کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات در حاشیه همایش ملی نسل پنجم ارتباطات بیان کرد / در حال واگذاری فرکانس‌های توسعه نسل پنجم اینترنت هستیم

عیسی زارع‌‌پور، در حاشیه همایش ملی نسل پنجم ارتباطات، دلیل عدم توسعه نسل پنجم اینترنت (5G) را مشکلاتی در تأمین امکانات برای اپراتورها معرفی کرد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات درباره اینترنت نسل پنجم در کشور، در حاشیه همایش ملی نسل پنجم ارتباطات و در جمع خبرنگاران توضیح داد: «در حال حاضر نزدیک بیش از ۹۰ درصد از کشور در نقاط شهری تحت پوشش نسل چهارم و چهارونیم هستند و در روستاها هم نزدیک به ۹۳ درصد به نسل سوم و چهارم اینترنت دسترسی دارند.»

زارع‌پور در میان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «دو الی سه محدوده فرکانسی وجود دارد که فرکانس طلایی برای نسل پنجم محسوب می‌شوند و در حال حاضر در آستانه واگذاری یکی از آنها (۳۸۰۰_۳۷۰۰) به اپراتورها هستیم که به‌زودی اعلام عمومی می‌شود.»


نسل پنجم اینترنت آن‌طور که باید پیش نرفت


نسل پنجم اما متناسب با چیزی که باید باشد، پیش نرفته و دلایل مختلفی هم دارد که یکی از آنها تأمین تجهیزات برای اپراتورهاست که کمی با مشکل رو‌به‌رو بوده است. زارع‌پور ضمن بیان این مسئله در ادامه افزود: «از سوی دیگر مدل اقتصادی شبکه به صورتی نیست که اپراتور تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشد. همچنین زیرساخت کشور برای استفاده از نسل پنجم آماده نبود و بی‌تی‌اس‌های نسل پنجم حتماً باید از طریق فیبر نوری متصل شوند و شبکه فیبر نوری در شهرها کامل نیست. ان‌شاءالله با اجرای پروژه فیبر نوری برای نسل پنجم هم آماده خواهیم شد.»

زارع‌پور در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در خصوص اینترنت 5G گفت: «این همایش درباره نسل پنجم اینترنت است و اجرایی شدن تمام این بحث‌ها ناظر بر فراهم کردن یک شبکه پرسرعت و باکیفیت است و یکی از تکالیف جدی وزارت ارتباطات نیز همین است. سند معماری شبکه ملی اطلاعات هدف‌هایی را برای دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت مشخص کرده که از نظر ما باید این کار سرعت می‌گرفت تا مقدمات دسترسی به سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه برای کاربران فراهم شود؛ همان‌طور که اکنون در نقاطی که مجهز به پوشش فیبر نوری شده توانسته‌ایم سرعت تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه را به مردم ارائه دهیم.»


نسل پنجم اینترنت با کاهش تأخیر همراه خواهد بود


امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درباره اینترنت 5G در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات بیان کرد: «حدود ۱۲ سال است که توسعه نسل پنجم موبایل در دنیا آغاز شده است؛ فناوری‌ای که سرعت مناسبی دارد و به صورت عملیاتی حداکثر سرعتی که در این نسل اجرا می‌شود یک تا سه گیگاهرتز است.»

محمدزاده لاجوردی افزود: «در حوزه تعداد کاربران فعال هم در محدوده جغرافیایی به این صورت است که اگر در نسل چهارم در هر کیلومترمربع ۴۰۰۰ گوشی هوشمند را پوشش دهد، در نسل پنجم در هر کیلومتر مربع حدود یک میلیون گوشی هوشمند پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل در حوزه ارتباطاتی مورد استقبال قرار گرفته است.»

لاجوردی در ادامه خاطرنشان شد: «در حوزه تأخیر هم، در واقع تأخیری که در شبکه و دسترسی ایجاد می‌کند، نسبت به فناوری‌های دیگر ممتاز و برجسته است. در حال حاضر در تهران در سرویس‌های داخلی متوسط تأخیر در شبکه ثابت حدود ۱۰ میلی‌ثانیه است. این فناوری وقتی وارد 3G می‌شود و ۱۰ میلی‌ثانیه تبدیل به ۴۰ میلی‌ثانیه می‌شود، فناوری که یک نسل توسعه پیدا می‌کند، این چند میلی‌ثانیه در 4G در تهران به ۳۰ میلی‌ثانیه می‌رسد. اگر ما فناوری نسل پنجم را در کشور توسعه دهیم، این تأخیر در نسل چهارم به ۱۲ الی ۱۳ میلی‌ثانیه کاهش پیدا می‌کند و در واقع نرخ تأخیر نصف خواهد شد.»


فرکانس‌های مورد نیاز توسعه 5G در دست صداوسیما


همان‌طور که اشاره شد به گفته زارع‌پور فرکانس‌های (۳۸۰۰_۳۷۰۰) دو فرکانس مورد نیاز برای توسعه اینترنت نسل پنجم در کشور هستند.

محمد کشوری، مدیر عامل گروه علمی_تحلیلی طیف نیز به تازگی و در نشست خبری برگزاری رویداد هفته ایران دیجیتال به این موضوع اشاره کرده و بیان داشته است: «بسیاری معتقد هستند که شبکه سیار به اندازه کافی توسعه پیدا کرده است. 5G قابلیت‌هایی ازجمله تأخیر کم در کاربردهای صنعتی دارد که اینترنت 4G ندارد و تنها مزیت آن سرعت بالا نیست. نکته دیگر درباره 5G این است که توسعه شبکه آن مدت‌ها به طول خواهد انجامید. برای مثال وزارت ارتباطات هنوز فرکانس ۳۵۰۰ را ارائه نداده و این فرکانس برای توسعه 5G ضروری است. اینترنت 5G ارائه‌شده در واقع پایلوت و موقتی است. اکنون فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ برای توسعه 5G مورد نیاز هستند و با توجه به اینکه این فرکانس‌ها در دست صداوسیماست و دولت نیز رابطه خوبی با صداوسیما دارد، زمان خوبی برای تعیین‌تکلیف این دو فرکانس است.»

به گفته کشوری پیش از این، این دو فرکانس توسط صداوسیما در بخش تلویزیون مورد استفاده بوده، اما اکنون این نهاد از دو فرکانس مذکور استفاده نمی‌کند و بهتر است آن را برای توسعه نسل پنجم اینترنت به کار گرفت.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5qg8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.