کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پاسداشت بهروز فردوس که ماموت را برند آشنای جاده‌ها کرد

تحلیلی کوتاه درباره اهمیت پرورش نسل‌های آینده در کسب‌وکارهای خانوادگی

بهروز فردوس درگذشت. بنیان‌گذار گروه ماموت؛ یک هلدینگ بزرگ صنعتی که جاده‌های ایران با نام و نشانش آشنا بودند، حالا مرد شماره یک خود را از دست داده است. یکی از مردان جریان‌ساز و نامدار صنعت کشور چهره در نقاب خاک کشید. ماموت را می‌توان یکی از برندهای خوش‌نام صنعت خودروسازی کشور دانست.

شرکتی بزرگ که کارش را با تمرکز بر ساخت تریلر و واردات خودرو در سال‌های اخیر چنان گسترش داده بود که امپراتوری صنعتی آن حتی برای تحریم‌کنندگان اقتصاد کشور هم یک گزینه جذاب شده بود. بهروز فردوس کسب‌وکار ماموت را که به شکل خانوادگی اداره می‌شد به جایگاه بزرگی در صنعت کشور رساند.

کسب‌وکاری که یکی از بخت‌یاری‌هایش شاید این باشد که توانسته نسل دوم مدیران خود را از درون خانواده فردوس پرورش دهد. موضوعی که معمولا در بیزینس‌های خانوادگی ایران چندان معمول نیست و به همین دلیل هم این دست کسب‌وکارها بعد از مرگ یا خروج بنیان‌گذار اولیه آن از شرکت، دچار چالش‌های عدیده می‌شوند و در نهایت به سوی رکود و تعطیلی حرکت می‌کنند.

اما ماموت همانند گلرنگ یا شاید قوی‌تر از آن، مدیرانی از دل خانواده فردوس دارد و این برای یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های صنعتی ایران که چند سالی است وارد حوزه اقتصاد نوآوری هم شده و روی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مختلفی در نقش وی‌سی سرمایه‌گذاری کرده، آینده روشن‌تری را ترسیم کند.

اما چرا نسل‌های دوم و سوم بیزینس‌های خانوادگی مهمند؟ وقتی در لیست کسب‌وکارهای بزرگ و ثروتمند آمریکایی جست‌و‌جو کنید، نام سه خانواده در آن بسیار برجسته است. خانواده والتون که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت هستند و سه نسل مدیریت آن توانسته این خانواده را در رده ثروتمندترین خانواده جهان بنشاند.

خانواده که مالک برند نفتی کخ و خانواده مارس مالک برند شکلات مارس هم داستان‌های مشابهی دارند. با این تفاوت که خانواده مارس پنج نسل است که مدیرانش را از دل خود پرورش داده و این شرکت بزرگ را به پیش رانده است.

دست به دست شدن برندهای بزرگ خانوادگی در ایران، جز در یکی دو مورد هنوز نتوانسته به رکوردهایی چون نسل سوم و چهارم برسد. عارضه‌ای که باعث می‌شود تلاش‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکارها در ایران معمولا با یک جوانمرگی «یک‌نسلی» روبه‌رو شود و برندهای ریشه‌دار در تاریخ صنعت و فناوری کشور شکل نگیرد.

برندهایی که با یک نام گره می‌خورند و با او رشد می‌کنند و با مرگ یا بازنشستگی‌ بنیان‌گذارش به سراشیبی سقوط می‌افتند، یکی از ضعف‌های صنعت و اقتصاد کشور هستند. همزمان با گرامی‌داشت نام و یک عمر تلاش‌گری بهروز فردوس که برندی چون ماموت را برساخت، خرسندیم که نسل دوم مدیران این شرکت به‌ویژه در اقتصاد نوآوری راه این مرد را و مسیر سازندگی‌اش را ادامه خواهند داد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qqq9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.