کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نماینده مجلس: اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند + به‌روزرسانی

هنوز یک هفته از انتشار نامه مرکز ملی فضای مجازی به مدیر شرکت متا؛ یعنی مارک‌ زاکربرگ برای معرفی یک نماینده در ایران و پذیرفتن قوانین و مقررات کشور نگذشته که حالا یکی از نمایندگان مجلس ادعا کرده واتس‌اپ و اینستاگرام به ایران می‌آیند. همچنین او گفته که بعد از پایان به گفته او اغتشاشات، جلوی فروش وی‌پی‌ان گرفته خواهد شد.

جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» اعلام کرده پلتفرم‌هایی که با شروع اعتراض در کشور فیلتر شده‌اند، فیلتر نمی‌مانند: «طبق گزارش‌های داده‌شده، به احتمال زیاد اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کرده‌اند.»

جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

این اولین بار نیست که ادعای حضور اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور شنیده می‌شود. ماه گذشته نیز علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس اعلام کرده بود که «بعد از فیلترینگ اینستاگرام، برای ما پیام فرستادند که شرایط شما چیست؟ دوستان در وزارت ارتباطات پیگیر این موضوع هستند.» 

با این حال یک روز از این اظهارات نگذشت که وزیر ارتباطات آن را تکذیب کرد و گفت اگر در این زمینه نامه‌نگاری شده، ما خبر نداریم و بهتر است به ما هم اطلاع دهند. 


فروش وی‌پی‌ان ممنوع می‌شود


نیک‌بین اظهارات جالب دیگری هم داشته و آن اینکه از فروش وی‌پی‌ان جلوگیری خواهد شد. او در این مورد گفت: «فیلتر کردن باعث نمی‌شود مردم کمتر فضای مجازی ببینند. اتفاقاً درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده و آن هم به جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ هست. فیلترینگ باعث شده فروش وی‌پی‌ان در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج آن می‌شود. این وی‌پی‌ان را چه کسی تولید می‌کند؟ همان که ما با او ارتباط خوبی نداریم.»

او ادامه داد: «خرید وی‌پی‌ان یعنی فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و بعد به آن کشور مبداء؛ مثلاً اگر بخواهیم از واتس‌اپ استفاده کنیم و مبداء کشور «الف» باشد، ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم به آن کشور مرتبط شویم؛‌بنابراین می‌رویم به کشور «ب» اطلاعات خود را می‌دهیم و بعد می‌آییم از کشور «الف» اطلاعات‌مان را می‌گیریم.»

به باور نیک‌بین، این امر یک زحمت برای مردم، سبب خروج ارز از کشور، پایین آمدن خریدوفروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای وی‌پی‌ان‌فروش‌هاست.

او با اشاره به جلوگیری از فروش وی‌پی‌ان گفت: «تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش وی‌پی‌ان بعد از اغتشاشات گرفته خواهد شد و جلوی کار شرکت‌های وی‌پی‌ان‌فروش گرفته می‌شود.»

اواخر مهرماه نیز وزیر ارتباطات در حاشیه هیئت دولت اعلام کرد فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیرمجاز است و اگرچه در این زمینه جرم‌انگاری صورت نگرفته، اما در تلاش‌ هستند در این مورد جرم‌انگاری هم صورت بگیرد.

به‌روزرسانی:

امروز (23 آذر) بعد از واکنش به اظهارات نیک‌بین در مورد اینکه اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند، او حرف‌های خود را تغییر داده و از احتمال این اتفاق گفته است. او در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز از رایزنی‌ها در این زمینه گفته و اعلام کرده است: «این رایزنی‌ها هم به صورت تلفنی و هم به صورت حضوری از طریق نهاد مربوطه در ایران با نهاد مربوطه در آن کشور است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nbp3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.