کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات: مشکل در یکی از اپراتورها باعث اختلال در اینترنت شد

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت امروز (۲۴ اسفند) اعلام کرده که اختلالی «کوچک» در اینترنت رخ داده که باعث اختلال در اینترنت کشور در ساعاتی پیش شده است. همچنین عیسی زارع‌پور تاکید کرده که این اختلال برعکس قطعی بهمن‌ ماه ربطی به حمله سایبری نداشته است.

عیسی زارع‌پور در این مورد گفت: «افت ترافیکی بود که برطرف شد و ربطی به حمله سایبری نداشت. مشکلی در یکی از اپراتورها بود که برای ۱۵ دقیقه اختلال را به همراه داشت.»

او در مورد اختلال همیشگی در اینترنت اعلام کرد: «وضعیت اینترنت باید ارتقاء پیدا کند، اما در همین یکسال مراجع بین‌المللی نشان داده که سرعت ما افزایش پیدا کرده است. دلیل افت کیفیت هم همانطور که بارها گفتم به خاطر محدودیت‌های اخیر است که باعث افزایش استفاده از فیلترشکن شده که استفاده از فیلترشکن سرعت را کاهش می‌دهد.»

صبح امروز از حدود ۹:۵۶ دقیقه  اختلال‌های گسترده‌ای در اینترنت کشور رخ داد. برخی از سایت‌ها چه داخلی و چه خارجی با اختلال باز می‌شدند یا دسترسی به آنها امکان‌پذیر نبود.

براساس اعلام کارشناسان شبکه دسترسی به برخی دیتاسنتر‌ها هم در این ساعات امکان‌پذیر نبود و اختلال‌های شدیدی نیز روی درگاه‌های پرداخت ایجاد شده بود. حالا وزیر ارتباطات اعلام کرده این اختلال‌های به گفته او کوچک برطرف شده است.

همچنین زارع‌پور در مورد وضعیت پلتفرم‌های داخلی اعلام کرد که وضعیت آنها هم روبه بهبود است و آنها روزانه ۱۰ میلیون نفر را میزبانی می‌کنند که این برای اولین‌بار در کشور رخ می‌دهد.

به گفته او در حال‌حاضر وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی دست کمی از نرم‌افزارهای خارجی ندارد و برخی پلتفرم‌های داخلی قابلیت‌هایشان به مراتب بیشتر از خارجی‌هاست.

او در مورد اختلال‌ها و همگام‌سازی کند در پیام‌رسان‌های بومی گفت: «چنین چیزی نیست و این هم‌گام سازی کمتر از چند ثانیه طول می‌کشد، این وضعیت در مورد پیام‌رسان‌های خارجی هم به همین صورت است. خودمان نباید خودمان را تحقیر کنیم، واتس‌اپ هم چندی پیش اختلال داشت و این طبیعت کار این پلتفرم‌ها است.»

زارع‌پور ادامه داد: «روند کلی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی روبه رشد است و این پیام‌رسان‌ها روزانه ۱۰ میلیون نفر را میزبانی می‌کنند که این اتفاق بزرگی در کشور است، تا به حال ما چنین تجربه‌ای را در کشور نداشتیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/p52s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.