کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پایان کار ماوس و صفحه‌کلید / درباره فناوری‌های نه‌چندان قدیمی که به‌زودی کنار گذاشته خواهند شد

زندگی روزمره ما به لطف پیشرفت فناوری هر دهه تغییر می‌کند. از اختراع GPS گرفته تا تلفن‌های هوشمند، فناوری پیوسته در حال پیشرفت است و به بخشی از زندگی روزمره بسیاری از افراد تبدیل شده است. با این حال نوآوری‌ها به کمتر شدن کاربری یا ارزش برخی فناوری‌ها منجر می‌شود. مثلاً با بهبود فضای ذخیره‌سازی ابری ممکن است دیگر به ذخیره‌سازهای USB نیازی نباشد.

پیش‌بینی می‌شود در نهایت فضای ابری همه نیاز ذخیره‌سازی داده‌ها را پاسخ دهد و حافظه از نوع فلش را در آینده نزدیک از دور خارج کند. امروزه فضای ذخیره‌سازی ابری به دلیل مزایای فراوانی مانند ظرفیت نامحدود و افزایش امنیت به شکلی شتابان در حال تبدیل شدن به یک رقیب برتر برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده‌هاست.

روشنایی هوشمند نیز می‌تواند آینده روشنایی در خانه‌ها را شکل دهد. گفته می‌شود «کلیدهای روشنایی فعلی با روشنایی هوشمند و دستیارهای صوتی فعال مانند الکسا، گوگل‌هوم و سیری جایگزین خواهند شد. روشنایی هوشمند نه‌تنها راحت‌تر است، بلکه می‌تواند در مصرف انرژی کارآمدتر باشد. کاربران به جای حرکت دادن یک کلید استاندارد می‌توانند نور را بر اساس در دسترس بودن نور روز، نور محیط و حضور در محیط در گوشی هوشمند خود تنظیم کنند.

فناوری اسکن ایمن نیاز به پول نقد و صندوق فروشگاهی را از بین می‌برد. پیش‌بینی می‌شود تا 20 سال دیگر فناوری جدید قادر به کاهش سرقت باشد و نیاز به پرداخت نقدی را به شکل بنیادین از بین ببرد. این زمانی است که می‌توانید به یک فروشگاه بروید، همه اقلامی را که می‌خواهید بردارید و سپس آن را ترک کنید؛ در هنگام خروج نوعی دستگاه اسکن مشخص می‌کند آیا شما پول کافی برای پرداخت هزینه کالاهای برداشته‌شده را دارید و اگر چنین باشد، از حساب شما برداشت می‌کند.

محبوبیت پخش آنلاین می‌تواند مسیر کنار گذاشتن تلویزیون کابلی را به‌خوبی هموار سازد. بنا بر گزارش شرکت پژوهشی ای‌مارکتر، در ایالات متحده تعداد افرادی که در پایان سال 2018 استفاده از تلویزیون کابلی یا ماهواره‌ای خود را قطع کرده‌اند، حدود 33 میلیون بزرگسال بوده که نسبت به 24.9 میلیون نفر سال 2017 افزایش نشان می‌دهد. این روند رو به افزایش ادامه خواهد داشت، زیرا پخش آنلاین همچنان جایگزین بسته‌های تلویزیون کابلی سنتی می‌شود.

امکان دارد در پاسخ به نیاز برای رهایی از مشکل داشتن ده‌ها رمز عبوری که هرگز نمی‌توانید به خاطر بسپارید، از راه جایگزین Touch ID استفاده شود. این فناوری پیش از این از سوی اپل و سامسونگ پیاده‌سازی شده و شکل جدیدی از شناسایی و گواهی کاربران است که از اثر انگشت یا شکل صورت به جای رمز عبور استفاده می‌کند. این تنها آغاز احراز هویت بیومتریک است و برخی از کارشناسان فناوری پیش‌بینی می‌کنند روش ورود/گذرواژه برای امنیت نهایی و دسترسی راحت کاربر توسط شیوه‌های بیومتریک کنار زده می‌شود.

ممکن است واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به کنار گذاشتن ماوس رایانه بینجامد. با اختراع ترک‌پد Trackpad و صفحه‌نمایش لمسی، استفاده از ماوس‌های رایانه‌ای سنتی کاهش یافت، اما نیاز به آن هنوز به طور کامل برطرف نشده، ولی پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دهه 2020 فناوری‌های جدید کنترل حرکات آزاد در هوا (Open-air Gesture Control) جایگزین ماوس و شاید صفحه‌کلید شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ebcj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.