کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

معاون امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی: طرح شکایت بین‌المللی از پلتفرم‌های فیلتر شده آماده است

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی اعلام می‌کند که مستندات لازم برای طرح شکایت در مورد رفتار‌های دوگانه پلتفرم‌های فیلترشده در کشور آماده شده و آنها در حال پیگیری این شکایت‌اند.

قاسم خالدی در حالی طرح شکایت علیه پلتفرم‌های خارجی در مجامع بین‌المللی را مطرح می‌کند که هنوز متا بعد از گذشت بیش از ۳ ماه از مطرح شدن نامه مرکز ملی فضای مجازی به این شرکت برای معرفی نماینده مسئول در کشور به آن پاسخ نداده است.

با این حال خالدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن اعلام شکایت بین‌المللی از پلتفرم‌های مسدود شده گفته است که آنها خواهان تعامل با پلتفرم‌های خارجی هستند، اما این پلتفرم‌ها نباید با ایران رفتار دوگانه داشته باشند و باید قوانین خودشان را در قبال ایران رعایت کنند و آن را به رسمیت بشناسند.

خالدی با انتقاد به اینکه پلتفرم‌های خارجی قوانین خودشان در کشور ایران را رعایت نمی‌کنند گفت: «این سکوها طبق قوانین خود هم با ما رفتار نکردند چه در حوزه جرایم عمومی چه در جرایم سایبری، تروریسم و… قوانین خود را هم در کشور ما رعایت نکردند؟»

او با اشاره به طرح شکایت از این پلتفرم‌های خارجی ادامه داد: «در رابطه با طرح شکایت بین المللی باید بگویم که مستندات اش جمع آوری و طرح شکایت آماده شده است تا بتوانیم در این زمینه حقانیت خودمان را در اینکه سکوهای خارجی با ما رفتار دوگانه دارند در حوزه بین الملل به اثبات برسانیم. ما شکایت خود را از سکوهای خارجی مسدود شده حتماً پیگیری خواهیم کرد.» او تاکید کرده که همه این کارها نافی اینکه آنها با این پلتفرم‌ها خواهان تعامل هستند، نیست.


از مرحله کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی گذشته‌ایم


معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی همچنین در این گفت‌وگو از رشد پلتفرم‌های داخلی بعد از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ گفته و اینکه دیگر از مرحله کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی عبور کرده و در مرحله تثبیت قرار داریم.

به باور او بعد از فیلتر این پلفترم‌های خارجی نه تنها با تجربه ناکامی به خاطر وجود پیام‌رسان‌های داخلی مواجه نشدیم که حالا سکوهای داخلی با ارائه خدمات قابل رقابت توانسته‌اند کاربران زیادی را به سمت خود جذب کنند.

خالدی در این مورد گفت: «امروز دیگر نگران اینکه این سکوها می‌توانند خدمات اولیه یک پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی را ارائه دهند یا نه نیستیم. دغدغه امروز این است که آیا آنها می‌توانند توان خود را ارتقا دهند و کیفیت خدمات را افزایش دهند و پا به پای رقبای خارجی، سرویس‌های جدید ارائه دهند یا نه.»

او ادامه داد: «امروز برخی پیام‌رسانها توانسته اند میلیون‌ها کاربر و پیام و حجم تبادل اطلاعاتی چند برابر قبل را مدیریت کنند. همچنین قرار بود پیام‌رسانها از سرورهای قبلی کوچ کنند به سمت زیرساخت ابری تا قدرت و سرعت بیشتری داشته باشند و اکنون این اتفاق افتاده است.»

خالدی در مورد آخرین آمار استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هم اعلام کرده که براساس آخرین آمار دریافتی مورد تأیید ایتا بیش از ۱۳ میلیون، سروش پلاس ۵ و نیم میلیون، بله ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار، روبیکا بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد. به باو او این آمارها نشان می‌دهد سکوهای داخلی به مرحله‌ای رسیده‌اند که به آن مرحله تثبیت می‌‌گویند.


فیلترینگ باعث کاهش استفاده از پلفترم‌های خارجی شد


درحالی خالدی از رشد استفاده از پیام‌رسان‌های بومی ابراز خشنودی می‌کند که این آمار در شرایط فیلتر دو پلتفرم محبوب کاربران ایرانی یعنی اینستاگرام و واتس‌اپ به دست آمده است.

