کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هشتمین دوره رویداد اکسپند نورث استار در حاشیه جیتکس 2023 برگزار می‌شود / رویدادی برای درخشش استارتاپ‌ها

رویداد اکسپند نورث استار که قبلاً با نام «جیتکس فیوچر استارز» شناخته می‌شد، یک رویداد استارتاپی است که سالانه در بندر دوبی برگزار می‌شود. اکسپند نورث استار بخشی از نمایشگاه جیتکس گلوبال است و استارتاپ‌ها را در مقابل متخصصان صنعت از بیش از 100 کشور به نمایش می‌گذارد. این رویداد بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و رهبران فناوری را گرد هم می‌آورد و مکانی برای درخشش استارتاپ‌ها و رشد آنها فراهم می‌کند. این رویداد از سال 2016 با عنوان جیتکس فیوچر استارز در نمایشگاه جیتکس شروع به کار کرد و در سال 2021 مرکز تجارت جهانی دوبی اعلام کرد که آن به نورث استار دوبی تغییر نام می‌دهد.

اکسپند نورث استار امسال از 15 تا 18 اکتبر با میزبانی اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی برگزار می‌شود. در طول این چهار روز از بهترین استارتاپ‌ها از سراسر جهان با هدف جذب سرمایه‌گذار و جمع‌آوری سرمایه رونمایی می‌شود. بیش از 70 نفر از بنیان‌گذاران یونیکورن‌های مطرح جهان این استارتاپ‌ها را ارزیابی و نظرات خود را در مورد آنها اعلام می‌کنند.

استارتاپ‌هایی که در این رویداد شرکت می‌کنند از حوزه‌های مختلفی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، تجارت الکترونیک، فین‌تک، هلث‌تک، مارتک، رباتیک، توریسم، نرم‌افزار، اقتصاد خلاق و غیره هستند. لازم به ذکر است که در این رویداد استارتاپ‌های هوش مصنوعی جایگاه ویژه‌ای دارند. این استارتاپ‌ها با شرکت در اکسپند نورث استار نه‌تنها فرصت عرض اندام در برابر سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد را پیدا می‌کنند، بلکه از راهنمایی، بینش و مشورت منتورهای حاضر در رویداد نیز استفاده کنند. به‌علاوه این استارتاپ‌ها فرصت شبکه‌سازی با نهادهای دولتی و شرکت‌ها را نیز پیدا می‌کنند.

در این رویداد 100 استارتاپ، 900 سرمایه‌گذار، هشت استیج و 250 سخنران شرکت خواهند کرد. از جمله سخنرانان برجسته‌ای که در آن شرکت می‌کنند، می‌توان به سباستین بورگت، بنیان‌گذار و مدیرعامل سندباکس؛ فمکه آنا ون زانتن، مدیر گروه فناوری و سرگرمی متا؛ جف مگیونکالدا، مدیرعامل کورسرا و نیک فاستر، مدیر سابق طراحی گوگل ایکس اشاره کرد. برخی از اعضای اکوسیستم نورث اکسپند استار نیز سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، شورای نوآوری اروپا، سعودی آرامکو، مایکروسافت، آژانس تجارت ایتالیا و آریزونا کامرس آتوریتی هستند.

برخی از این استیج‌ها نیز عبارت‌اند از کنفرانس 10x، نورث استار رایزینگ و اسپات لایت استیج. کنفرانس 10x روی سرمایه‌گذاری تمرکز دارد و سرمایه‌گذاران جهانی و منطقه‌ای را دور هم جمع می‌کند. در این کنفرانس در مورد روند سرمایه‌گذاری و آنچه سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند صحبت می‌شود و بنیان‌گذاران یونیکورن‌های مطرح جهان، تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. تیم‌های استارتاپی نیز در مورد استراتژی‌های توسعه و رویکردهای نوآورانه می‌آموزند.

استیج نورث استار رایزینگ بینش‌ها و راهبردهای کاربردی به بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران و تیم‌هایی ارائه می‌دهد که در مراحل ابتدایی‌تر قرار دارند و از تجربه کمتری برخوردارند. این استیج به مخاطبان خود کمک می‌کند پتانسیل رشد بیشتر کسب‌وکار خود را مهیا کنند. محورهای بحث این استیج در مورد یادگیری از شکست، تشکیل تیم و مدیریت فرهنگ شرکت، ایجاد کسب‌وکار در امارات متحده عربی و طرح‌ریزی و رسیدن به اهداف است.

استیج اسپات لایت هم برای رونمایی از جدیدترین بخش‌ها و روندهای استارتاپی طراحی شده است. برخی از محورهای اصلی این استیج فناوری‌های نوین، فناوری‌های تأثیرگذار و فین‌تک هستند. در این استیج هیئت‌هایی از ژاپن، هند، برزیل، آفریقا و امارات حضور خواهند داشت.

در این رویداد مجموعه‌های استارتاپی بزرگی چون آسیا فست و ایندیا سنترال شرکت می‌کنند. آسیا فست بزرگ‌ترین مجموعه استارتاپ‌های پیشرو در آسیاست که بارها برنده جوایزی از مراکز نوآوری شده است. سنترال ایندیا نیز بزرگ‌ترین نمایشگاه استارتاپی هندی است که خارج از این کشور برگزار می‌شود. این مجموعه قرار است کنفرانس‌هایی در زمینه فناوری در هند، تنظیم‌گری، سرمایه‌گذاران و یونیکورن‌های این کشور ارائه دهد.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری در نورث استار 2022 از سه میلیارد دلار عبور کرد و توانست رکورد جدیدی در تأمین مالی منطقه و سرمایه‌گذاری مستقیم دولت ثبت کند. در سال گذشته 56100 نفر از خاورمیانه، 35700 نفر از آفریقا، 34000 نفر از آسیا، 30600 نفر از اروپا و 13600 نفر از آمریکا از این رویداد بازدید کردند. افزون بر این، سال گذشته 2400 جلسه سرمایه‌گذاری بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر برگزار شد. 1200 جلسه خرید هم بین استارتاپ‌ها و شرکت‌ها و دولت شکل گرفت. بیش از 100 استارتاپ موفق به جذب سرمایه از سرمایه‌گذارانی که در این رویداد ملاقات کرده بودند، شدند. 20 استارتاپ هم برنده جایزه دو میلیون‌دلاری در رقابت‌های رویداد اکسپند نورث استار شدند. افزون بر این، 120 استارتاپ بعد از این رویداد دفاتر خود را در امارات متحده عربی افتتاح کردند.

برای پیگیری اخبار و رخدادهای جیتکس 2023 پوشش ویژه رسانه‌ای تیم کارنگ را دنبال کنید. تیم رسانه‌ای کارنگ با حمایت گروه شرکت‌های کهکشان، تاپین و جی‌اس‌اس هر روز مهم‌ترین تحولات این رویداد جهانی را با شما در میان خواهد گذاشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/alqt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.