رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نیمه پنهان هلث‌تک

آیا فناوری‌های نوین خطر خودتشخیصی را زیاد می‌کند؟

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

اپلیکیشن‌های تشخیصی هوش مصنوعی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این پلتفرم‌ها اغلب با یک متن سلب مسئولیت‌ ارائه می‌شوند؛ مبنی بر اینکه آنها فقط برای ارائه اطلاعات بهداشتی و نه تشخیص قابل استفاده هستند.
فناوری تشخیصی در حال رواج است، به طوری که بسیاری از محصولات هوشمند مصرف‌کننده، مانند ساعت اپل اکنون قادر به جمع‌آوری داده‌های جامع درباره سلامت کاربر هستند، اما بسیاری معتقدند که این افزایش و تسهیل دسترسیِ داده‌های تشخیصی همیشه یک اتفاق مثبت نیست.

این فناوری‌ها ممکن است میل به خود‌تشخیصی را در افراد افزایش دهند. مطالعه‌ای که اخیراً در BMJ منتشر شد، نشان داد که تسترهای کووید ۱۹ در ایالات متحده و بریتانیا نتوانستند علائم کووید ۱۹ شدید، ذات‌الریه باکتریایی و سپسیس را شناسایی کنند و به بیماران حاد توصیه کردند در خانه بمانند و به دنبال درمان فوری نباشند.

محققان به این نتیجه رسیدند که ابزارهای ارزیابی مورد استفاده توسط بیمار، با به تأخیر انداختن ارزیابی بالینی مناسب، پتانسیل بدتر‌ شدن پیامدها را دارند. بر اساس گزارش گلوبال‌دیتا، بازار فناوری پوشیدنی احتمالاً تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۶۴ میلیارد دلار خواهد رسید، اما بسیاری از متخصصان پزشکی در مورد پتانسیل عملی این فناوری تردید دارند.

در حالی که این محصولات مبتنی بر سبک زندگی، ظرفیت ثبت طیف گسترده‌ای از داده‌های کاربر را دارند، مفید‌ بودن این اطلاعات برای شخص کاربر، جای تردید دارد. کووید ۱۹ روند رشد گجت‌های پوشیدنی‌ را تسریع کرده است.

نظرسنجی‌ انجام‌شده توسط مدیکال‌استنفورد نشان داد که استفاده از گجت‌های پوشیدنی‌ بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. پزشکان موافق با فناوری تشخیصی بر این باورند که باید سازوکاری اتخاذ شود تا این فناوری‌ها در کنار یک پزشک و با نظرات او قابل بهره‌برداری باشد تا از خودتشخیصی کاربران تا حد ممکن جلوگیری شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wued
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.