چند دلار از حقوق‌تان باقی مانده؟

چه کسی فکرش را می‌کرد که این بازنشستگان بنده‌خدا ظرف کمتر از یک ماه ببینند که حقوق‌‌شان حتی از برف تهران هم زودتر آب می‌شود؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

۱

از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم/ مرحمت فرموده ما را مس کنید

۲

فکر نکنید شعر آخر مطلب خودش را رسانده به اول مطلب؛ نخیر. این خبرها هم نیست. این بیت، بیت ما نیست و اصلاً از زبان الکن این بنده درب‌وداغان درنیامده، بلکه ضرب‌المثلی است که قرن‌ها ایرانی‌جماعت برای اینکه به طرف مقابل‌شان حالی کنند که: «ای عزیز دل! این حالی که داری به ما می‌دهی در واقع ضدحال است و علی‌الحساب دارد پدر صاحب‌بچه ما را درمی‌آورد. لطف بفرما شما یکی به ما کمک نکن. دور از جان همه، خودمان یک گِلی به سرمان می‌گیریم» از این ضرب‌المثل استفاده می‌کردند.

۳

حالا حتماً از خودتان می‌پرسید: «خب که چی؟ یعنی این بابا دارد برای ما کلاس استفاده از ضرب‌المثل می‌گذارد؟ نکند پس‌فردا مثل پکیج‌فروش‌های اینستاگرام یک بسته فروش آموزش ضرب‌المثل بگذارد جلوی ما و بگوید با ۹۰ درصد تخفیف بخریم؟»

عزیزان من! نپرسید، آن هم از این سؤال‌های سخت‌سخت! نخیر؛ قرار نیست من هم این ستون فکسّنی را بکنم بازار سیداسماعیل مجازی و پکیج‌های موفقیت بکنم توی آستین‌تان. این ضرب‌المثل را آوردم تا عجالتاً حرف دل بازنشسته‌ها و کارمندهای بیچاره‌ای را بگویم که همین یک ماه‌ پیش به خاطر ۹۰۰ هزار تومان افزایش حقوق، در اندرون خسته‌دل‌شان چنان عروسی‌ای راه افتاده بود که دقیقاً نمی‌دانستند کجا بریزند، اما…

۴

بازنشسته‌ای اول سال هفت میلیون تومان حقوق می‌گرفت که با دلار ۲۷۰۰۰ تومان می‌شد از قرار ماهی ۲۶۰ دلار. بعد از هشت ماه توی سر‌و‌کله همدیگر زدن مسئولان بی‌ربط و ذی‌ربط، بالاخره ۹۰۰ هزار تومان رفت روی حقوق آن بزرگوار و با مخلفات باقی، مبلغ شد هشت میلیون تومان که از قرار دلار ۳۲۰۰۰ تومان می‌شد ماهی ۲۵۰ دلار!

یک ماه گذشت و دلار شد ۴۳۰۰۰ تومان و حقوق این بنده خدا شد ماهی ۱۸۶ دلار. البته حساب دقیقاً تا همین‌ لحظه است که این مطلب را شروع کرده‌ام و معلوم نیست تا تمام شدن متن، دلار و حقوق آن بازنشسته عزیز چند شده باشد، اما به هر حال شما مقدار افزایش! حقوق ایشان را محاسبه بفرمایید و بگویید که اگر دلار از قرار روزی هزار تومان بالا برود، تا شب عید از حقوق این بنده‌خدا چند دلار باقی می‌ماند؟ و اگر باقی ماند، آن شخص می‌تواند با حقوقش چند گرم مرغ یخی بخرد؟

۵

چون حبه قندِ توی دریا رفته
انگار معاش من ز دنیا رفته
هی کم شده از حقوقم از آن روزی
که مبلغ فیش بنده بالا رفته

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sqpr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.