کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزارت کشور فیلتر کامل فضای مجازی را تکذیب کرد

وزیر کشور اعلام کرده که فضای مجازی به طور کامل فیلتر می‌شود؛ هرچند دشمنان در دستور کار خود ساخت فیلترشکن‌ها را دارند.

با این حال این خبر دقایقی بعد در اطلاعیه وزارت کشور تکذیب شد.

احمد وحیدی، چهارشنبه (۲۴ آذر) در جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه خراسان جنوبی از کنترل فضای مجازی گفته و اینکه اگر این فضا کنترل نشود، جوانان زیادی قتل عام می‌شوند.

آن‌طور که تسنیم گفته، وزیر کشور در این مورد گفته است: «اگر فضای مجازی کنترل نشود، بسیاری از جوانان را قتل عام خواهند کرد و روح و فکر و ذهن مردم را خراب می‌کنند و این یک جنایت بزرگ است. جنایت علیه بشریت از این مهم‌تر نیست که انسان‌ها را از هویت خود خارج می‌کند و تمام پول بسیاری از رسانه‌های مزدور را سعودی‌ها می‌دهند‌.»

همچنین وحیدی در پایان گفته است که فضای مجازی به طور کامل فیلتر می‌شود؛ هرچند دشمنان در دستور کار خود ساخت فیلترشکن‌ها را دارند.

اما دقایقی بعد مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای که در اختیار برنا قرار داد، این نقل قول رسانه‌‌ای را تکذیب کرد.

طبق این اطلاعیه «وزیر کشور در هیچ کدام از صحبت‌های خود بحثی درباره فیلترینگ فضای مجازی مطرح نکرده و این نوع اظهار نظرها در راستای خبرسازی‌ها و نقل‌‌قول‌‌سازی‌هایی است که در جنگ رسانه‌ای هفته‌های اخیر به طور مستمر شاهد آن هستیم.»

با این حال اخیراً محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه امام صادق اعلام کرده بود اگر قرار باشد شرکت‌های خارجی قوانین ایران را نپذیرند، باید به لحاظ فنی کاری صورت بگیرد که این شبکه کاملاً بسته شود.

فعالیت پلتفرم‌های خارجی و پذیرش قوانین ایران در چند ماه گذشته مورد توجه بسیاری از مقامات حاکمیتی و دولتی بوده است. هفته پیش مرکز ملی فضای مجازی در نامه‌ای به مارک زاکر‌برگ، مدیر متا اعلام کرد طی ۱۰ روز یک نماینده مسئولیت‌پذیر در ایران معرفی کند تا سیاست‌های ایران را در فضای مجازی این شرکت اجرا کند؛ هرچند حالا مشخص شده متا حاضر به هیچ مذاکره‌ای با ایران نیست.

محدودیت اینترنت در بیش از دو ماه اخیر خسارات جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارها زده است. برای نمونه در آخرین مورد، اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده بود فیلترینگ و محدودیت اینترنت در چند هفته گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای آنلاین زیان زده است.

از سوی دیگر طبق داده‌های منتشرشده از سوی top10vpn، خسارات مالی ناشی از خاموشی‌ها و محدودیت‌های اعمالی دولت ایران، چیزی حدود 210.3 میلیون دلار بوده است. تعدیل و مهاجرت نیروی انسانی از دیگر خسارت‌های محدودیت بیشتر از ۸۰روزه در ایران است. از زمان شروع اختلال و محدودیت‌های اینترنتی، صنعت دیجیتال ۲۹ درصد کاهش حجم استخدام را تجربه کرده است. در این بین البته شرکت‌های فعال در حوزه رسانه بیشترین ضربه را دیده‌اند؛ چرا که با کاهش ۵۸درصدی حجم استخدام روبه‌رو بوده‌اند. اگرچه این آمار از سوی دولت و مرکز ملی فضای مجازی، غیرواقعی و بزرگ‌نمایی‌شده اعلام می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hajt
2 نظرات
  1. سیدرضا می گوید

    کاش بجای فیلتر فضای مجازی بخاطر افشای حقیقت و دزدی و رانت و اختلاس مسولین،دست دزدان و غارتگران بیت المال که نود درصد از خود مسولین و فرزندانشان هستند را قطع میکردید که محتاج نان شب نشویم،گیریم مارا خفه کردید،جواب خداوند و خون شهدا را چه میدهید،ننگ برشما خاعنین و مال مردم خورانی که لیاقت خدمت به مردم که بزرگترین افتخار است را ندارید،وای برشما که عذاب الهی درانتظارشماست،خداوند متعال ازحق خودش میگذرد اما از حق الناس خیر.

  2. مرتضی می گوید

    فیلتر کنید فقط به کسب وکار مردم آب نرسد چه اشکال دارد

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.