کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چینی‌ها و اکوسیستم رمزارزی دنیا

خوانش فهرست ثروتمندان و بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای رمزارزی

اگر به فهرست ثروتمندان دنیای رمزارز نگاهی بیندازید، برای شما یک الگوی خاص روشن می‌شود که توجه به آن، به‌خصوص برای سیاست‌گذاران داخلی این حوزه خالی از لطف و ظرایف نیست! چندین چینی در فهرست میلیاردرهای این حوزه و صدها چینی دیگر در فهرست کارآفرینان و بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای رمزارزی دیده می‌شوند. نقشه کسب‌وکارهای موفق رمزارزی را که ترسیم کنید، چینی‌ها با چگالی بسیار زیادی نقش مهمی در این اکوسیستم روبه‌رشد بازی می‌کنند.

چینی‌ها که حدوداً 30 سال پیش بازی دات‌کام را به سیلیکون‌ولی واگذار کرده بودند، حالا زود شست‌شان خبردار شده و فهمیده‌اند که فرصت رمزارزها و جهان غیرمتمرکز بلاکچین را نباید به آمریکایی‌ها تقدیم کنند. سرمایه‌گذاری‌های عظیم آنها از یک سو و ورود نیروهای متخصص و نوآور آنها از سوی دیگر، باعث شده تا جهان کسب‌وکارهای رمزارزی با وزنه سنگین چینی‌ها روبه‌رو شود. چینی‌ها خوب متوجه شده‌اند که انقلاب آینده فناوری و نوآوری چه جهت‌هایی دارد و برای در دست گرفتن بازی در هر یک از این بازارها و صنایع چه باید کرد.

درست است که نوآوری را در حوزه‌هایی چون رمزارز نوآوران و کارآفرینان بخش خصوصی پیش می‌برند، اما نباید فراموش کرد در جغرافیایی چون ایران که حکم و ابلاغ سیاست‌گذاران می‌تواند به معنای بود و نبود کسب‌وکارها باشد، چقدر مهم است که این فرصت کوتاه در صنعت رمزارز و بلاکچین درست شناسایی و فهم شود تا ما ایرانی‌ها هم سهمی هرچند اندک از این بازار بزرگ و مستعد داشته باشیم. جز این باشد یک سطر دیگر باید به دفتر بلند حسرت‌های اقتصادی ایران در حوزه نوآوری اضافه کرد!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dm7a
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.