کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چالش مشترک استارتاپ‌ها؛ مهاجرت، اینترنت و سرمایه / مدیر اجرایی اسپکسا می‌گوید اختلال در اینترنت بین‌المللی روی شبکه داخلی تأثیر می‌گذارد

رضا امیرزاده / در خرداد ۱۳۹۹، تیمی به نام «اسپکسا» با ایده‌ ساخت یک ابزار مدیریت و به‌ اشتراک‌گذاری محتوا (CloudContent Collaboration) در اولین رویداد-مسابقه‌ تخصصی تولید محصولات ابری (ابربازی) شرکت کرد و موفق شد مقام اول این مسابقه را به دست بیاورد.

این امر پیش‌زمینه‌ای بود که باعث شد چهار نفر از اعضای این تیم، چند ماه بعد با راه‌اندازی هسته اولیه مجموعه اسپکسا به‌منظور ساخت یک فضای ذخیره‌سازی و همکاری ابری انعطاف‌پذیر، فعالیت خود را به‌صورت جدی‌تر در حوزه ابری ادامه دهند و برای توسعه این کسب‌وکار جذب سرمایه کنند.

«امیرحسین اقدسی»، مدیر اجرایی این مجموعه در گفت‌وگو با «کارنگ» می‌گوید که اسپکسا به‌دنبال ورود به بازارهای جهانی این حوزه است، اما در این میان شرایط زیرساخت اینترنت در ایران یکی از چالش‌های مهم پیش روی این شرکت است که به‌دنبال راهکاری برای حل آن هستند.

در حال حاضر محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، چه هستند؟

اسپکسا با این هدف که همکاری را در تیم‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها تسهیل کند، به وجود آمد. در حال حاضر بخشی که روی آن کار می‌کنیم، نگهداری اطلاعات سازمان‌هاست و برنامه ما برای توسعه این است که این اطلاعات بتواند در سازمان بچرخد و با ایجاد گردش کار، بهره‌وری سازمان‌ها را افزایش دهد.

در حال حاضر مجموعه ما فقط به تیم‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها سرویس ارائه می‌دهد و فعلاً برای اشخاص خدماتی ندارد. خدمات ما به دو صورت ارائه می‌شود؛ یکی سرویس آنلاین است که بیشتر تیم‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر از آن استقبال می‌کنند. این مجموعه‌ها می‌توانند بسته‌ای را با توجه به تعداد کاربران‌شان و حجم فضای ذخیره‌سازی که نیاز دارند، به‌صورت آنلاین دریافت ‌کنند و هزینه آن را به‌صورت سالانه یا ماهانه پرداخت کنند.

سرویس دیگری که اسپکسا ارائه می‌دهد، سرویس‌های سازمانی است که معمولاً برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر مناسب است. در این حالت بعد از انعقاد یک قرارداد، فضای مورد نیاز به سازمان مورد نظر اختصاص داده می‌شود که این سرویس همراه با یک پشتیبانی ویژه است.

مهم‌ترین مزیت رقابتی محصول خود را در مقایسه با کسب‌وکارهای دیگری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، چه می‌دانید؟

برای استفاده از سرویس‌های جایگزین محصولات ما، شما باید از سرویس‌های زیرساختی، یک فضای ذخیره‌سازی ابری دریافت کنید که این فضا به‌دلیل زیرساختی‌بودن چندان قابل مدیریت نیست و بیشتر به کار توسعه‌دهندگان می‌خورد. فضایی که اسپکسا در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، یک فضای کاملاً آماده است و کاربران می‌توانند آنجا فایل را منتقل کرده و به اشتراک بگذارند و اپلیکیشن وب، موبایل و دسکتاپ دارد و برای مدیریت آن نیازی به وجود شخص خاصی که متخصص باشد، نیست و همه افراد یک مجموعه می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. البته چنین سرویس‌هایی را برنامه‌های خارجی مانند دراپ‌باکس، مگا، گوگل‌ورک اسپیس و… نیز ارائه می‌دهند.

