رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نوع نظارت رگولاتور محدودکننده است

اتفاقی مبارک اما ناکافی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

یادداشتی از افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران\ اختصاص یک روز به فناوری اطلاعات اتفاقی میمون است؛ اختصاص روزی از سال به فناوری زیباست، اما کافی نیست.

دیگر فناوری اطلاعات به شعار و زمان آینده محدود نمی‌شود. اهمیت فناوری اطلاعات چند سالی است که برای همه روشن شده است. فناوری علاوه بر ایجاد اشتغال و رفاه، زندگی روزمره انسان را هم تحت ‌تأثیر قرار داده است. درست است که با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله زیادی داریم، اما با وجود محدودیت‌ها، اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم. تا چند سال پیش حتی زیرساخت‌‎های کنونی را هم نداشتیم، اما در دوران کرونا دیدیم که زیرساخت‌ها خوب بودند و کسب‌وکارهای اینترنتی رشد بالایی را تجربه کردند. البته همه‌گیری گوشی‌های هوشمند یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد فناوری است.

فناوری باید به شکل سیستماتیک و در راستای توسعه کشور و مراتب علمی سیاست‌گذاری شود. چه بخواهیم، چه نخواهیم، آینده به سمت فناوری حرکت می‌کند، در نتیجه طرح‌هایی نادرست و محدودکننده مانند طرح صیانت، مانع پیشرفت فناوری هستند. نظارت باید وجود داشته باشد، اما نوع نظارت رگولاتور محدودکننده است و مانع از توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات می‌شود.

لازم است به رگولاتور بگوییم که اجازه دهند مردم و جوانان کارشان را انجام دهند، حوزه فناوری اطلاعات از معدود حوزه‌هایی است که خودش پیش‌رونده است و به کمترین قانون‌گذاری نیاز دارد. رگولاتور همیشه از فناوری اطلاعات عقب‌تر است و خوب است با دید توسعه‌ای به حوزه فناوری اطلاعات بنگرد و به ‌جای محدودکردن جوانان به آنها اجازه فعالیت دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jerq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.