چرا صرافی‌های داخلی مهمند؟

از تجربه نیجریه در ممنوع کردن رمزارزها درس‌های ارزشمندی می‌توانیم بگیریم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از تحقیقاتی که درباره قانونی‌شدن رمزارزها انجام شد، نتایج جالب‌ توجهی داشت؛ ۴۰ درصد از فروشندگان این ارزها را به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت، پذیرفته و از آن استقبال کرده بودند. این نظرسنجی توسط YouGov به نمایندگی از مؤسسه خدمات رویال یونایتد (RUSI) و نهاد آموزش مبارزه با پول‌شویی ACAMS انجام شد.

در واقع باید گفت کشورهای پیشرفته در قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال پیشگام بوده‌اند و اهمیت آن را درک کرده‌اند. شفافیت مالی که این ارزها در بستر بلاکچین به همراه خود آورده‌اند، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلاتی شود که امکان رفع آنها در سیستم سنتی وجود ندارد.

رمزارزها علاوه بر اینکه نظر بسیاری از دولت‌مردان را به‌ خود جلب کرده‌اند، بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری و مؤسسات مالی را هم به‌ سوی خود کشیده‌اند تا شانس خود را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از مزیت‌های آن (نقل‌وانتقال سریع مبالغ بزرگ، کارمزد پایین، شفافیت در جزئیات مالی و…) امتحان کنند. تسلا و مایکرو استراتژی، مثال‌هایی در این زمینه هستند.


قانونی‌شدن ارز دیجیتال در هر کشوری مسیر توسعه را برای آنها فراهم می‌کند و حتی به بزرگ‌شدن این بازار و ارزشمندی بیشتر آن کمک می‌کند. آلمان، استرالیا، ژاپن، روسیه و هند از جمله کشورهایی هستند که رمزارزها را پذیرفته‌اند و برای آن قانون‌گذاری کرده‌اند. این اقدام هوشمندانه دولت‌ها به شفافیت فعالیت صرافی‌ها و دیگر اعضای جامعه رمزارزها کمک می‌کند و مانع تمایل این گروه‌های بزرگ به سمت اعمال زیرزمینی و غیرقانونی می‌شود.


صرافی‌های ارز دیجیتال در هر کشوری می‌توانند بهترین مسیر برای خریدوفروش قانونی رمزارزها و فعالیت در این حوزه باشند. این بنگاه‌های مالی با ارائه بستر مناسب برای معامله‌گران و همچنین تأیید حساب کاربری مشتریانی که احراز هویت را به‌درستی انجام داده‌اند، امکان شفافیت این حوزه را بیشتر می‌کند.


نیجریه یکی از کشورهایی است که خریدوفروش ارز دیجیتال در آن ممنوع اعلام شد. نتیجه این کار ایجاد کانال‌های محرمانه و فعالیت‌های زیرزمینی بود؛ چراکه مردم ارزش بازار رمزنگاری را درک کرده‌ و آن را رها نکردند. این محدودیت‌ها باعث شد قیمت بیت‌کوین در نیجریه به ۷۱۱۵۰ دلار برسد.

همه‌ اینها در حالی است که دولت نیجریه می‌توانست با قانونی‌کردن بیت‌کوین و صدور مجوز برای فعالیت صرافی‌ها، از مزیت‌های آن بهره‌مند شود یا حتی مانند کشورهای مختلف برای رمزارزها مالیات در نظر بگیرد. تجربه نیجریه ثابت کرد که نمی‌توان در برابر فناوری و جهان غیرمتمرکز ایستادگی کرد و علاقه‌مندان به آنها در هر صورت راهی برای رسیدن به آن پیدا می‌کنند.


سال‌های زیادی است که با انواع تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و در تلاشیم تا بتوانیم راه‌هایی برای رهایی از آن‌ پیدا کنیم؛ ارزهای دیجیتال فرصتی است که در اختیار داریم تا در برابر محدودیت‌ها پیروز شویم. بسیاری از متخصصان بلاکچین و نخبگان اقتصادی در ایران حضور دارند که می‌توان با رهبری آنها مسیر رشد را در پیش گرفت. گروه‌های جوان و فعال حوزه فناوری در ایران می‌توانند نقش پررنگی را ایفا کنند تا سرمایه‌ها از کشور خارج نشوند.


استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، سرمایه را در داخل کشور نگه‌ می‌دارد و باعث توسعه حاصل از خلق ثروت و دانش به‌صورت درون‌مرزی می‌شود. همین صرافی‌ها هستند که فناوری را وارد جریان‌های مالی می‌کنند و مردم با استفاده از کیف پول‌های ایرانی سرمایه محبوب خود را به‌طور ایمن نگهداری می‌کنند و با بروز هر سؤال و چالش خیلی راحت می‌توانند پاسخ‌شان را پیدا کنند.


به‌ این‌ ترتیب می‌توان گفت قانونی‌شدن ارزهای رمزنگاری می‌تواند:
طیف وسیع‌تری از سیاست‌های پولی ایجاد کند؛
بلاکچین سیستم‌های مالی را ایمن کند؛
سبب تشویق سیستم‌های پرداخت در رقابت و نوآوری شود؛
سبب کاهش ذخایر نقدینگی در دسترس مردم شود.
نباید از قطار سریع‌السیر فناوری و سرمایه جا بمانیم و بگذاریم یک بار دیگر دنیا از ما سبقت بگیرد. می‌توان با قانون‌گذاری شفاف و پروبال‌دادن به فعالان حوزه، خون تازه‌ای به رگ‌های اقتصاد ایران وارد کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/skcs
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.