کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تعلیق حکم عدم همکاری شرکت‌های هواپیمایی با پلتفرم‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما

دستور منع فروش آنلاین بلیت هواپیما تعلیق شد. پیش از این سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده بود بر اساس آنچه دستور دادستانی بوده است شرکت‌‌های هواپیمایی حق همکاری با ۱۳ پلتفرم فروش آنلاین بلیت هواپیما را ندارند.

اما ۲۸ اسفندماه سازمان هواپیمایی کشور در یک نامه به تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی اعلام کرد دستور دادستانی مبنی بر ممنوعیت فعالیت‌شان با ۱۳ پلتفرم آنلاین فروش بلیت به حالت تعلیق درآمده است. بر اساس این نامه، محدودیت‌های فروش بلیت هواپیما تا ۱۷ فروردین‌ماه به حالت تعلیق درمی‌آید.

دادستانی کل استان تهران روز ۲۷ اسفندماه ۱۳ پلتفرم آنلاین فروش بلیت هواپیما را گران‌فروش معرفی کرده بود و در نامه‌ای از شرکت‌های هواپیمایی خواسته بود با این پلتفرم‌‌ها همکاری نکنند. علی‌بابا، فلای‌تودی، فلایتیو، مستربلیت، سفرمارکت، اسنپ‌‌تریپ، سایناگشت زورق، چارتر ۷۲۴، جهان‌پرواز دزفول، مقتدر سیر ایرانیان، آنی‌تیکت، tixcharterr و parvaz747 پلتفرم‌های مذکور بودند.

اما امروز بنابر آخرین نامه مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی، اعلام شده است که در پی مذاکرات و توافقات انجام‌شده با معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ (ویژه فرودگاه‌های تهران) دستور منع همکاری با این پلتفرم‌های آنلاین بلیت به حالت تعلیق درآمده است.

گفتنی است پیش از این نامه نیز جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفته بود: «سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ویژه فرودگاه‌های تهران، فهرست هشت سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما را جهت صدور دستور انسداد و مسدود کردن درگاه ارسال کرده است.»

او همچنین عنوان کرده بود که نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشوری بر روند فروش بلیت هواپیما در تمامی بخش‌ها ازجمله اینترنتی در این ایام تشدید شده و اجازه تخلف به هیچ‌یک از آژانس‌ها یا سایت‌های فروش بلیت داده نمی‌شود.

البته لازم به توضیح است که پلتفرم‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما همواره خود را به‌عنوان یک واسط فروش معرفی می‌کنند. پلتفرم‌ها همیشه اعلام کرده‌اند که قیمت بلیت فروش‌رفته آنها توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود و آنها نقشی در قیمت‌گذاری ندارند.

همچنین دولت درصدد است برای ساماندهی بازار فروش بلیت هواپیما و جلوگیری از گران‌فروشی، یک سامانه فروش دولتی راه‌اندازی کند؛ این در حالی است که فعالان این حوزه دلیل گران بودن بلیت هواپیما را نرخ‌های دستوری و تعداد محدود پروازها می‌دانند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0gap
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.