کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اپلیکیشن‌های پرکاربرد کاربران ایرانی گوگل‌پلی در پاییز معرفی شدند/ فیلترشکن‌ها محبوب‌ترین اپلیکیشن ایرانی‌ها

بهناز توحیدی/ وب‌سایت «لایف‌وب» در گزارشی اعلام کرد از میان ۱۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل‌پلی، هشت اپلیکیشن فیلترشکن است. براساس این گزارش، همچنین ۷۱ درصد از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران ایرانی گوگل‌پلی در پاییز امسال در میان فیلترشکن‌ها قرار دارند.    

به گزارش «کارنگ»، اواخر آبان‌ماه بود که اپلیکیشن اسنپ، تپسی، سروش، بله و آی‌گپ به خاطر تحریم‌ها از سرویس گوگل‌پلی حذف شدند. از شهریورماه سال جاری تاکنون نیز به دلیل ناآرامی‌های کشور، چند پلتفرم خارجی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ و چند پیام‌رسان دیگر فیلتر شده‌اند.

حالا سایت لایف‌وب در گزارشی این موضوع را بررسی کرده که فیلترینگ اپلیکیشن‌های خارجی و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی چه تأثیری بر وضعیت دسترسی و انتخاب اپلیکیشن‌های ایرانی و خارجی در گوگل گذاشته است.


فیلترشکن‌های محبوب


سامانه تحلیل داده لایف‌وب در بررسی تحلیلی خود ۱۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل‌پلی را معرفی کرد. بر اساس این گزارش، هشت اپلیکیشن از میان ۱۰ اپلیکیشن کاربران ایرانی گوگل‌پلی، فیلترشکن‌ها هستند. البته این موضوع طبیعی است و با فیلترینگ گسترده پیام‌رسان‌‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون خارجی در بیش از دو ماه اخیر، کاربران به نصب فیلترشکن‌های گوناگون روی آورده‌اند.

البته در این جدول دو پیام‌رسان تلگرام و واتساپ هم دیده می‌شود که نشان می‌دهد کاربران ایرانی با فیلترینگ و اختلال در اینترنت، ترجیح داده‌اند به جای استفاده از پیام‌رسان داخلی، همچنان از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند.


نسخه غیررسمی تلگرام، بالاتر از پیام‌رسان‌های ایرانی


در حالی که اخیراً وزارت ارتباطات آمار استفاده از پیام‌رسان‌های بومی را اعلام کرده و از این طریق ادعا داشته که میزان استفاده کاربران ایرانی از اپ‌های بومی رو به‌ افزایش است، اما گزارش لایف‌وب چیز دیگری را مشخص می‌کند.

لایف‌وب در ادامه بررسی‌های خود ۱۰۰ اپلیکیشن برتر گوگل‌پلی از اول تا ۱۵ مهرماه را بررسی کرده است. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد پیام‌رسان‌های سروش‌پلاس و بله، اپلیکیشن دیوار، ماهواره آنلاین من و تلوبیون در بین ۱۰۰ اپلیکیشن برتر کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند؛ البته در رده‌های اول این جدول نیستند و حتی تلوبیون جایگاه آخر یعنی ۱۰۰ را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل توجه در این گزارش این است که دو نسخه غیررسمی و بدون فیلتر تلگرام با نام‌های مشابه پیام‌رسان‌های ایرانی جایگاه بالاتری از اپ‌های ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.


همچنان فیلترشکن‌ها در صدر


لایف‌وب در بررسی تحلیلی خود با تفکیک ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل‌پلی، این اپلیکیشن‌ها را از لحاظ موضوعی هم دسته‌بندی کرده است.

بر اساس نمودار، ۷۱ درصد از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران ایرانی گوگل‌پلی در پاییز ۱۴۰۱ در دسته فیلترشکن‌ها قرار دارند.

پس از آن پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی با ۱۴ درصد و ابزارها با هشت درصد قرار دارند.

پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی شامل تلگرام، واتس‌‌اپ، اینستاگرام، واتس‌‌ا‌پ تجاری، ایمو، ایتا، روبیکای ضد فیلتر و سروش‌پلاس هستند.

بررسی‌های لایف‌وب همچنین نشان می‌دهد نرم‌افزارهای زیر به ترتیب بیشترین نصب را داشته‌اند:

  • Share it
  • QRScanner
  • Video downloader for Instagram
  • Device info:view phone info

بازگشت به اوج پیام‌رسان‌های خارجی


لایف‌وب همچنین در جدولی روند تغییرات جایگاه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیربومی در میان ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب گوگل‌پلی از اوایل شهریورماه تا آذرماه را در یک نمودار نشان داده است.

آن‌طور که مشخص است اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه با شروع فیلترینگ، اپلیکیشن‌های غیربومی افت قابل توجهی داشتند، اما پس از مدتی در اواسط مهرماه تا آذرماه جایگاه خود را پس گرفتند.


فراز و فرود اپلیکیشن‌های ایرانی در گوگل‌پلی در پاییز ۱۴۰۱


در بخش دیگری از این گزارش، لایف‌وب به روند تغییرات جایگاه اپلیکیشن‌های بومی در میان ۱۰۰ اپلیکیشن برتر در پاییز ۱۴۰۱ پرداخته است.

آن‌طور که در نمودار مشخص است در شهریورماه اپلیکیشن‌هایی مانند بلد، نشان، اسنپ، تلوبیون و دیوار در جایگاه اول تا دهم گوگل‌پلی قرار داشتند،‌ اما از ابتدای مهرماه فرازونشیب‌های بسیاری را تجربه کردند. به طور مثال نشان در این ماه‌ها در جایگاه بسیار پایینی قرار داشت و در آذرماه آرام‌آرام جایگاه خود را پیدا می‌کند. تلوبیون هم تجربه مشابهی داشت و به ناگاه در آذرماه رشد قابل توجهی کرد که به نظر می‌رسد به دلیل تماشای مسابقات جام‌ جهانی باشد.

البته باید توجه داشت که حذف اپلیکیشن‌های ایرانی مانند اسنپ، تپسی، بله و آی‌گپ روی این تنزل رتبه تأثیر داشته است.  

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/w42i
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.