کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل پادرو به مناسبت روز جهانی پست مطرح کرد / قیمت‌گذاری دستوری شرکت پست اثر مخربی روی مصرف‌کنندگان نهایی دارد

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو در روز جهانی پست اعلام کرد: «ارسال سفارش‌های آنلاین تا ۲۵ درصد از درآمد فروشگاه‌های آنلاین را می‌بلعد.»

پورپزشک ضمن اشاره به بالا رفتن تقاضای خرید آنلاین در ایران و جهان و به تناسب آن افزایش انتظار مشتریان، در خصوص دریافت خدمات و بالا رفتن هزینه‌های لجستیک در پنج سال آینده گفت: «به دلیل قیمت‌گذاری سوبسیدمحور در رابطه با خدمات شرکت ملی پست به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر این صنعت، سیستم پست و لجستیک در ایران فرصت کم‌تری برای رشد و تطبیق خود با شرایط بازار خواهد داشت. در حال حاضر بیش‌تر فروشگاه‌های اینترنتی هزینه تمام‌شده ارسال را کم‌تر از هزینه واقعی محاسبه می‌کنند؛ در واقع تعیین قیمت پایین‌تر برای شرکت‌های پستی موجب افزایش هزینه‌های غیرمستقیم دیگری برای فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود که این هزینه‌ها به دیگر بخش‌های کسب‌وکار نیز نهایتاً تحمیل می‌شود.»

او همچنین بیان کرد: «این افزایش قیمت در سراسر جهان دلایل مشترکی مثل کمبود نیروهای بخش عملیات، گرانی دستمزد نیروی انسانی، هزینه انرژی و انبارش، گرانی مواد اولیه بسته‌بندی، افزایش قیمت سوخت و کمبود راننده و پیک‌های ویژه مرسوله دارد و سیستم پست ایران نیز از این قاعده جدا نیست.»


 قیمت‌گذاری دستوری شرکت پست به ضرر صنعت خدمات پستی است


این در حالی است که بازار خدمات پستی و ارسال خرده‌بار در ایران، به دلیل گستردگی، تنوع سرویس‌ و فراگیر بودن آن، دارای پتانسیل قیمت‌گذاری آزاد است؛ به این معنی که عرضه و تقاضا بتواند مبنای تعیین قیمت نهایی شود. در این روش با توجه به حساسیت ذاتی این بازار به قیمت از سوی بهره‌برداران و مشتریان نهایی، بازار قیمت متعادل را به بهترین نحو و در جهت تأمین منافع ذی‌نفعان خواهد یافت. 

پورپزشک قیمت‌گذاری دستوری در شرکت ملی پست توسط نهاد بالادستی را یکی دیگر از آسیب‌های این صنعت اعلام کرد و در این خصوص گفت: «اگرچه این قیمت‌گذاری با هدف توجه به مصرف‌کننده، موجب پایین نگه داشتن کاذب قیمت‌ها در اکوسیستم پستی کشور شده، اما توازن عرضه و رغبت به توسعه زیرساخت را در بخش خصوصی محدود کرده است. این سیاست‌گذاری در نهایت به ضرر توسعه صنعت پست ایران خواهد شد و ذی‌نفع اصلی این چرخه یعنی مشتری نهایی را از دریافت خدمات مناسب محروم خواهد کرد؛ چراکه در حال حاضر به دلیل قیمت‌های غیرواقعی، سرمایه‌گذاران تصور روشنی از توسعه این حوزه ندارند و حاضر نیستند در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. نهایتاً ورود به بازار لجستیک دیربازده و پیچیده است و این برای بخش خصوصی جذاب نیست.»

پورپزشک معتقد است با وجود افزایش حدود ۴۰درصدی تعرفه‌های پستی، شرکت ملی پست همچنان در حال ارائه خدمات با سوسید است. با یک حساب سرانگشتی هزینه‌های مختلف مثل انبارش، قیمت سوخت یا نیروی انسانی متوجه تنظیم قیمت با سوبسید خواهید شد.

او ادامه داد: «قیمت‌گذاری‌های دستوری در نهایت توقع مصرف‌کننده نهایی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود کسب‌وکارهای آنلاین به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده و اصلی بازار پست در یک رقابت کاذب با شرکت‌های پستی قرار بگیرند. این مسئله باعث می‌شود پلتفرم‌های فروش آنلاین با تقبل هزینه‌های غیرمستقیم که در بخش سربار قرار می‌گیرد، به‌صورت کاذب سعی در کاهش هزینه‌ مستقیم پستی خود داشته باشند. هزینه‌هایی از قبیل تملک یا اجاره فضا در نقاط نزدیک‌تر به مراکز پردازش شرکت‌های پستی، تأسیس یا توسعه ناوگان داخلی و افزایش هزینه حقوق و دستمزد به‌صورت کلی و حتی تقبل حمل مرسولات خود تا مراکز عملیات شرکت‌های پستی که در نهایت تنها به پنهان شدن هزینه مستقیم لجستیک منجر می‌شود و نهایتاً بخش بزرگی از درآمد این شرکت‌ها را می‌بلعد.»

طی سال‌های گذشته،‌ قیمت‌گذاری دستوری برای هزینه‌ خدمات شرکت ملی پست نه‌تنها در نهایت به نفع مشتریان نهایی نشده، بلکه به بازار فروش غیرحضوری نیز آسیب زده است.

به اعتقاد پورپزشک، آزادسازی قیمت‌ها، ایجاد رقابت بین بازیگران اصلی صنعت پست و ارائه خدمات مقایسه و انتخاب از طریق فناوری کمک فراوانی به صنعت پست و البته صنعت مکمل آن؛ یعنی تجارت الکترونیکی خواهد کرد. هدف از تعامل این دو بخش باید ارائه خدمات متناسب با نیاز و هزینه باشد. فناوری‌های مبتنی بر مدیریت منابع مثل پادروپین می‌توانند تا ۲۰ درصد بهره‌وری را افزایش دهند و از هزینه‌ها بکاهند. این کاهش هزینه قطعاً برای ذی‌نفعان اصلی صنعت پست یعنی فروشگاه‌های آنلاین و خریداران نهایی منفعت خواهد داشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fk3k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.