کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

واکنش برخی نمایندگان به تصویب طرح صیانت در کمیسیون مشترک / برخی به دنبال حاشیه و بازی با روان مردم هستند

بهناز توحیدی / امروز ۱۷ بهمن بعد از اینکه حسن نوروزی، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی امروز در گفت‌وگو با کارنگ اعلام کرد که طرح صیانت در کمیسیون ویژه تصویب شده، نمایندگان مخالف این طرح معتقد هستند برخی به دنبال حاشیه و بازی با روح و روان مردم هستند و تصویب این طرح وجاهت قانونی ندارد. در این میان البته سخنگوی کمیسیون مشترک تاکید می‌کند که طرح اول باید به صحن بیاید و مجوز بگیرد.


طرح اول به صحن می‌آید


حسن نوروزی به کارنگ گفته بود که طرح صیانت به شورای نگهبان ارسال می‌شود، اما لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک به اعتماد آنلاین گفت که طرح مذکور باید در صحن بیاید و مجوز بگیرد.

او در این مورد گفت: «همان زمانی که شورای عالی فضای مجازی تغییرش داد تصویب شد؛ چون قانون باید ذیل سیاست‌های کلان باشد.»

به گفته سیاهکلی،این طرحی که تصویب شده آن طرح قبلی نیست و به صورت ماهوی تغییر کرده و در حد کمیسیون تنظیم مقررات است.

سیاهکلی اظهار کرد که بر اساس طرحی که شورای عالی فضای مجازی داده، طرح صیانت،کمیسیون تنظیم مقررات را قانونی می‌کند.

آنطور که سیاهکلی می‌گوید برای بررسی این طرح از نظرات ذی‌نفعان و بخش خصوصی هم استفاده می‌شد و از بخش‌های مختلف در جلسات حضور داشتند.

او در واکنش به صحبت‌های حسن نوروزی عضو دیگر کمیسیون صیانت که گفته بود این طرح در روزهای آینده به شورای نگهبان می‌رود،تاکید کرد: «باید حتماً به صحن بیاید.»


تصویب طرح صیانت وجاهت قانونی ندارد


البته همه اعضای کمیسیون مشترک هم موافق این طرح نیستند. غلامرضا نوری‌‌قزلجه، یکی دیگر از اعضای کمسیون مشترک از مخالفان این طرح به اعتماد آنلاین اعلام کرد که آن جلسه حتی حد نصاب ۱۶ نفر را هم نداشت و حضار ۱۴ نفر بودند.

او با اشاره به اینکه آخرین جلسه رسمی کمیسیون حدود یک‌سال قبل برگزار شد و بعد از آن جلسه‌ای برگزار نشد، گفت: «از آن زمان یعنی حدود ۱۱ ماه پیش، کمیسیون مشترکی که به کمیسیون صیانت معروف است، هیچ جلسه رسمی و قانونی نداشته چون بر اساس آیین‌نامه داخلی کمیسیون مشترک که ۶ تا ۵ جلسه صرف تنظیم آن شده، جلسات باید با دعوت قبلی و با حضور ذینفعان، اعم از بخش خصوصی، دولتی، مرکز پژوهش‌ها باشد. همچنین باید خبرنگاران هم حاضر باشند و از وبسایت خانه ملت، هم پخش مستقیم شود؛ اینها همه از جمله شروط اصلی تشکیل جلسات رسمی این کمیسیون است.»

البته به گفته نوری ۲ مرتبه به صورت پیامکی او را به جلسه دعوت کردند: «یکی هفته گذشته بود و دیگری هم حدود ۳۰ تا ۴۰روز قبل. در هر دو جلسه گفتم که این کمیسیون و مجلس آیین‌نامه دارند؛ هر تصمیم و اتفاقی که در مجلس بیفتد باید مبتنی بر آیین‌نامه داخلی مجلس و در کمیسیون‌های مشترک بر اساس آیین‌نامه اختصاصی آن کمیسیون‌ها باشد.»

او درادامه افزود: «در جلسه آخر هم که خلاصه‌ی طرح را آورده بودند، گفتم به محتوا ورود نمی‌کنیم ولی همین جلسه‌ای که گذاشتید، جلسه رسمی برای کمیسیون محسوب نمی‌شود چون آیین‌نامه در آن رعایت نشده و به آن اعتراض کردم.»

نوری اظهار کرد که به اعضای کمیسیون هم گفت اگر چیزی از این جلسه منتشر نشود، من بحثی ندارم اما الان چون اشاره می‌کنند که تصویب شده و در حال ارسال به شورای نگهبان است، دیگر قابل قبول نیست که بخواهند با فشار بر مجلس و شورای نگهبان و جامعه این موضوع را جا بندازند.

عضو کمیسیون مشترک تاکید کرد که آن جلسه نه تعداد حاضرین در رای‌گیری درست بود؛ نه اطلاع‌رسانی‌اش درست بود؛ نه شرایط تشکیل کمیسیون طبق آیین‌نامه مجلس و کمیسیون مشترک درست بود. بنابراین نمی‌توان تصمیمی اتخاد و قانونی تلقی شود.

نوری قزلجه ادامه داد: «من هم مطمئنم هیات رئیسه مجلس اگر تشخیص‌اش بر این باشد که کمیسیون می‌تواند کماکان به کار خودش ادامه دهد، در آن صورت مطمئنا هیات رئیسه، کمیسیون مشترک را مجاب خواهد کرد که جلسه رسمی و قانونی را مطابق آیین‌نامه مجلس و آیین‌نامه کمیسیون مشترک تشکیل دهد و هر محتوا، پیشنهاد و … که وجود دارد، آنجا بررسی شود.»

همچنین جلال رشیدی کوچی، عضو دیگر کمیسیون مشترک و از مخالفان سرسخت این طرح در گفت وگو با ایسنا با اعلام اینکه برخی از دوستان که در کمیسیون مشترک طرح صیانت بودند هنوز در فاز قبلی به سر می برند و دوست دارند همه چیز را به صیانت ربط دهند، گفت: «بنده اصلا چنین چیزی را نشنیدم. اساسا الان طرحی تحت عنوان صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مجلس یا کمیسیون مشترکی برای بررسی طرحی صیانت وجود ندارد.»

به گفته رشیدی‌کوچی برخی از نمایندگان دوستان دارند با پرداختن به حواشی با امنیت روانی جامعه بازی کنند و ایجاد حساسیت کنند.

از نظر عضو کمیسیون مشترک باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا یکسری افراد در تلاش هستند این اقدام را انجام دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/exgz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.