کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیتمکس در مورد کاربردهای بلاکچین / چه زمانی بلاکچین به صورت کامل در زندگی مردم نفوذ می‌کند؟

جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره صرافی «بیتمکس» در رویداد ۹ ژانویه و در استودیو راه‌کار، به بررسی بلاکچین و کاربردهای آن در زندگی روزمره پرداخت. او درباره این موضوع که تا چه اندازه و چه زمانی می‌توانیم از بلاکچین در زندگی روزمره خود استفاده کنیم توضیح داد: «به منظور بررسی این موضوع، باید یک مقایسه با تکنولوژی‌هایی که به مرور آمده و اکنون به صورت کاربردی در زندگی روزمره ما استفاده می‌شود، انجام شود. به‌عنوان مثال، زمانی که اینترنت آمد، فرض کنید همان اوایل به شما گفته می‌شد که قرار است تاکسی خود را از طریق اینترنت بگیرید. شاید شما در آن زمان فکر می‌کردید که آن فرد از سلامت روانی برخوردار نیست، زیرا هنوز بستر لازم برای انجام این کار فراهم نبود.»

او در این‌باره ادامه داد: «اما بلاکچین از آنجا که از انتهای ماجرا وارد شد؛ یعنی بیت‌کوین ابتدا به صورت یک کسب‌وکاری که قرار بود به فرآیند مالی آن منتهی شود آمد و از زیرساخت ایجاد کردن گذر کرد. فردی که مفهوم بیت‌کوین را ایجاد کرد، شاید دلیل آن خود بیت‌کوین بوده، نه‌اینکه نیت آن تکنولوژی‌های دیگر بلاکچین باشد. از راه‌اندازی بیت‌کوین تا اتریوم حدود پنج، شش سال طول کشید و اعلام شد که قراردادهای هوشمند نیز می‌توانند روی بستر بلاکچین اتفاق بیفتند و برنامه‌های غیرمتمرکز نیز خود را در بستر بلاکچین مطرح کنند.»


بلاکچین و سوداگری در مباحث مالی


جواد بهره در مورد کاربردهای بلاکچین اظهار کرد: «شاید کاربرد اولیه بلاکچین، بحث مالی آن و انتقال پول بدون واسطه بود. شاید خود بیت‌کوین هم با چیزی که ابتدا در نظر داشت فاصله گرفته باشد و شما بیت‌کوین را به‌عنوان پول شناسایی نکنید، بلکه آن را به‌عنوان ذخیره ارزش بشناسید. حس سوداگری که در مباحث مالی وجود دارد، باعث شد پروژه‌های زیادی در چند سال اخیر راه‌اندازی شوند و فقط باعث پر و خالی کردن جیب عده‌ای باشند و کاربرد واقعی نداشته باشند. در حال حاضر، تنها چهار تا پنج درصد از مردم سراسر جهان با کریپتو برخورد داشته‌اند و این امکان هنوز از نظر زیرساختی وجود ندارد که مردم به صورت روزمره از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنند، زیرا این موضوع مستلزم این است که شما بتوانید به بستری که تمام مسئولیت آن با خودتان است، اعتماد کنید.»


کاربرد بلاکچین در صنایع مختلف


رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیتمکس با اشاره به اینکه در مرحله اول باید زیرساخت‌های توسعه بلاکچین ایجاد شود، خاطرنشان کرد: «مثال اینترنت را به این منظور زدم که زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهایی که باعث شد اینترنت بتواند به صورت گسترده در دنیا استفاده شود و روی آن به‌تدریج نرم‌افزارها قرار بگیرند، حدود ۲۰ سال طول کشید و سپس به‌تدریج در اوایل سال ۲۰۰۰ استفاده قابل توجه از اینترنت و به وجود آمدن استارتاپ‌ها انجام شد. نمی‌توانید در حالی که خانه شما هنوز ساخته نشده، تصمیم بگیرید چه تابلویی روی دیوار آن نصب کنید.»

