کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کلیک راست، ذخیره!

بحث مالکیت ان‌اف‌تی‌ها یک معضل جدی برای پلتفرم‌ها شده است

تب داغ ان‌اف‌تی کم‌کم دردسرهایش را هم رو می‌کند. در آخرین مورد یکی از مدیران ارشد صرافی غیرمتمرکز اف‌تی‌ایکس اعلام کرده در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش آنها شناسایی اصالت آثاری است که توسط کاربران به‌عنوان ان‌اف‌تی فهرست می‌شود.

در واقع آن‌گونه که فضاهای وب 3 و ان‌اف‌تی به رشد خود ادامه می‌دهند، زیرساخت‌های مورد نیاز گسترش نمی‌یابند و همین عقب‌ماندگی باعث ایجاد دردسر برای بسیاری از کسب‌وکارهای این فضا می‌شود.

«راین میلر»، مشاور عمومی صرافی در جریان یک بحث در کنفرانس بلاکچین کرنل در نیویورک، با اشاره به چنین معضلاتی گفته است: «بزرگ‌ترین مشکلی که صرافی متمرکز NFT FTX با آن مواجه است، اطمینان از این است که کاربران فقط محتوایی را فهرست می‌کنند که واقعاً مالک آن هستند.»

او با اشاره به اینکه مردم چگونه می‌توانند ان‌اف‌تی (توکن غیرقابل معاوضه) دیگری را کپی کنند و آن را به‌عنوان دارایی خود عرضه کنند، با طنز گفته: «کلیک راست، ذخیره». به گفته او «بزرگ‌ترین مشکل ما این است که مطمئن شویم مردم ان‌اف‌تی‌هایی را که حق چاپ آنها را ندارند، فهرست نمی‌کنند، در حال حاضر این یک فرایند کاملاً دستی است که زحمت و انرژی می‌خواهد.»

میلر گفته، یک راه‌حل بالقوه این است که یک سیستم تعدیل مبتنی بر انگیزه ایجاد شود تا در آن کاربران بتوانند یکدیگر را کنترل کنند؛ مشابه سیستم فعلی مجموعه‌های تأییدشده در پلتفرم اوپن‌سی.


اهمیت ان‌اف‌تی‌های کاربردی


«جیمز راتمل»، مشاور Haun Ventures هم در این‌باره تأکید کرده است: «در نهایت، آنچه مالکیت معنوی به‌دنبال آن است، این است که جامعه و کاربران تشخیص دهند که چه چیز واقعی است و چه چیز واقعی نیست؛ چراکه در نهایت، این جامعه است که در مورد چیزهایی که شما مالک آن هستید و چیزهایی که ندارید، توافق می‌کند.» میلر گفت که مصرف‌کنندگان نیز باید هنگام تعامل با این بازارها آگاهی کامل داشته باشند، اما قوانین حمایت از مصرف‌کننده در نهایت می‌آید و پلتفرم‌ها باید آماده شوند.

او گفته باید به خریداران ان‌اف‌تی‌ها گفته شود که حتماً تحقیقات خود را انجام دهند؛ چراکه در حال حاضر تنها چاره کارساز همین است. به اعتقاد او، «خودت تحقیق کن» فعلاً راه‌حل خوبی است، اما پیش از آن باید دولت‌ها و افراد نظارت بر مصرف‌کننده وارد عمل شوند.

البته در همین کنفرانس تأکید شده که برخی ان‌اف‌تی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربردی در بازی‌ها یا صنایع مختلف داشته باشند، بنابراین اگرچه ممکن است یک کپی شبیه به آن هم در دست کاربر دیگری موجود باشد، اما با قراردادهای هوشمند این نسخه‌های کپی‌شده عملاً کاربرد نسخه اصلی را نخواهند داشت.

راتمل تأکید دارد که این فضا بسیار سریع‌تر از مقررات و رگولاتورها در حال حرکت است. به همین خاطر پلتفرم‌ها و رگولاتورهای وب 3 باید درک متقابلی از خطراتی که سعی در کاهش آن دارند، داشته باشند. او تأکید می‌کند باید اطلاعات موجود را با بازار به اشتراک گذاشت تا همه در یک زمین بازی باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9osc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.