کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به حضور رسمیو در پانزدهمین نمایشگاه فاینکس / وب‌سایت رایگان برای دو میلیون شرکت ایرانی

یکی از شرکت‌هایی که در پانزدهمین دوره «نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه تهران ۱۴۰۲» یا همان فاینکس شرکت کرده، شرکت رسمیو است. مدیر بازاریابی این شرکت اعلام می‌کند از این جهت در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند که بیشتر بتوانند با مشتریان تعامل کنند و بیشتر از گذشته دیده‌ شوند.

قدیمی‌ها رسمیو را با عنوان «لیلاک» می‌شناسند. ایده‌ای که در سال ۱۳۹۷ و با تحلیل اولیه داده‌های روزنامه رسمی برای اولین‌بار در کشور آغاز شد و امروز حدود ۲۰۰ هزار کاربر فعال دارد. آنها اولین مرجع جست‌وجوی شرکت‌ها و افراد، تحلیل روابط مابین افراد و دسترسی به داده‌های باز کسب‌وکار در ایران به شمار می‌روند. تا قبل از رسمیو، برای دسترسی به این اطلاعات باید به سایت روزنامه رسمی مراجعه می‌کردید، اما در رسمیو این اطلاعات به راحتی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

علیرضا لطفی، مدیر بازاریابی رسمیو در گفت‌وگو با «کارنگ» می‌گوید: «حالا هر شرکتی که ثبت می‌شود حتی قبل از اینکه آگهی آن در روزنامه رسمی منتشر شود، اطلاعاتش در رسمیو قابل دسترسی است. همه اوپن‌دیتایی که در ایران منتشر می‌شود، از اطلاعات ثبت شرکت‌ها گرفته تا گمرک و سایر اطلاعات، در پروفایل شرکت‌ها در رسمیو قابل دسترسی است.»

لطفی می‌گوید: «امسال محصول جدیدی رونمایی کردیم که با آن به شرکت‌ها دسترسی داده‌ایم تا خودشان هم بتوانند اطلاعاتی را که روی صفحه وجود دارد کامل‌تر کنند. مثلاً کاتالوگی اضافه کنند یا شبکه‌های اجتماعی و راه‌های ارتباطی را به‌روز کنند. در واقع این محصول جدید به این معناست که ما برای کلیه شرکت‌های ایرانی، سایتی طراحی کرده‌ایم که بدون زحمت و تلاش روی سئو بالا می‌آیند. این کار را فعلاً به صورت محدود به شرکت‌ها عرضه کرده‌ایم که باگ‌های احتمالی آن برطرف شود. بعد از نمایشگاه به صورت عمومی از این محصول رونمایی خواهد شد.»


دید امنیتی در ایران زیاد است


لطفی درباره چالش‌هایی که رسمیو در این چند سال با آنها مواجه بوده بیان می‌کند: «دید امنیتی در ایران بسیار زیاد است. مثلاً به یک اپلیکیشن که برای پرداخت قبض تلفن بدون لاگین کردن طراحی شده بود، با دیده تردید نگاه می‌شد.»

علیرضا لطفی می‌افزاید: «ما یکسری اطلاعات به مردم می‌دهیم که به کمک آن بتوانند کسب‌وکار خود را گسترش دهند. اما فضای کسب‌وکار به شکلی نیست که این امکان جدید پذیرفته شود. گویا ما جلوتر از زمانی که نیاز به وجود بیاید این را طراحی کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم نیازسازی کنیم و این کار بزرگی است. ما برای تحلیل بازار، برای ارتباط B2B، برای واردات و صادرات و… امکانات را در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌ایم. مثلاً یک بانک الان می‌تواند بیاید و محل قرارگیری شرکت‌ها را از رسمیو بگیرد تا بهترین محل را برای تأسیس شعبه جدید انتخاب کند. در واقع بزرگ‌ترین مشکل ما این است که چون صاحبان شرکت‌ها فکر می‌کنند هزینه دستیابی به چنین اطلاعاتی زیاد است، بنابراین خلاقیت نیز برای بهره‌مندی از این اطلاعات شکل نمی‌گیرد. استفاده از این اطلاعات، نیاز به یک فرهنگ‌سازی دارد.»

لطفی با اشاره به اینکه اثرگذاری رسمیو در این سال‌ها اتفاق افتاده است اعلام می‌کند که همین الان بسیاری از افراد وقتی به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی از یک شرکت بوده‌اند، به رسمیو رسیده‌اند. درست است که قبلاً این اطلاعات در روزنامه رسمی هم منتشر می‌شد، اما دسترسی به آن بسیار دشوار بود و کارایی لازم را نداشت.

او با اشاره به اینکه شفافیت برای کسب اعتبار و افزایش آن بین کسب‌وکار‌ها ضروری است، می‌گوید: «حتی چنین مسائل ساده‌ای، هنوز در مراحل اولیه فرهنگ‌سازی هستند و متأسفانه به اندازه کافی روی آنها کار نشده است؛ بنابراین رسمیو هنوز با ایده‌آل خود فاصله دارد که مثلاً یونیکورنی حول‌وحوش رسمیو شکل بگیرد.»


بهره‌مندی از هوش مصنوعی


لطفی درباره چشم‌انداز رسمیو، با توجه به افزایش مشکلات کشور و استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر بیان می‌کند: «ما ناچار شدیم قسمتی از فعالیت‌های خود را متوقف کنیم. مثلاً قسمتی از نیروی انسانی و هزینه‌های خود را کاهش دهیم تا بتوانیم در بازار بمانیم. از طرف دیگر، تلاش می‌کنیم خودمان، خودمان را تقویت کنیم. این تصمیم از یک طرف کار را دشوار‌تر کرده و از طرف دیگر چالش‌های شرکت را بالا برده است. ما با افراد کم و استفاده از فناوری‌های هوشمندتر، توانستیم کار را حفظ کنیم. رسمیو قسمت عمده‌ای از بازاریابی خود را با استفاده از اتوماسیون انجام می‌دهد؛ یعنی وقتی یک نفر وارد سایت رسمیو می‌شود تا زمانی که اولین خرید را انجام دهد، نیازی به پشتیبانی انسانی ندارد. از طرف دیگر، هوش مصنوعی هم در شرکت ما نقش مهمی داشته و در این یک سال چند بار آن را به‌روزرسانی کرده‌ایم.»

او در پایان می‌گوید: «آرزوی ما این است که بتوانیم به بازار کشور‌های همسایه هم دست پیدا کنیم. یعنی یک نیازی در کشور‌های همسایه وجود دارد. این نیاز در شرکت‌های داخلی برآورده می‌شود، اما اتصالی بین آن نیاز و این عرضه وجود ندارد. ما امیدواریم بتوانیم این فاصله را پر کنیم و این یکی از مهمترین برنامه‌های ما برای سال پیش روست.»

به گزارش کارنگ، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی فاینکس (بورس، بانک و بیمه) تا روز جمعه ۱۹ خرداد ادامه دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/phwh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.