خالدی در پاسخ به این سوال که چگونه در شرایط فیلترینگ می‌توان روی این آمار حساب کرد گفت:‌ «این قابل نفی نیست که باید این مهاجرت بر اساس انتخاب کاربر شکل بگیرد تا پایداری بیشتری داشته باشد. تجربه ثابت کرده ما هر بار سرویسی راه اندازی کردیم که به کاربر ایرانی خدمت خوبی را ارائه کرده موفق شده ایم و کاربر ایرانی آن را انتخاب کرده. بین سکوی خارجی و ایرانی با کیفیت نزدیک حتماً کاربر ایرانی سکوی ایرانی را انتخاب می‌کند.»

همچنین او در مورد نقش مسدودسازی سکوهایی مانند اینستاگرام و واتساپ در کاهش اثرگذاری و انتشار محتوا علیه کشور و اینکه فیلترینگ میزان فعالیت کاربران ایرانی در این سکوها را کاهش نداده توضیح داد: «این درست نیست. ما با سکوهایی مواجه هستیم که بیش از ۶۰ درصد از فعالیت‌هایشان رباتیک است. در کنار این سکوهای داخلی داریم که از بات یا ربات به صورت عمومی استفاده نمی‌کنند و اکانت‌ها و آمارهایشان واقعی است. گزارش استانفورد نقش سنتکام را در زمینه فعالیت علیه جمهوری اسلامی در یک برنامه ۵ ساله به روشنی اعلام می‌کند. از ایجاد اکانت‌های موافق و مخالف نظام برای تفرقه افکنی گرفته تا تولید حجم عظیم شایعه و اخبار جعلی.»

او ادامه داد: «این حجم استفاده از بات و ربات نشان دهنده توفیق پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی است. این یعنی سکوهای خارجی تلاش می‌کنند به این وسیله خود را به سطح قبل از مسدودسازی برسانند.»

خالدی با تاکید اینکه پس از فیلترینگ فعالیت واقعی در سکوهای خارجی کاهش یافته گفت: «باید بپذیریم که ما با یک جنگ مواجهیم. جنگی که یک طرف اعمال حاکمیت پلتفرمی می کرده و ما الان این موضوع را به چالش کشیده ایم. بیشترین حجم کاهش ترافیک هم در این مدت مربوط به اینستاگرام بوده است، به دلیل اینکه اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که تا قبل از مسدود سازی سهم عمده‌ای از ترافیک خارجی ما را به خود اختصاص داده بود.»


آمار کسب‌‌وکارها از ضرر فیلترینگ واقعی نبود


به دنبال محدودیت اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ تا کنون گزارش‌های مختلفی از خسارت به کسب‌وکارها به دنبال این اتفاق منتشر شده است، اما حالا معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی این آمار را واقعی نمی‌داند.

او در این مورد گفت: «حتماً عده بابت این فیلترینگ زیادی متضرر شدند. برای ما در مرکز ملی فضای مجازی کم این ضرر هم زیاد است ما و دولت خود را موظف کردیم که شرایط را برای فعالیت آنهایی که متضرر شدند در سکوهای داخلی فراهم کنیم. در خصوص آمار واقعیت این است که تقریباً می‌توانم بگویم که اکثر گزارش‌هایی که در این زمینه ارائه شد واقعی نبود. این حجم عملیات روانی که در بحث کسب و کارها شکل گرفت واقعیت نداشت.»

او ادامه داد:‌ «شاید بتوان گفت از سهم حدود ۴.۵ تا ۶.۵ درصدی (در این موضوع اختلاف نظر ناشی از تعریف اقتصاد دیجیتال وجود دارد) اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور پنجاه درصد متعلق به اقتصاد شبکه است که یک سوم اقتصاد شبکه، اقتصاد اینستاگرام بود.همه اینها در حالی است که بعد از مسدودسازی مراجعه به سکوهای داخلی کسب و کار با رشد مواجه بوده است. الان تقریباً همه پیام‌رسانها نیز قابلیت کسب و کار را ایجاد کرده‌اند.«

به گفته او در برآورد اولیه تقریباً بیش از ۲۵ درصد کسب و کارهای کشور  که از اینستاگرام به سکوهای داخلی مهاجرت کرده‌اند فعال و صاحب درآمد شده‌اند. در این مقطع زمانی و در عرض چند ماه این عدد رشد خوبی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3u25
1 نظر
  1. علی می گوید

    درود کو نظر مات؟

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.