کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هیئت مقررات‌زدایی به طور رسمی ابلاغ کرد / فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو بلامانع است

بعد از مدت‌ها، انتظار پلتفرم‌های حوزه سلامت به پایان رسید و مجوز فعالیت این پلتفرم‌ها در حوزه پخش دارو به تصویب رسید.

در هفتاد‌وهفتمین نشست هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکارها به پلتفرم‌هایی که در حوزه عرضه و پخش دارو فعالیت دارند، اجازه فعالیت رسمی داده شده است. طبق این مصوبه، پلتفرم‌های حوزه سلامت برای دریافت دارو از داروخانه‌های معتبر و رساندن آن به دست مصرف‌کننده نهایی، دیگر نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

پیش از این مصوبه، مجوز پلتفرم‌های حوزه سلامت و دارو در جلسه‌ای با حضور مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلتفرم‌های حوزه سلامت و همچنین نمایندگانی از سازمان غذا و دارو بررسی شده بود.

در جلسه اخیر، در خصوص عرضه دارو توسط پلتفرم‌های حوزه سلامت نتیجه این‌گونه تعریف شد: «فروش غیرمستقیم کالاهای سلامت‌محور (دارو و مکمل) از طریق سکوهای واسط صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو امکان‌پذیر است که با پیاده‌سازی وب‌سرویس سامانه امتا توسط سکو به طور سیستمی کنترل خواهد شد.»

چندی بعد، وزارت بهداشت که در خصوص مواردی چون عرضه دارو،‌ درج آگهی و… از پلتفرم‌های سلامت شکایت کرده بود، شکایت خود را پس گرفت.

بنابر اعلام امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی‌ و دارایی، بر اساس توافق به‌عمل‌آمده، سازمان غذا و دارو تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط، شکایات خود از سکوهای فروش دارو را پیگیری نخواهد کرد.

امیر سیاح طی سخنانی در حاشیه هفتادوهفتمین جلسه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌و‌کار در تشریح مصوبات این جلسه اظهار داشت: «پلتفرم‌ها و سکوهای توزیع دارو از هیئت مقررات‌زدایی خواسته بودند شرایط کارشان قانونمند شود و سازمان غذا و دارو به جای شکایت، وارد فاز تنظیم‌گری و تعیین حدوحدود برای فعالیت آنها شود.»


تدوین دستورالعمل نظارتی توسط سازمان غذا و دارو


اکنون به نظر می‌رسد خبر خوشی که پلتفرم‌های حوزه سلامت مدت‌ها در انتظار شنیدنش بودند، رسیده و طبق این مصوبه، بدون دریافت مجوز جدید می‌توانند به فعالیت خود در حوزه عرضه دارو ادامه دهند.

بخشی از متن نشست هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکارها در حوزه سلامت و دارو:

حکم در خصوص فعالیت سکوها در حوزه عرضه دارو

1. کلیه سکوهای (پلتفرم‌های) دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای
اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از «داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو» به «مصرف‌کننده‌ نهایی» فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.
2. سازمان غذا و دارو مکلف است دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها (برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف‌کننده نهایی) را طی چهار ماه تدوین و ابلاغ کند.
3. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مجوز فروش آنلاین دارو توسط شرکت‌های توزیع‌کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به‌کارگیری خدمات سکوها توسط شرکت‌های توزیع‌کننده را طی چهار ماه ابلاغ کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1rmf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.