسیم یک چشم‌انداز رؤیایی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چشم‌انداز همان تصویری است که درباره آینده دلخواه خود دارید. چشم‌انداز چیزی بیشتر از اهداف و تجسم امیدها و رؤیاهای ما درباره یک موضوع مشخص است. تصویری است از آنچه هنوز رخ نداده اما آینده آن را در خود خواهد داشت.
داشتن یک چشم‌انداز روشن در کسب‌وکار اهمیتی حیاتی دارد و ابزاری بسیار قدرتمند برای رسیدن به نتایج مورد نظر است. داشتن چشم‌انداز به معنای رسیدن به برداشتی شفاف درباره اهداف و بدان معناست که تصویری بزرگ‌تر درباره زندگی و کسب‌وکارخود را جایگزین اجرای ساده کارها برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و روبه‌رو شدن با مشکلات روزمره کنیم.

چشم‌انداز برگرفته از اشتیاق و رؤیایی است که داریم و تلاش‌های واقعی را که باید برای کسب نتایج واقعی به خرج دهیم، نشان می‌دهد. ساختن چشم‌انداز روشن چند کارکرد مفید برای زندگی و کسب‌وکار دارد:

یکپارچگی ایجاد می‌کند: داشتن چشم‌انداز روشن نقطه کانونی برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند، گرایش‌های مشترک می‌سازد و به هرکس این احساس را می‌دهد که بخشی از یک جریان بزرگ‌تر است. علاوه بر این چشم‌انداز نه‌تنها معنایی عمیق‌تر به کارهایی می‌بخشد که انجام می‌شود، بلکه به یکپارچه کردن همه آن‌هایی کمک می‌‌کند که در گروهی سازمان‌یافته و متمرکز برای رسیدن به چشم‌اندازها مشارکت می‌کنند.

الهام‌بخش است: معرفی کردن یک چشم‌انداز قدرتمند الهام‌بخش است و تأثیر برانگیزاننده‌ای روی هر کس در سازمان دارد؛ توانایی و اشتیاق ایجاد می‌کند، پایبندی افراد را افزایش می‌دهد و زمینه‌ساز تغییر می‌شود. نکته مهم آنکه چشم‌انداز روشن در زمان‌های دشواری و نگرانی موجب ایستادگی است و یادآور می‌شود چرا کاری را آغاز کرده‌ایم.

نقطه کانونی هدف‌گذاری و طراحی کسب‌وکار می‌‌شود: با داشتن چشم‌انداز برداشتی (درکی) درباره اهداف و مسیر کسب‌وکار به دست می‌آید و به تعریف مناسب اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک می‌کند. داشتن چشم‌انداز همچنین به ما برای تصمیم‌گیری در مسیر اجرای اهداف نیز یاری می‌رساند.

برای ساختن چشم‌انداز مناسب کسب‌وکار خود بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشیم:
مثبت‌اندیشی: نباید اجازه دهیم ترس و نگرانی‌ها راهنمای ما در ساختن چشم‌اندازمان شود. مشکلات و چالش‌ها را بپذیریم اما نگاه‌مان را از نتایج مثبت برنداریم. آنگونه که جان گراهام می‌گوید، چشم‌انداز مبتنی بر ترس نتایج محدودی به دست می‌دهد، چراکه به جای تغییرات مثبت در نهایت روی کنترل آسیب‌ها تمرکز می‌کنید.

روشن بودن: چشم‌انداز نباید گسترده باشد، اما باید جزئیاتی داشته باشد که اهداف و مسیر را مشخص کند؛ همچنین لازم است به شکلی روشن بیان شود تا قابل فهم شود و آینده‌ای خاص را به‌روشنی نشان دهد.

بلندپروازی: رؤیایی ویژه داشته باشید. باید دیدگاهی فوق‌العاده داشت و این چیزی است که الهام‌بخش و انگیزه‌ساز می‌شود و چیزی را خلق می‌کند که نمی‌توان از آن دست کشید. یک چشم‌انداز خوب سنجه‌ای برای برتری و کارآمدی است که کسب‌وکار را تقویت می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hknu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.