مزیت استفاده از محصول شما در مقایسه با برنامه‌های خارجی چیست؟

مزیت رقابتی ما نسبت به این شرکت‌ها سرعت بالاتر، دسترسی بهتر، آپلود و دانلود سریع‌تر، امکان انجام پرداخت ریالی و پشتیبانی بهتر است. همچنین این امکان وجود دارد که سازمان‌ها با مجموعه ما قرارداد ببندند. سعی ما بر این است که یک محصول قابل رقابت با نمونه‌های خارجی ارائه دهیم.

چند درصد کاربران از خدمات آنلاین شما استفاده می‌کنند و به‌طور کلی بیشتر کاربران شما در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

حدود ۷۰، ۸۰ درصد از کاربران ما را شرکت‌هایی که به‌صورت آنلاین از این خدمات استفاده می‌کنند، تشکیل می‌دهند و حدود ۲۰، ۳۰ درصد کاربران ما سازمانی هستند. البته در مورد حجم مورد استفاده شاید بتوان گفت این آمار برعکس است. شرکت‌هایی که از خدمات ما استفاده می‌کنند، بیشتر در حوزه مدیا فعال هستند، مانند شرکت‌های تبلیغاتی، تولید محتوا، استودیوهای انیمیشنی و… که در کار خود از فایل‌های حجیم استفاده می‌کنند. استفاده از خدمات ما کار را برای این مجموعه‌ها تسهیل می‌کند.

آیا در زمینه بومی‌سازی  این فضا برای کاربران ایرانی نیز اقدامی انجام شده است؟

یکسری امکانات در اسپکسا داریم که شاید در محصولات خروجی به این شکل وجود نداشته باشد و در واقع بر اساس بازخوردی که از کاربران داشتیم توسعه پیدا کرده است. همچنین بر اساس تحقیق و توسعه و نیازهایی که در بازار وجود دارد نیز ویژگی‌هایی به این برنامه افزوده شده است.

مهم‌ترین چالشی که در حوزه کسب‌وکاری خود دارید، چیست؟

فکر می‌کنم امروز از هر کسب‌وکار ایرانی این سؤال را بپرسید یک جواب می‌دهد و آن هم بحث مهاجرت استعدادهاست. بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکارها این است که افرادی که در این حوزه فعال هستند هم تعدادشان در حال کاهش است و هم قدرت رقابت شرکت‌ها برای جذب این افراد به لحاظ مالی و غیرمالی در وضعیت نزولی است. چالش‌ دیگر برای کسب‌وکار ما به‌صورت خاص موضوع شرایط زیرساخت اینترنت است.

برای شرکت‌هایی که در حوزه ابری کار می‌کنند، زیرساخت اینترنت حکم شاهرگ را دارد. هر اتفاقی که برای زیرساخت اینترنت بیفتد، نتیجه آن نارضایتی کاربران ماست. بسیاری می‌گویند شما که روی بستر اینترنت داخلی کار می‌کنید، نباید اختلال داشته باشید، اما واقعیت به چند دلیل این‌گونه نیست؛ اول اینکه به هر حال سرویس ما با سرویس‌های بین‌المللی ارتباط دارد. برای مثال لاگین سیستم ما با گوگل کار می‌کند. وقتی ارتباط دچار مشکل شود، این بخش از کار ما نیز دچار اختلال خواهد شد.

بسیاری از دیگر سرویس‌های زیرساختی که ما استفاده می‌کنیم هم باز دچار این مسئله هستند. از سویی زمانی که در شبکه بین‌المللی شاهد اختلال هستیم، روی شبکه داخلی هم تأثیر می‌گذارد، برای مثال بسیاری اوقات سرور‌های ما یکدیگر را نمی‌بینند و با دیتاسرورهای مختلف نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. موضوع جذب سرمایه و ویژن سرمایه‌گذار برای خروج هم چالشی است که فقط مختص حوزه کاری ما نیست و در واقع بسیاری از استارتاپ‌ها درگیر آن هستند. در این زمینه اکثر اوقات حساب‌وکتاب‌ها با یکدیگر هم‌خوانی ندارد. سرمایه‌گذار چشم‌انداز جذابی برای خروج ندارد و به‌طور طبیعی سرمایه‌پذیری استارتاپ‌ها هر اندازه هم که محصول خوبی داشته باشند، کم می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8dv3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.