او در مورد استفاده از بلاکچین در صنایع مختلف عنوان کرد: «بلاکچین در حوزه‌های زنجیره تأمین، دیفای، بانکداری و غیره می‌تواند استفاده شود، اما هنوز زیرساخت‌های آن به اندازه کافی ایجاد نشده است. این زیرساخت‌ها باید به اندازه‌ای ایجاد شود که بتواند ساده‌سازی در تجربه کاربر را نیز انجام دهد.»

جواد بهره در خصوص زمان دستیابی به این زیرساخت‌ها بیان کرد: «ماهیت این بازار طبق یکسری سوداگری در حال شکل‌گیری است و به جای اینکه طرف کسب‌وکاری و کاربردپذیری بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بیشتر به طرف مالی و درآمدزایی آن توجه می‌شود. پس ابتدا این فرهنگ باید تغییر کند. این فرهنگ با ورود شرکت‌ها و پول هوشمند در این اکوسیستم به‌تدریج شکل خواهد گرفت.»


ورود شرکت‌ها به حوزه بلاکچین و رمزارزها


او با اشاره به اینکه در حال حاضر در جهان با آمدن ETFها، پول‌های سازمانی به این سمت سرازیر می‌شود، گفت: «این کاربرد توجه به سایر تکنولوژی‌ها را هم جلب می‌کند. به نظر من شاید اکنون زمان مناسبی برای این موضوع نیست که به صورت مستقیم سراغ غیرمتمرکز شدن برویم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در اکوسیستم بلاکچین به وجود آمد، افرادی بودند که کاملاً به صورت غیرمتمرکز فکر می‌کردند. همان‌طور که گفته شد، تنها چهار درصد از مردم سراسر جهان با رمزارزها برخورد داشته‌اند و از این رقم، تنها ۱۰ درصد از آنها به غیرمتمرکز بودن کامل اعتقاد دارند. این ۱۰ درصد در حال حاضر جلوی همه‌چیز را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند اتفاق درستی در این حوزه بیفتد.»

رئیس هیئت‌مدیره بیتمکس در ادامه توضیح داد: «شاید با آمدن وی‌سی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که بخشی از آنها در فضای متمرکز و بخشی در فضای غیرمتمرکز باشد، از تکنولوژی قرارداد هوشمند برای بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه متمرکز و اپلیکیشن‌های روزانه مردم می‌‌افتد، بتوان استفاده کرد. به‌عنوان مثال، تکنولوژی NFT تا چه اندازه می‌تواند در بحث بازاریابی مفید باشد. شما می‌توانید از تکنولوژی NFT برای توکن‌گیت کردن چیزی استفاده کنید؛ یعنی اگر شما یک دارایی در اختیار دارید که در فضای دیجیتال تعریف شده و قابل انتقال است و به شما در زندگی واقعی و وب ۲ مزیت می‌دهد، بتوانید به صورت NFT خریدوفروش کنید.»

او در مورد این موضوع که ما در بحث بلاکچین و دارایی دیجیتال با موج‌های متعددی همراه هستیم و پس از آنها مشاهده می‌کنیم که اتفاق خاصی نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: «هر کدام اثری بر جای می‌گذارد. ابتدا که آلت‌کوین‌ها روی بستر اتریوم آمدند، بسیاری از مواردی که در سال ۲۰۱۷ به وجود آمدند، یکی دو سال بعد از بین رفتند، اما اثری باقی گذاشتند که امکان ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز روی بستر قرارداد هوشمند و روی بلاکچین‌هایی مثل اتریوم وجود دارد. بلاکچین‌های دیگر را می‌توان به‌عنوان شبکه‌های بانکی مختلف در نظر گرفت که می‌توانند روزی با هم در تعامل باشند. درست است که NFT در ابتدا با هایپ قابل توجهی مواجه بود، اما شما اکنون می‌توانید بسیاری از دارایی‌هایی که ایجاد می‌شود را به این صورت تهیه کنید. برای مثال، شما مشتری رتبه بالای یک فروشگاه هستید. این مورد را می‌توانید در قالب NFT انتقال دهید.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/t2t7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.